Det här erbjudandet inom Energimyndighetens, Formas och Vinnovas gemensamma satsning Impact Innovation är kopplad till programmet ShiftSweden.
Attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla står i centrum för ShiftSwedens arbete. För att ställa om Sverige i enlighet med det behöver sättet som forskning och innovation traditionellt bedrivs utmanas.
För att skapa så goda förutsättningar som möjligt för projekten att nå konkreta effekter och påverka på systemnivå kommer de arbeta nära varandra, inom ett gemensamt tema och mot en gemensam målsättning. Gemensam tematik och nära samarbete kommer skapas i de omställningslabb som samtliga projekt kommer ingå i. Samtliga projekt liksom labben som helhet ska bidra till att nå ShiftSwedens mission och tre skiften.
Olika platstyper och systemutmaningar kommer att stå i fokus genom en serie av utlysningar under ShiftSwedens tioåriga programperiod.
Utlysningen omfattar fyra teman, som kommer bilda fyra omställningslabb
Denna utlysning riktar sig till aktörer som vill ingå i de första labben för platstyper och systemutmaningar. Denna första utlysning som adresserar platstyper och systemutmaningar öppnar för projekt inom ett av följande teman:
- Platstyp: Framtidssäkra storskaliga flerbostadshusområden
- Platstyp: Omvandling av trafikmiljöer i mindre städer och tätorter
- Systemutmaning: Utvecklad marknad och logistik för återbruk
- Systemutmaning: En breddad roll för kollektivtrafiken
Platstyper utgår från utmaningar för specifika platser. I de labb som skapas kring storskaliga flerbostadshusområden samt trafikmiljöer i mindre städer och samhällen ges möjlighet att dela erfarenheter med, och lära av, andra projekt som arbetar med liknande utmaningar på motsvarande platser. Tillsammans kan projekten bidra till att lösningar och resultat kommer längre, samt kan vidareutvecklas och skalas nationellt.
Systemutmaningar utgår från strukturella aspekter som påverkar förutsättningarna för många platsers hållbara utveckling och livskraft. Det kan exempelvis handla om regelverk, affärsmodeller, standarder, normer och värderingar. I de labb som skapas kring marknad och logistik för återbruk och breddad roll för kollektivtrafiken samlas projekt som på olika sätt adresserar dessa utmaningar och dess system och som sammantaget kan bidra till att utveckla nya policyer och lösningar för olika organisationer och samhällsnivåer.
Nå längre tillsammans i ett omställningslabb
Vilka förutsättningar behöver finnas på plats för att ett forsknings- och innovationsprojekt ska nå det där sista steget? Det där sista steget som gör att texten i en rapport går från tryggt förvar i Vinnovas databas till att faktiskt påverka och förändra vår uppfattning om en viss fråga. Eller att ta steget som innebär att en pilot frigör sig från den enskilda platsen eller organisationen och får fäste i metoder, arbetssätt och via planer och ritningar tar materiell form runt om i Sverige. Vår ambition med omställningslabb är att ditt projekt ska ta det där sista steget, tillsammans med andra projekt.
För att nå dit tror vi flera projekt behöver arbeta tillsammans inom ett gemensamt tema och mot ett gemensamt mål, ett omställningslabb. Projekten i labbet kommer utgå från skilda geografiska och organisatoriska förutsättningar liksom bidra med olika kompetenser och erfarenheter. Med hjälp av kontinuerligt delande av erfarenheter och lärande mellan projekten i labbet samt ett gemensamt ansvar för nationell spridning och skalning tror vi att de enskilda projekten och labbet som helhet kan nå betydligt längre. Varje projekt behöver avsätta minst 150 timmar om året för deltagande i de gemensamma aktiviteterna kopplade till omställningslabbet.
Samverkan uppstår inte av sig själv. Att leda ett innovationsprojekt är i sig en svår uppgift, att leda ett labb av projekt kommer kräva dedikerad tid och till detta uppdrag anpassad kompetens och erfarenhet. En labbsamordnare kommer tillsättas till varje omställningslabb, för att leda och säkerställa att projekten både lär av varandra och av sin omvärld och skapa så goda förutsättningar som möjligt att nå längre tillsammans. Labb-samordnaren kommer tillsättas genom en parallell process och finnas på plats när projekten startar.
Ett platsbaserat angreppssätt - förståelse för platsens förutsättningar
ShiftSwedens platsbaserade förhållningssätt betyder att förutsättningarna att uppnå mer attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla, på olika sätt är i fokus för programmets utlysningar. En utgångspunkt är att förståelsen för platsen är central för att såväl formulera relevanta utmaningar som för att utforska och testa möjliga lösningar. En utmaning som är gemensam för många kan samtidigt vara beroende av väldigt olika förutsättningar beroende på var, och i vilket sammanhang, utmaningen behöver hanteras.
Lösningen för att förbättra människors möjlighet till exempelvis kollektivt resande ser olika ut beroende på om utmaningen skall hanteras i en storstadsmiljö där många bor, eller i en glesare geografi där färre människor behöver förflytta sig. Möjligheten att utveckla affärsmodeller som underlättar ett cirkulärt byggande eller återbruk ser också olika ut beroende på vilken marknad, hur stort omland och vilka befintliga samhällsstrukturer det finns att jobba med. Det kan också spela roll om en utmaning belyses i ett mindre eller större geografiskt sammanhang.
Detta platsbaserade angreppssätt ligger till grund för programmet och förväntas bidra till innovativa och genomförbara resultat för de platstyper och systemutmaningar som adresseras i årets och kommande års utlysningar.
Vikten av ett systemperspektiv
Samhällsbyggnad och mobilitet utgör komplexa områden där flera aktörer och brukare, administrativa och geografiska nivåer samt legala ramverk och policyer samspelar. Att ha ett systemperspektiv är därför viktigt, det vill säga att titta på helheten och inte bara delarna och stuprören utan dess inbördes kopplingar. Systemperspektivet är en förutsättning för att både förstå och ta fram lösningar som kan bidra till en omställning inom samhällsbyggnad och mobilitet.
Inom denna utlysning har vi valt att utgå ifrån en systemmodell som består av fem förändringsdimensioner som i regel behöver utforskas för att systeminnovation ska vara möjligt.
De fem dimensionerna är:
- nya tekniska lösningar
- fungerande affärs- eller värdemodeller
- stödjande infrastruktur och produktionssystem
- möjliggörande policy och regelverk
- tillåtande kultur och värderingar
Projekt behöver inte inkludera samtliga systemdimensioner men ska inkludera minst två av dimensionerna.
Från tidigare satsningar vet vi att samverkansprojekt som har ett tydligt systemperspektiv tidigt har lättare att skala upp framtagna lösningar i ett senare skede och på så sätt bidra till systemomställning.
Vilka omställningslabb kan du ansöka om att delta med projekt inom?
Framtidssäkra storskaliga flerbostadshus-områden
De stora bestånd av flerbostadshus som byggdes på 60- och 70-talen omfattar ett stort antal lägenheter. De består till stor del av välplanerade bostäder, men som nu är i stort behov av renoveringsåtgärder. Ofta ligger de i områden med störningar från närliggande infrastruktur, som kan innebära barriärer mot omgivningarna.
Bebyggelsens tekniska livslängd är på väg att ta slut och det kommer att behövas både klimatanpassningar, och energieffektiviseringsåtgärder för att uppfylla kraven i bland annat energiprestandadirektivet (EPBD). Sammantaget krävs stora investeringar som behöver fördelas på ett rimligt sätt, där hushållens förmåga att ta kostnaderna via höjda hyror är begränsade.
För att öka attraktiviteten i områdena krävs mer än bara upprustning. Åtgärder för att främja social hållbarhet är nödvändiga. Människors hälsa, trygghet, och välmående behöver värderas jämbördigt med byggnadstekniska kvaliteter, från ett samhällsekonomiskt perspektiv. Rätt hanterat kan de tekniska, ekonomiska, ekologiska och sociala utmaningarna lösas tillsammans.
Analys- och beräkningsmetoder, tekniska och finansieringslösningar liksom robust och omsorgsfull gestaltning och planering behövs för att kunna fatta långsiktiga beslut och genomföra kloka åtgärder som förlänger livslängden i stora delar av bostadsbeståndet. Investeringskostnader behöver fördelas rättvist över tid och mellan aktörer och hyresgäster.
Effektiva samarbetsmodeller mellan aktörer som exempelvis kommuner, hyresgäster och civilsamhälle, privata och offentliga fastighetsägare, arkitekter och teknikkonsulter, behöver utvecklas och skalas upp för att åstadkomma attraktiva livsmiljöer.
Det finns många tidigare projekt som adresserat storskaliga bostadsområden från olika perspektiv, såväl sociala som tekniska. ShiftSwedens labb ska ta utgångspunkt i tidigare projekt och resultat. Dessutom kan fokus på bland annat de aktuella energieffektiviseringskraven utgöra en möjliggörare för att förlänga livslängden och för att skapa attraktiva livsmiljöer samt stärkt resiliensförmåga på både bostads- och områdesnivå.
Labbet samlar projekt med stor potential att skalas upp och bidra i andra delar av det samlade beståndet. Fokus ligger på att bygga vidare på tidigare erfarenheter, på att testa och att skapa verkstad samt att utforska lösningar som kan bidra till varaktig förändring.
Omvandling av trafikmiljöer i mindre städer och samhällen
Av den totala bebyggda ytan i Sverige används en stor del, nästan 40 procent, för transporter. Dessa trafikmiljöer har i stor utsträckning formats utifrån bilens behov. Minst utrymme ges till dem som går och cyklar. En framtid med konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande förutsätter att många trafikmiljöer får en annan utformning och användning än idag.
Det finns ett behov av att skapa mer trygga och attraktiva vistelsemiljöer för gående och cyklande, samt ökad framkomlighet för kollektivtrafik och annan delad mobilitet. En omvandling av trafikmiljöer kan skapa nya förutsättningar för attraktiva livsmiljöer, näringslivsutveckling, folkhälsa, bostadsbyggande och känsla av tillhörighet till platsen.
Många projekt har genomförts under senare år i större städer, men det finns stor potential och ett behov också i mindre städer och samhällen. Det kan handla om allt från mindre städer i storstadsregionernas ytterområden till tätorter i landsbygder. Infrastrukturen för hållbar mobilitet på dessa platser är ofta begränsad. Vägtrafiken däremot tar mycket plats på sätt som bland annat kan skapa barriärer och förhindra centrumutveckling i mindre samhällen. Beroendet av den privata bilen är hög, trots att andelen korta resor är liknande som i de större städerna.
Det finns behov av projekt och aktiviteter som utforskar nya koncept och testar innovativa lösningar. Detta genom att till exempel omvandla ytor för motortrafik till ytor för hållbara trafikslag, öka säkerheten och tillgängligheten till hållbara trafikslag eller omvandla trafikytor till andra ändamål. Det kan också handla om att införa trafik-lugnande åtgärder för hela samhällen eller delar av städer (exempelvis hastighetsbegränsningar, temporära eller permanenta genomfarts- och infarts-begränsningar).
Projekten behöver ha ett bredare perspektiv än en enskild gata eller parkeringsyta. Omvandlingen behöver bidra till att skapa sammanhängande trafik- och livsmiljöer attraktiva att vistas i, som bidrar till social samhörighet och ökar platsers attraktivitet för olika grupper och aktörer i samhället. Projekten ska bidra till att nyttja den potential som finns i mindre städer och samhällen för ett minskat resebehov.
Labbet samlar projekt som, med utgångspunkt i mindre städers och tätorters platsspecifika förutsättningar, utforskar hur omvandling av trafikytor kan skapa mer attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla.
Med mindre städer och samhällen menas tätorter med färre än 20 000 invånare. För stöd kring vilka tätorter som täcks in kan exempelvis SCB:s statistik om tätorter användas.
Utvecklad marknad och logistik för återbruk
För att uppnå en strukturerad och effektiv återanvändning av material behövs en fungerande marknad. Det finns sådana idag som fyller goda syften och är logistiskt effektiva, men som bara hanterar en suboptimerad del av marknaden. Vissa material behöver kunna nyttjas och handlas med på åtminstone nationell nivå. För andra material efterfrågar marknaden ett producentansvar, där leverantörer ”tar tillbaka”, kvalitetssäkrar och marknadsför återanvändbara byggmaterial parallellt med nya. Logistik och lagerhållning behöver lösas så effektivt som möjligt.
Kvalitetssäkring av bygg- och anläggningsmaterial är en central fråga för återbruk. Det behöver vara tydligt för byggsektorns aktörer vem som ansvarar för att återbrukat material har de egenskaper och kvaliteter som krävs enligt regelverk och standarder. Likaså finns uppmärksammade problem med redovisnings- och momsfrågor.
Standardiserad digital infrastruktur behöver utvecklas och implementeras, vilket är en förutsättning för att skala upp marknaden och ge förutsättningar för aktörer att utveckla fungerande flöden och affärsmodeller. Det är även viktigt att kunna styra mot goda materialval i tidiga skeden, och för att återbruk och cirkulära flöden skall kunna utgöra förstahandsval.
Det här labbet samlar projekt som utifrån ett systemperspektiv testar och utforskar innovativa lösningar, affärsmodeller och koncept för att belysa vad som krävs för att åstadkomma en tydlig förflyttning mot en fungerande marknad för återbruk av bygg- och anläggningsmaterial. I utlysningen välkomnas projekt som adresserar ekonomiska, legala, organisatoriska och andra hinder för att implementera nya koncept som kan skalas upp.
En breddad roll för kollektivtrafiken
Kollektivtrafik behöver vara ryggraden i ett hållbart transportsystem. Kollektivtrafiken har dock utmaningar med låg beläggning i stora delar av landet och den upplevs inte alltid som konkurrenskraftig i tid och tillgänglighet jämfört med enskilt bilresande. Det gäller i synnerhet i de större städernas ytterområden, i mindre orter och på landsbygderna. Ny teknik och förändrade normer ger dock nya möjligheter. Många människor efterfrågar lösningar som ger möjlighet till mer hållbara livsstilar men som ändå ger förutsättningar att lösa vardagspusslet med rimlig tillgänglighet och bekvämlighet.
För att bidra till attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla behöver den traditionella kollektivtrafiken kombineras med andra lösningar så att den kan nå fler och längre. Genom ett bredare perspektiv kan kollektivtrafikens styrkor knytas samman med andra mer flexibla, individanpassade och delade lösningar (exempelvis samåkning, bilpooler, delad mikromobilitet) och med den stora potential som finns i ett ökat cyklande. Trots att dessa lösningar kompletterar varandra, utvecklas och erbjuds de sällan på ett sammanhållet sätt.
Labbet samlar projekt med ett systemperspektiv som utforskar och testar innovativa lösningar, affärsmodeller och koncept som ger förutsättningar för en breddad kollektivtrafik, samt projekt som adresserar ekonomiska, regulatoriska, organisatoriska och andra hinder för att implementera nya koncept i stor skala. Labbet ska på en övergripande nivå både bidra till kritiskt utforskande av det sätt på vilket kollektivtrafiken fungerar idag och till konstruktiva och konkreta förslag för hur kollektivtrafikens roll och uppdrag kan omdefinieras. Uppskalning är en prioriterad fråga.
Bidra till en hållbar systemomställning
Impact Innovation ska bidra till global konkurrenskraft genom omställning för hållbar utveckling. Genom våra insatser bidrar vi till det globala åtagandet att nå målen i Agenda 2030.
För att nå hållbar systemomställning är det viktigt att projekt i utformningen av nya lösningar hanterar målkonflikter och minimerar risken för oavsiktliga negativa effekter.
En aspekt som följd upp och bedöms är om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet.
Vi följer därför alltid upp och bedömer:
- om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet.
- hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter.
Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss
Agenda 2030 som drivkraft för innovation
Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat
När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång.