Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Impact Innovation - utlysning för strategiska projekt

Den här utlysningen inom Energimyndighetens, Formas och Vinnovas gemensamma satsning Impact Innovation är kopplad till programmens behov av så kallade strategiska projekt. Syftet är att finansiera precisionsinsatser, med definierade aktiviteter eller resultat som behövs för nå uttalade mål och delmål, och med förväntad betydelse för omställningskraft och nytta. Observera, utlysningens erbjudanden har olika ansökningstider. Hitta mer information under respektive erbjudande.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Planera och genomföra strategiska projekt enligt behov som har definierats av programmen inom Impact Innovation. Se respektive erbjudande för mer information

Vem kan söka?

Utlysningen riktar sig till aktörer från olika sektorer, branscher och organisationer som har kompetens och resurser att genomföra de strategiska projekt som programmen har definierat.

Hur mycket kan ni söka?

Storleken på bidrag och stödnivå beror på vilket strategiskt projekt det rör sig om. Se respektive erbjudande för mer information.

Viktiga datum

I det här erbjudandet bedömer vi ansökningar vid flera tillfällen. Därför har vi delat in ansökningstiden i flera ansökningsperioder. Det innebär att om du skickar in din ansökan före den sista dagen i en ansökningsperiod får du den bedömd i anslutning till det datumet. Men du kan skicka in din ansökan när som helst före sista ansökningsdag. I tidslinjen visas de ansökningsperioder som ligger närmast i tid.

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • Om strategiska projekt i Impact Innovation

      Utlysningen genomförs inom ramen för Impact Innovation – ett initiativ av Energimyndigheten, Formas och Vinnova.

      Impact Innovation är en aktörsdriven och långsiktig kraftsamling som ska bidra till global konkurrenskraft genom omställning för hållbar utveckling.

      Det finns fem program inom Impact Innovation och deras omställningsmål (missions) handlar om:

      • nollutsläpp från industrin
      • hållbar metall- och mineralförsörjning
      • resilient hantering av vattenresurser
      • en reformerad offentlig sektor 
      • hållbar samhällsbyggnad och mobilitet. 

      Läs mer om Impact Innovation

      Utlysningen riktar sig till aktörer från olika sektorer, branscher och organisationer som har kompetens och resurser att genomföra så kallade strategiska projekt. Det är ett antal insatser som möter (del-)mål ger effekt inom något av de fem programmen inom Impact Innovation.

      Behovet av strategiska projekt definieras av programmen själva och formuleras som ett antal erbjudanden i denna utlysning. Läs mer om aktuella erbjudanden längre ner.

      Uppgifter om vilken kompetens och resurser som krävs för att genomföra ett visst strategiskt projekt (erbjudande) varierar. Storleken på bidrag, stödgrunder och maximal stödnivå beror också på det specifika erbjudandet.

      Erbjudanden tillkommer i takt med programmens behov och försvinner allt eftersom utförare utses. Utlysningen är kontinuerligt öppen men ansökningar bedöms vid flera tillfällen.

    • Den här utlysningen inom Energimyndighetens, Formas och Vinnovas gemensamma satsning Impact Innovation är kopplad till programmens behov av så kallade strategiska projekt.

      Syftet med de strategiska projekten inom Impact Innovation är att finansiera precisionsinsatser, med definierade aktiviteter eller resultat som behövs för nå uttalade mål och delmål. Och med förväntad betydelse för omställningskraft och nytta.

      Vad kännetecknar ett strategiskt projekt inom Impact Innovation?

      Strategiska projekt inom Impact Innovation:

      1. Svarar mot behov som programkontoret har identifierat i samverkan med aktörerna i programmet.
      2. Används för aktiviteter som leder till utpekade mål, eller överbygger kritiska kunskaps- eller utvecklingsgap. Resultatet är därmed till nytta för hela programmet och missionen.
      3. Har en mindre målgrupp av möjliga aktörer än en traditionell utlysning.
      4. Syftet adresseras av ett eller ett fåtal projekt och passar därför inte för en traditionell utlysning. Det är positivt när aktörer finner varandra och skapar konsortium för uppgiften.
      5. Projekt ska bestå av forsknings-, utvecklings- och innovationsaktiviteter.

      Vilka är programmen inom Impact Innovation?

      Net Zero Industry

      Utveckling av en resurseffektiv och resilient industri med internationell konkurrenskraft.

      Mission: Extrem resurseffektivitet och resiliens inom industrin.

      Programförklaring: Fokusera på extrem resurseffektivitet och resiliens inom industrin. Omställningsmålen inkluderar en 75-procentig minskning av växthusgasutsläpp och energiförbrukning.

      Mer information om Net Zero Industri samt kontaktpersoner


      Swedish Metals & Minerals

      Swedish Metals & Minerals Samarbeten för en säker tillgång på metaller och mineral inom planetens gränser.

      Mission: Säkerställa en hållbar och motståndskraftig metall- och mineralförsörjning.

      Programförklaring: Öka och säkra tillgången på metaller och mineral, och samtidigt minska det planetära avtrycket från utvinning och produktion. Metaller och mineraler som utvinns, eller återvinns, ska generera så mycket användbar funktion och så lite avfall som möjligt. Programmet ska arbeta för samarbete i värdekedjan nationellt och internationellt, utforma affärsmodeller, policyförslag och social innovation som banar väg för lösningar som krävs för att uppfylla missionen.

      Mer information om Swedish Metals & Minerals samt kontaktpersoner

       

      Water Wise Societies – hållbart vatten för alla år 2050

      Systemomställning för hållbar vattenhantering – för människa, samhälle, näringsliv och miljö.

      Mission: Hållbart vatten för alla 2050.

      Programförklaring: Åstadkomma en systemomställning för hanteringen av vattenresurser och relaterad infrastruktur. Målet är en framtid där vatten är tillgängligt i rätt kvantitet och kvalitet och ger goda förutsättningar för människor, miljö, ekosystem, industrier och samhället i stort. Trots ett föränderligt klimat.

      Mer information om Water Wise Societies samt kontaktpersoner


      SustainGov

      Samhällsledning för en demokratisk, kraftfull och rättvis omställning för alla.

      Mission: Transformation av offentlig sektor.

      Programförklaring: Medverka till att en hållbar omställning görs på ett demokratiskt, rättssäkert och verkningsfullt sätt. Grundtanken är att en reformerad offentlig sektor är central för att uppnå hållbarhet inom planetens gränser, hälsa och välbefinnande för alla invånare.

      Mer information om SustainGov samt kontaktpersoner


      ShiftSweden

      Omställning till fossilfria och resursmedvetna samhällen, attraktiva och tillgängliga för alla.

      Mission: Ställa om, fossilfritt och resursmedvetet, till attraktiva livsmiljöer för alla.

      Programförklaring: Sammanföra bygg- och transportsektorerna för att mobilisera aktörer kring tre skiften – integrera byggd miljö och mobilitet till ett ekosystem, skapa nya värden genom cirkulära affärsmodeller, och skapa konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande. Programmet ska visa hur en sådan omställning kan ske i urbana, semiurbana och perifera miljöer över hela Sverige på ett på ett fossilfritt och resursmedvetet sätt. 

      Mer information om ShiftSweden samt kontaktpersoner


      Vad är viktigt i Impact Innovation?

      Varje erbjudande om att genomföra ett strategiskt projekt är unikt, men nedan listas några punkter som generellt sett är viktigt för satsningen Impact Innovation som helhet. Med undantag för den sista punkten ska informationen nedan ses som bakgrundsinformation, inte något som gäller alla strategiska projekt.

      Läs informationen under varje erbjudande för att få reda på specifika krav. 

      Vikten av ett systemperspektiv

      Problem med en entydig lösning är inte i fokus för Impact Innovation. Programmens utmaningar är svåra att greppa, föränderliga över tid, svåra att beskriva fullständigt eller synbart självmotsägande. Att ha ett systemperspektiv är därför viktigt: det vill säga att titta på helheten och inte bara delarna och stuprören utan dess inbördes kopplingar. Systemperspektivet är en förutsättning för samhällsavtryck.

      Vikten av framsyn

      För att kunna ta de beslut som krävs för systemomställning behövs verktyg som kan hjälpa oss att försöka föreställa oss vad som väntar framöver. Framsyn kan förbereda inför möjliga händelser i framtiden, hur man ska hantera de och skapa underlag för strategiska beslut. Intressanta framtidsbilder eller framtidsscenarier kan exempelvis röra förändrade beteenden, nya affärsmodeller eller nya tjänster och tekniker.

      Vikten av aktivt deltagande, användarinvolvering och policyutveckling

      För att kunna påverka helheten i ett system behöver aktörer som har olika perspektiv och som arbetar i olika sektorer, branscher och delar av värdekedjan involveras. Aktörerna behöver delta aktivt med både befogenheter och ansvar. Inte bara skaparna och möjliggörare behövs, utan även användare måste involveras tidigt. Detta för att vara säker på att rätt lösningar utvecklas men också för att skapa hållbara finansieringsmodeller över tid och förvaltningsstrukturer för lösningarna. På så sätt kan de skalas upp, spridas och nyttiggöras för största effekt i systemet.

      Dessutom krävs aktivt arbete med att undanröja eventuella hinder för införande av lösningarna med hjälp av policyutveckling för att till exempel anpassa lagar och regler. Det betyder att det är viktigt att involvera till exempel systemförvaltare och utvecklare, problemägare, leverantörer samt användare redan i formuleringen av utmaningen.

      Vikten av att ha internationalisering som utgångspunkt

      Impact Innovationprogrammen har ett starkt internationellt perspektiv, detta för att kunna bidra till sina missioner och delmål. Lösningar eller sammanhang kan finnas internationellt, eller så kan framtida nya lösningar skapa internationellt intresse eller konkurrenskraft och behov av att knyta till sig internationella aktörer. Programmen inom Impact Innovation arbetar därför med ett internationellt perspektiv och en aktiv omvärldsbevakning.

      Vikten av hållbar systemomställning

      Impact Innovation ska bidra till global konkurrenskraft genom omställning för hållbar utveckling. Genom våra insatser bidrar vi till det globala åtagandet att nå målen i Agenda 2030. För att nå hållbar systemomställning är det viktigt att projekt i utformningen av nya lösningar hanterar målkonflikter och minimerar risken för oavsiktliga negativa effekter.

      En aspekt som Impact Innovation följer upp och bedömer är om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet, se avsnitt 7 och kriterium för Aktörer.

      En annan aspekt handlar om att analysera och ta ställning till om det finns kön- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemområde, lösningar och nyttiggörande. Denna fråga är obligatorisk att besvara för alla sökande och finns under rubriken "Projektuppgifter". När frågan ligger till grund för bedömning så framgår det av beskrivningen av respektive erbjudande. ,

      Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss

    • Utlysningen riktar sig till aktörer med specialiserade kompetenser eller resurser inom områden av vikt för missionen inom ett av Impact Innovations program. Resurser avser även att aktörer ingår i ett specifikt sammanhang eller en konstellation, eller har utvecklat ett särskilt arbetssätt eller en affärsmodell. Läs mer om vilka kompetenser och resurser som behövs under varje erbjudande.

      Det är positivt när sådana aktörer finner varandra och skapar konsortium för uppgiften.

      Ni som söker tillsammans gör det som projektparter, där en av er fungerar som koordinator. En projektpart är aktivt involverad i projektet och delar på risker och resultat. Det är viktigt att projektparter och nyckelpersoner deltar med aktivt engagemang.

      Det finns andra sätt för organisationer att delta i ett strategiskt projekt, som till exempel att vara underleverantör eller referensgruppsmedlem.

    • Aktiviteterna i ett strategiskt projekt ska falla inom definitionen av det som beskrivs i GBER artikel 25, det vill säga grundforskning, industriell forskning, experimentell utveckling eller genomförbarhetsstudier.

      Ett strategiskt projekt kan även falla inom definitionen för GBER artikel 26, 29, 30, 31 det vill säga ”Investeringsstöd till testnings- och experimentinfrastruktur”, ”Stöd till processinnovation och organisationsinnovation”, ”Stöd till forskning och utveckling inom fiskeri- och vattenbrukssektorn” och ”Stöd till utbildning”.

      Ovan gäller oavsett om bidraget beviljas som statsstöd eller ej.

      Se mer information och definitioner om relevanta artiklar i GBER

    • Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr både vilka slags kostnader och hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms för varje organisation individuellt. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje deltagande projektpart kan få.

      Hur stort bidrag kan projektet få?

      Maximalt bidrag och stödnivå varierar beroende på erbjudande. Läs mer om vilka gränser som gäller under varje erbjudande.

      Hur stort bidrag kan en projektpart få?

      Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på:

      • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet
      • partens storlek och verksamhet

      I den här utlysningen ger vi stöd till både organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet och organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet.

      Särskilda avgränsningar kan gälla för enskilda erbjudanden, läs mer under varje erbjudande.

      Hur avgör ni om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet?

      En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har – det vill säga, om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.

      Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet.

      Inte statsstöd

      I den här utlysningen ger vi stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet. Hit räknas i regel offentlig verksamhet, universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer som inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad.

      Vi kan finansiera upp till 100 procent av sådana organisationers kostnader.

      Statsstöd

      I den här utlysningen beviljar vi bidrag i enlighet med artikel 25 i EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER).

      Mer information och definitioner finns här

      De minimis-stöd (stöd av mindre betydelse)

      I den här utlysningen kan vi också ge stöd av mindre betydelse, även kallat de minimis-stöd. Vi kan finansiera upp till 100 procent av en projektparts kostnader.

      En organisation kan ta emot maximalt 300 000 euro över en treårsperiod i den här stödformen, oavsett finansiär och projekt. Det betyder att om samma organisation tagit emot stöd av mindre betydelse i andra projekt från andra finansiärer, påverkar det hur stort stödet kan bli i den här utlysningen.

      För att beviljas detta stöd behöver ni lämna in ett intyg i samband med ansökan.

      Vi beviljar bidrag i enlighet med EU-kommissionens förordning (2023/2831) om stöd av mindre betydelse.

      Vilka kostnader kan vi finansiera?

      Vår finansiering får bara gå till vissa typer av kostnader. Dessa kallas stödberättigande kostnader. I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

      • Personalkostnader: Löner, sociala avgifter och andra personalavgifter
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning

      För detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till villkor om stödberättigande kostnader.

      Särskilda avgränsningar kan gälla för enskilda erbjudanden.

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara nödvändig för aktiviteterna i projektet. Projektkostnader måste också vara korrekt bokförda och särredovisas från organisationens övriga kostnader. En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till villkor om stödberättigande kostnader.

    • För att vi ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa grundkrav – så kallade formella krav. Om dessa krav inte är uppfyllda kommer våra bedömare inte att hantera er ansökan.

      De generella formella kraven är:

      • Den koordinerande parten ska ha ett svenskt organisationsnummer och bedriva verksamhet i Sverige.
      • Bidragsmottagare ska ha ett svenskt organisationsnummer och att kostnaderna för deltagande i projektet upparbetas i en filial eller driftsställe i Sverige.
      • Projektledaren ska vara anställd hos en av projektparterna.
      • Ansökan är skriven på svenska eller engelska.
      • Ansökan ska följa de anvisningar som anges i avsnitt 9.
      • Bidrag beviljas inte till organisationer som är på obestånd eller som genomgår likvidation eller företagsrekonstruktion, eller som hos Kronofogdemyndigheten har obetalda skulder eller betalningsanmärkning. Kreditupplysning görs och organisationen får inte ha betyg C.
      • Är organisationen ett aktiebolag får inte hälften eller mer av aktiekapitalet vara förbrukat.
      • En organisation som söker bidrag för personalkostnader måste senast när bidragsbeslutet fattas vara registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket.

      Särskilda formella krav kan gälla för enskilda erbjudanden.

    • Vad bedömer vi?

      En förutsättning för att ett strategiskt projekt ska utlysas är att det är relevant för och förväntas bidra till någon av Impact Innovation-programmens missioner. Bedömningen kommer därför att fokusera på kompetenser, resurser och planer för att genomföra ett strategiskt projekt, och på projektets potential att leverera nytta enligt programmens behov.

      Er ansökan kommer att bedömas utifrån kriterierna potential, aktörer och genomförbarhet. Bedömningskriterierna för Strategiska projekt Impact Innovation är:

      Potential

      • I vilken utsträckning projektet har potential att leverera nytta enligt valt erbjudande.
      • I vilken utsträckning projektets utmaning och möjliga lösningar definieras med hänsyn tagen till ett jämställdhetsperspektiv och därmed kan bidra till ökad jämställdhet.

      Aktörer

      • I vilken utsträckning organisationerna i projektet har resurser och kapacitet att genomföra projektet.
      • I vilken utsträckning projektledaren och andra nyckelpersoner har kompetens och gemensam förmåga att genomföra projektet.
      • Hur väl teamet (nyckelpersoner) är sammansatt när det gäller könsfördelning, samt hur väl makt och inflytande fördelas mellan kvinnor och män.

      Genomförbarhet

      • I vilken utsträckning projektet bygger på en trovärdig projektplan och budget där aktiviteterna är kopplade till projektmål samt önskade resultat och långsiktiga effekter.
      • Engagemang och involvering av relevanta kravställare (till exempel behovsägare, kunder, användare eller andra). För samverkansprojekt: även graden av samverkan mellan deltagande aktörer.
      • Hur väl aspekter som rör jämställdhet är integrerade i projektplanen.

      Hur bedömer vi?

      Alla ansökningar som uppfyller de formella kraven bedöms. Konkurrens mellan ansökningar inom ett och samma erbjudande kan uppstå. I så fall beviljas medel till den eller de ansökningar som bäst uppfyller bedömningskriterierna.

      Bedömarna består av en grupp av Vinnova förordnade utsedda experter samt handläggare från Formas, Energimyndigheten och Vinnova. Bedömarna har erfarenheter inom näringsliv, offentlig verksamhet, akademi och civilsamhället samt kunskap kopplad till en bredd av områden och branscher.

      Eftersom ansökningar kan röra olika typer av projekt kommer hänsyn att tas till de olika förutsättningar som gäller för varje projekt. Till detta hör klassning av stödgrund utifrån projektets planerade aktiviteter.

      Schematiskt ser beslutsprocessen ut på följande sätt:

      1. Endast ansökningar som efter granskning uppfyller de formella kraven som anges i avsnitt 6 kommer att bedömas.
      2. Bedömningarna görs med hjälp av de kriterier som anges i avsnitt 7.
      3. Utifrån bedömarnas rekommendation fattas beslut om vilka projekt som ska beviljas finansiering och vilka som ska avslås.
      4. Vid en konkurrenssituation kommer det övergripande portföljperspektivet att beaktas.
      5. Beslut skickas till de som sökt finansiering och information om beviljade projekt på www.vinnova.se samt respektive programmar hemsida.
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. I beslut om beviljande anger vi hur mycket bidrag varje part i projektet beviljas. Vårt beslut kan inte överklagas.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna en särskild handling där ni åter er att genomföra projektet
      • Att ni ska rapportera era kostnader och resultat till oss regelbundet under projektet
      • Att ni, om det finns flera parter i projektet, måste komma överens om vad som gäller för projektet i ett projektavtal
      • Hur resultatet ska komma till användning, och hur eventuell vetenskaplig publicering ska ske

      Allmänna villkor för en projektpart och Allmänna villkor flera projektparter hittar du på denna sida

      Ni behöver även följa särskilda villkor som gäller för ert strategiska projekt. Dessa särskilda villkor finns under erbjudandena. De framgår även av beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.

    • Utlysningen är öppen under några månader, men inkomna ansökningar bedöms vid flera tillfällen. Praktiskt betyder det vi läser av ansökningar vid vissa tillfällen för att sedan bedöma de som har inkommit. Den sista dagen för att skicka in en ansökan till en visst erbjudande anges under respektive erbjudande.

      För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. Ansökan innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

      Till ansökan bifogar ni även dessa bilagor:

      • Projektplan: använd anvisad mall.
      • CV-bilaga för nyckelpersoner: använd anvisad mall, högst 1 sida per CV.

      Observera: Om bilagor utöver dessa, eller överskjutande sidantal, skickas in kommer dessa ej att läsas eller bedömas.

      Mallarna nås via utlysningens hemsida.

      Kontrollera att samtliga bidragsparter är kreditvärdiga

      Se krav i avsnitt 6.

      Påbörja ansökan i god tid

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra. Börja därför i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter och fortsätta vid ett senare tillfälle. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras vid avläsningstillfället.

      Klarmarkera ansökan i god tid innan relevant avläsningstillfälle för valt erbjudande. Observera att avläsningen sker klockan 14.

    • När er ansökan registrerats skickar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas.

      Men vi sekretessbelägger information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut, exempelvis uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat.

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    • 2024-10-11

      Tillagt erbjudande 4,5 och 6. 

    • Inga erbjudanden för tillfället

    • Sista ansökningsdag är 17 oktober kl 14:00:00

      Vad kan ni söka för?

      Net Zero Industry söker aktörer som kan planera och genomföra det strategiska projektet ”Pressgjutning av större strukturella komponenter”.

      Erbjudandet handlar om att samla relevanta parter för en industriell omställning till storskalig pressgjutning av strukturella komponenter i återvunnen aluminium inom svensk fordonsindustri. Avsikten är att skapa svensk spjutspetskompetens och göra tillverkning av elbilar konkurrenskraftig.

      En industriell uppskalning och tillämpning av sådan storskalig pressgjutning kräver ett ekosystem av aktörer som parallellt utvecklar olika frågor och sätter samman dem till en hållbar industriell helhetslösning. Exempelvis konstruktion, produktion, material, verktyg, återvinningslogistik med mera.

      I projektet ingår att förstå hur systemskiftet ska gå till, var hinder och risker uppstår, hur målkonflikter löses, hur nya värdekedjor byggs upp, hur en tillgång på europeiskt återvunnet aluminium säkras med mera.

      När ska projektet genomföras?

      Det projekt som finansieras förväntas ha en genomförandetid på 12 månader.

      Projektet ska genomföras under perioden november 2024 till november 2025.

      Vem kan söka?

      Erbjudandet riktar sig till aktörskonstellationer bestående av minst fyra svenska parter (juridiska personer).

      • Minst två parter ska vara företag, varav ett med tillverkning i Sverige och som vill samverka för att skapa ett projekt som på sikt bidrar till Net Zero Industrys mission.
      • Minst en part ska tillhöra forskningsinstitut eller akademi.

      Det är en fördel om små och medelstora företag ingår i projektgruppen, liksom om aktörer från olika branscher deltar.

      Utländska aktörer är välkomna att delta i projekt på följande villkor:

      • En utländsk aktör kan inte vara koordinator.
      • För att utländska aktörer ska kunna beviljas bidrag krävs att de har ett svenskt organisationsnummer och att kostnaderna för deltagande i projektet upparbetas i en svensk filial eller driftställe.

      Hur mycket kan ni söka?

      Bidraget kan som högst uppgå till 4 miljoner kronor, och till högst 50 procent av projektets totala stödberättigande kostnader.

      I det här erbjudandet beviljar vi bidrag både till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet och till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet enligt beskrivningen i avsnitt 5.

      Önskad kompetens och förmåga

      Projektparter:
      Projektet ska vara industriellt drivet och knutet till ett industriellt kluster som omfattar både långsiktig kompetensuppbyggnad samt har förmåga till test- och demonstrationsverksamhet.

      Konsortier bör inkludera aktörer från forskningsinstitut och akademin som kan bidra till och påverka forskning, utbildning och kompetensutveckling.

      Förväntade resultat och leveranser

      Förväntade resultat av alla tre etapperna:

      • Systemförståelse av hur systemskiftet till industriell tillverkning av golvkonstruktionen i ett fordon i pressgjuten aluminium med hög grad av återvunnen aluminium genomförs med i första hand svenska aktörer.
      • Bidrag till utveckling och konkretisering av Net Zero Industrys Impact Plan och därmed bättre förutsättningar för att nå missionen.
      • 75 procent minskade utsläpp av växthusgaser till 2035 jämfört med 2024 för golvkonstruktionen i ett fordon i pressgjuten aluminium med hög grad av återvunnen aluminium samtidigt som svensk konkurrenskraft stärks.

      Förväntade resultat av etapp 1:

      • Plan för hur projektet ska bidra till systemskiftet till industriell tillverkning av golvkonstruktionen i ett fordon i pressgjuten aluminium med hög grad av återvunnen aluminium ska genomföras med i första hand svenska aktörer, inklusive kunskap om hinder, risker, alternativ, scenarios, tidplan, kritiska målgrindar och möjligheter för att lyckas med industrisystemomställningen.
      • Plan för utveckling av nödvändiga nya kompetensområden kring bland annat material, verktyg, process, eftermarknad, återvinning, mm till minst TRL 4 samt koppla ihop dem till en industrisystemsförändring.
      • Analys av hur väl de fem systemperspektiven fungerar och om det behöver knytas nya aktörer till konsortiet för att förbättra möjligheterna att nå alla fem systemperspektiven.
      • Analys av och plan för vilka frågor som bör adresseras i etapp 2, etapp 3 samt i kompletterande projekt.
      • Analys av och plan för hur forskning, utveckling och undervisning bör utvecklas inom utpekade kompetensområden för att stödja systemskiftet.
      • Analys av och plan för hur nya värdekedjor ska utvecklas för att stödja systemskiftet.
      • Ökad kunskap inom projektet om hur man bedriver ett mission-orienterat arbetssätt samt en förankrad plan för en långsiktig och hållbar finansiering av den industriella systemförändringen efter avslutad etapp 3.
      • Kompetens, underlag och dialog som bidrar till att utveckla och konkretisera Net Zero Industrys Impact Plan och därmed förbättra förutsättningarna för att nå missionen.
      • Analys och plan för hur utsläppen av växthusgaser ska minska med 75 % till 2035 jämfört med 2024 för golvkonstruktionen i ett fordon i pressgjuten aluminium med hög grad av återvunnen aluminium samtidigt som svensk konkurrenskraft stärks.
      • Redogörelse för potentialen att bidra till programmets mission utifrån ett LCA-perspektiv.

      För att förbättra förutsättningar för att ovan nämnda resultatmål uppnås och tas om hand inom projektet så kommer både Net Zero Industry och finansiärerna bistå med relevant information under det beviljade projektets gång. Detta innebär att Net Zero Industry och finansiärerna planerar att:

      • sammankalla till seminarier om bland annat mission-orienterade arbetssätt och systemdemonstratorer.
      • dela information som bedöms vara av relevans för genomförandet.
      • genomföra dialogprocesser för individuell anpassning av eventuell efterföljande insats.

      Projektet ska bidra till kunskapsspridning och aktivt medverka till utvecklingen av Net Zero Industrys mission genom informations- och kunskapsdelning.

      Särskilda formella krav och villkor

      Särskilda krav:

      • Aktörskonstellationen måste bestå av minst fyra svenska parter.
      • Minst två parter måste vara företag, varav ett med tillverkning i Sverige.
      • Minst en part ska vara forskningsinstitut eller akademi.

      Särskilda villkor:

      • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid de konferenser och andra aktiviteter som anordnas inom Net Zero Industry.
      • Projektet ska upprätthålla en kontinuerlig dialog med Net Zero Industrys programkontor och projektstöd under hela projektets löptid.
      • Vid information om projektet oavsett kanal och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att: arbetet utförts inom Net Zero Industry, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten inom ramen för Impact innovation.

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Mer information och frågor

      För frågor om erbjudandets bakgrund, syfte och önskade effekter, kontakta programkontoret. Det går också bra att kontakta Cecilia Ramberg, Calls & projects coordinator, på cecilia.ramberg@ri.se.

    • Erbjudande ”Expertpool”

      Sista ansökningsdag är 24 oktober kl 14:00:00

      Vad kan ni söka för?

      ShiftSweden söker aktörer som kan planera och genomföra det strategiska projektet ”Expertpool”: att skapa och driva en pool av experter som följer programmet över tid.

      Expertpoolen ska vara en kritisk vän som säkerställer att programmet leder mot missionen och de tre skiftena. Det sker genom ett långsiktigt stöd av experter som enskilt och i grupp stöttar programkontoret och den berörda aktörskonstellationen med underlag för reflektion och lärande. Det är viktigt att det är en jämställd expertpool.

      Expertpoolen ska dels bestå av en kärngrupp och dels en mer löst sammansatt grupp av experter (poolen):

      • Kärngruppen ska bestå av 6 till 8 personer och ledas gemensamt av två personer. Kärngruppens ledare ska fortlöpande stämma av arbetet med ShiftSwedens programledning.
      • Utöver kärngruppen ska en pool finnas med minst 20 experter av relevans för programmet. Kärngruppen ska i dialog med programledningen ta fram kriterier och process för rekrytering av experterna.

      Expertpoolen ska:

      1. Ta del av och syntetisera resultat från programmet på strategisk nivå.
      2. Stimulera gemensam reflektion över programmets förändringsteori, inriktning och arbetssätt, samt kontinuerligt föreslå förändringar i förändringsteorin, inriktningar och arbetssätt.
      3. Ge stöd och inspiration gällande missions- och transformationsinriktad forskning och innovation.
      4. Ge stöd och inspiration avseende hur man kan säkerställa nyttiggörande och lärande i praktiken.
      5. Säkerställa koppling till andra initiativ i syfte att bidra till gemensam reflektion och lärande.

      Experterna i poolen bjuds in att göra fokuserade synteser och analyser av programmets verksamhet. Analyserna ska publiceras i rapportform och ska ligga till grund för samtal med relevanta aktörer i syfte att främja lärande och reflektion. Poolen ska även erbjuda ett nätverk för experter som vill följa ShiftSweden, utbyta kunskap och erfarenheter som är relevanta för programmets skiften.

      Kärngruppen ska träffas 2 gånger per år med en blandning av digitala och fysiska träffar. De fysiska träffarna ska vara 2 till 3 dagar varje gång. Till dessa bjuds även programkontoret och centrala projektledare från ShiftSweden in.

      När ska projektet genomföras?

      Det strategiska projektet ska starta med ett uppstartsarbete under det sista kvartalet 2024. Det pågår därefter i full drift under två år med möjlighet till en ny etapp om ytterligare två år.

      Milstolpar etapp 1:

      • Sammansättningen av kärngruppen ska vara klar senast Q1 2025.
      • Kriterier och process för rekrytering av poolen ska vara klart senast Q2 2025.
      • Poolen ska vara på plats senast Q4 2025.

      Vem kan söka?

      Det strategiska projektet kan sökas av svenskt forskningsinstitut, universitet eller högskola. Projektet ska ha minst två parter.

      Den sökande organisationen tecknar underleverantörsavtal med övriga experter som ingår i det strategiska projektet.

      Hur mycket kan ni söka?

      Maximalt fyra miljoner kronor totalt för etapp 1. Planen är att den andra etappen om två ytterligare år också kommer att ha en budget på 4 miljoner kronor. Maximal stödnivå för projektet är 100 procent.

      I det här erbjudandet ger vi stöd till organisationer som bedriver icke-ekonomisk verksamhet enligt beskrivningen i avsnitt 5.

      Önskad kompetens och förmåga

      Kärngruppens två ledare ska ha:

      • professorskompetens
      • mångårig erfarenhet av forskning och innovation inom samhällsbyggnad respektive mobilitet
      • kunna uttrycka sig obehindrat på svenska och engelska i såväl tal som skrift
      • vara verksamma vid svenska forskningsmiljöer
      • dokumenterad erfarenhet av att ha ledande roller i långsiktiga strategiska forsknings- och innovationsprogram inom samhällsbyggnad eller mobilitet.

      Då vi vill främja nya samarbeten ska personerna som leder arbetet inte ha samma arbetsgivare eller tidigare ha arbetat nära tillsammans.

      Kärngruppens övriga medlemmar ska:

      • vara disputerade
      • ha mångårig erfarenhet inom de skiften som programmet strävar efter att åstadkomma
      • ha erfarenhet av att omsätta forskningsresultat i praktiskt förändrings- och innovationsarbete
      • ha förankring i svensk eller internationell forskningsmiljö.

      I gruppen ska minst en person ingå med specifik kompetens inom transformation och systeminnovation, gärna med ett platsinriktat fokus. Merparten, cirka 5 till 6, av medlemmarna bör utgöras av forskare från Sverige och övriga Norden. Ytterligare 2 till 3 medlemmar rekryteras efterhand från övriga Europa.

      Expertpoolens medlemmar ska:

      • Ha kompetens som är relevant för programmet.

      Förväntade resultat och leveranser

      Kärngruppen ska årligen sammanfatta sina analyser och reflektioner kring programmets verksamhet och arbete med skiftena och missionen i en kortfattad PM. Rapporten ska innehålla förslag till hur programmet kan utvecklas. Förslagen ska ligga till grund för samtal mellan experterna i kärngruppen och programmets styrgruppl, ledning eller programkontor. Formerna för detta utformas i dialog med programledningen.

      Särskilda formella krav och villkor

      Särskilda krav:

      • Projektet ska ha minst två parter.
      • Sökande måste vara en icke-ekonomisk verksamhet eller söka inom sin icke-ekonomiska verksamhet.
      • Ansökan ska innehålla CV för de som ska leda kärngruppen samt minst ytterligare fyra av kärngruppens deltagare.

      Särskilda instruktioner om projektbeskrivningen

      I projektbeskrivningen ska ingå detaljerade och tydliga planer för etapp 1, samt i stora drag planerat upplägg för etapp två.

      Mer information och frågor

      För frågor om erbjudandets bakgrund, syfte och önskade effekter, kontakta John Hultén på ShiftSwedens programkonto:  john.hulten@shiftsweden.se

    • Sista ansökningsdag är 11 november kl 14:00:00

      Vad kan ni söka för?

      SustainGov söker aktörer som kan planera och genomföra det strategiska projektet ”Förstudie: Kapacitetsbyggnad för systemtransformation”.

      Erbjudandet handlar om att genomföra en förstudie om kunskapsbehov och kapacitet för systeminnovation i offentlig sektor - det vill säga offentlig sektors förmåga att hantera och leda systemtransformationen. I dagsläget finns ingen samlad överblick över offentlig sektors behov och kapacitet.

      Förstudien ska inventera, belysa och sprida kunskap om hur individer som jobbar i eller med offentlig sektor på olika nivåer bäst kan utveckla en systemförståelse och lära sig om systemtransformation, och systeminnovation. Vilken roll kan offentlig sektor spela som möjliggörare/ hinder för systemtransformation? Fokus ska ligga på frågor som rör samordning och samverkan över sektorsgränser och mellan förvaltningsnivåer, så kallade ”wicked problems”.

      Förstudien ska genomföras utifrån rådande internationella kunskapsläge och på vetenskaplig grund.

      Syftet med förstudien är att skapa en överblick av kompetens- och kapacitetsbehov i offentlig sektor, vilket blir en utgångspunkt för att identifiera insatsförslag kring kapacitetsbyggnad. Aktörer som jobbar med kapacitetsbyggande insatser för systemtransformation och behovsägare ska inbjudas att ta fram lämpliga förslag med bas i skalbarhet och kvalitet. Genom insatsen kan SustanGov på sikt bidra till att öka kapaciteten inom offentlig sektor att påskynda systemförändringar inom olika samhällssektorer och hantera komplexa samhällsutmaningar.

      Förstudien ska inkludera en bred mix av aktörer från olika sektorer för att säkerställa en bred och mångfasetterad beskrivning och analys.

      Målgrupper för resultatet av förstudien är, utöver SustainGovs programkontor och forskare, även aktörer som jobbar med kapacitetsbyggande insatser för systemtransformation samt behovsägare i offentlig sektor.

      Förstudien ska bestå av två delar.

      Del 1: Kartläggning av behov och befintliga kapacitetsbyggande insatser.

      Identifiering och första insikter kring benchmarking av befintliga kapacitetsbyggande insatser för systeminnovation, både med hänsyn till form och innehåll.

      • Underlag för vidare kunskapsutveckling om hur aktörer på olika nivåer bäst kan utveckla ökad systemförståelse samt lära sig om systemtransformation och -innovation med specifikt fokus på den offentliga förvaltningens roll i sammanhanget.
      • Första insikter av kriterier för skalbarhet av insatser för kapacitetsbyggande. Vad utgör centrala hinder för skalbarhet?
      • Första insikter av indikatorer för att bedöma kvalitet, kostnadseffektivitet och innovationspotential i olika program och moduler.

      Arbetet ska ske genom datainsamling av behoven och befintliga kapacitetsbyggande insatser där den offentliga sektors aktörskonstellation främst utgör dataleverans och empiri.

      Del 2: Analys och rekommendationer till nya och utvecklade insatser.

      • Utifrån del 1 görs en vidare analys och rekommendation till nya eller vidareutvecklade insatser.
      • I analysen och framtagande av rekommendationer är offentliga sektors aktörer aktivt involverade i arbetet.

      Programkontoret i SustianGov kommer vara aktivt involverade i det strategiska projektet och ska informeras löpande om förstudiens arbete och resultat. En styrgrupp i SustainGov ska träffa projektgruppen varannan vecka. Programkontoret kommer även att vara aktivt involverade i nätverkande med externa aktörer av relevans för förstudien, såväl som i workshops, konferenser och efterkommande seminarier och konferenser som ingår i SustainGov.

      Strategisk kommunikation i samband med projektet kommer att finansieras av och samordnas med SustainGovs övriga kommunikationsaktiviteter. Exempelvis workshops, podcasts, korrekturläsning, tryckning eller digitalisering av rapporter. 

      När ska projektet genomföras?

      Det projekt som finansieras förväntas ha en genomförandetid på 12 månader.

      Projektet ska starta under november eller senast december 2024 och avslutas 12 månader senare.

      Vem kan söka?

      Erbjudandet riktar sig till aktörer eller aktörskonstellationer som företräder en bredd av organisationer och verksamheter av vikt för frågan. Här ingår till exempel akademiska institutioner, myndigheter och kommuner, privata aktörer och nätverksorganisationer för samhällsinnovation inom civilsamhället, så kallade NGOs, non-governmental organisations. Sektorsövergripande sammanslutningar ingår också. Medverkande organisationer och verksamheter behöver inte vara formella parter i projektet. För att organisationer och verksamheter ska få bidrag måste de dock vara en formell projektpart, det vill säga finnas med i ansökan som bidragssökande.

      För generella formella krav avseende aktörer, se avsnitt 6.

      Utländska aktörer är välkomna att delta i projekt på följande villkor:

      • En utländsk aktör kan inte vara koordinator.

      För att utländska aktörer ska kunna beviljas bidrag krävs att de har ett svenskt organisationsnummer och att kostnaderna för deltagande i projektet upparbetas i en svensk filial eller driftställe.

      Hur mycket kan ni söka?

      Bidraget kan som högst uppgå till 1 700 000 kronor, och till högst 100 procent av projektets totala stödberättigande kostnader.

      I det här erbjudandet beviljar vi bidrag både till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet och till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet enligt beskrivningen i avsnitt 5.

      Önskad kompetens och förmåga

      Projektparter:

      Koordinator ska arbeta med forskningsbaserad kunskap med därtill hörande vetenskaplig metodik och en vana att bedriva kompetenshöjande insatser och erfarenhet av ett tvärdisciplinärt arbete.

      Koordinator för det strategiska projektet ska uppvisa god kännedom om SustainGov och förmåga att integrera förstudiens arbete med programkontoret. Detta för att ytterligare mobilisera sektorn, identifiera kunskapsluckor, jämföra med internationella insatser och ge förslag på kommande öppna utlysningar.

      Koordinator ska ha erfarenhet och förmåga att tillsammans med medverkande aktörer identifiera, använda och aktivera organisationer, strukturer och processer inom:

      • offentlig sektor som exempelvis kommuner, regioner, myndigheter, kommunala samordningsförbund.
      • privat sektor, både större och mindre aktörer.
      • frivilligsektorn som exempelvis medlems- och branschorganisationer, tankesmedjor, studieförbund samt nätverksorganisationer.

      Av särskild vikt är förmågan att aktivera hybridorganisationer och nätverk som rymmer aktörer inom flera sektorer och som omfamnar flera politikområden.

      Nyckelpersoner:

      För projektet krävs en senior projektledare (som arbetar minimum 20% heltidsekvivalent i projektet) av samt minst tre analytiker i projektgruppen över 12 månader. Projektet ska knyta till sig en rådgivargrupp som får arvoderas (maximalt 50 000 kronor totalt).

      Förväntade resultat och leveranser

      Förstudien ska besvara följande frågor:

      • Vilka befintliga stora kapacitetsbyggande program och moduler rörande ökad systemförståelse och systemtransformation/-innovation används i dag? Vad är deras innehåll och leveranssätt?
      • Vilka kunskapsluckor rörande systemtransformation och -innovation är vanliga offentliga sektorn och andra aktörer inom samma system?
      • Hur kan befintliga program och moduler skalas upp så att de kan användas i flera delar av den offentliga sektorn samt berörda systemaktörer? Finns internationella lärdomar att dra?
      • Vilka är lämpliga indikatorer för att bedöma kvalitet, kostnadseffektivitet och innovationspotential i olika program och moduler?
      • Hur bör program och moduler utformas för att säkerställa relevans och innovationspotential inom den offentliga sektorn samt mellan den offentliga sektorn och dess avnämare?

      Särskilda villkor

      • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid konferenser och andra aktiviteter som anordnas inom SustainGov.
      • Projektet ska upprätthålla en kontinuerlig dialog med SustainGovs programkontor under hela projektets löptid.
      • Vid information om projektet oavsett kanal och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att: arbetet utförts inom SustainGov, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten inom ramen för Impact innovation.

      Särskilda instruktioner om ansökan

      I ansökan ska klart framgå hur de medverkande aktörerna ska identifieras och vilken roll de kommer att ha i projektet.

      Mer information och frågor

      För frågor om erbjudandets bakgrund, syfte och önskade effekter, kontakta programkontoret. Det går också bra att kontakta Mariell Juhlin på mariell.juhlin@miun.se.

    • Sista ansökningsdag är 18 november kl 14:00:00

      Vad kan ni söka för?

      Water Wise Society söker aktörer som kan planera och genomföra det strategiska projektet ”Vattenresurslag – en möjlig väg till lokal och regional aktörssamverkan för att förebygga och minimera risker i avrinningsområden”.

      Erbjudandet handlar om att:

      • Samla aktörer i ett verkligt avrinningsområde till dialog och samverkan i ett policylabb kring förslag till utveckling av både tillämpning av gällande regelverk och en ny vattenresurslag.
      • Arbeta igenom och belysa de kritiska frågeställningarna som beskrivs nedan med för- och nackdelar, konsekvensanalys med mera för en möjlig vattenresurslag.
      • Ge förslag på ny policy utifrån projektets resultat.

      Ett strategiskt projekt för policyinnovation genom policylabb är en möjlighet för att adressera utmaningarna på området och föreslå utvecklad lagstiftning och regel­tillämpning, ytterst en ny vattenresurslag.

      Projektet ska innefatta utvärdering och analys som ett första steg till att skapa en större förståelse för de komplicerade processer som behöver hanteras och regleras vid införandet av en eventuell, ny vattenresurslag. Dialogbaserad samverkan mellan centrala aktörer i ett avrinningsområde ska genomföras i fysiska policylabb. Där ska aktörerna arbeta igenom kritiska fråge­ställningar, belysa avvägningar och föreslå funktioner för en vattenresurslag, alternativt regeltillämpningar för gällande lagstiftning. I processen ska även fördjupade intervjuer med aktörerna genomföras.

      Resultatet ska utgöra ett underlag för vidare insatser, både för relevanta expertmyndigheter och departement, men även för Water Wise Societies kommande utlysningar. Ett nästa steg kan vara en utlysning om en regulatorisk sandlåda i ett begränsat avrinningsområde, eller vid mer komplexa utmaningar en utlysning för långsiktiga projekt med många förväntade utfall eller lösningar.

      Bakgrund

      I Sverige finns relativt väl fungerade lagstiftning om till exempel vattenkvalitet och skydd av vattenkvalitet. Reglerna för mark och vatten tar mestadels fasta på antingen planering och exploatering av ny bebyggelse på obebyggd mark, på att skydda miljön och människors hälsa i och utanför den redan bebyggda miljön, utdela rättigheter som rör vatten till enskilda samt på att marken ska vara ekonomiskt produktiv för markägaren. Självklart borde lagstiftning om såväl kvantitet som kvalitet samsas och fungera väl ihop, men den lagstiftning som finns sätter mer enskildes äganderätt i centrum än samhällets behov av en rättvis, hållbar och samhällsnyttig vattenresurshantering som tar hänsyn till allas intressen och behov av vatten eller skydd från vatten. Samhällsskydd, vattenresurs- och riskfördelning är en betydligt större och annorlunda utmaning än vattenrelaterat miljö- och hälsoskydd.

      När det inte har varit till uppenbar nytta att samla vattnet som exempelvis kraftkälla har lagstiftaren betraktat vattnet som ett kvittblivningsproblem. När skogs- eller åkermark, en väg eller en källare översvämmas beror det därför ofta på att de som bor och verkar uppströms har fått rätt att göra sig kvitt vattnet genom att skicka det vidare nedströms. När värdena på uppströms liggande mark eller fastighet på så vis säkras sänks eller riskeras värdena nedströms.

      För framtiden behöver vi åstadkomma det motsatta. Vattnet måste hanteras uppströms gemensamt och ses som en samhällsresurs för att det ska gå att motverka faror för människor, miljö- och samhällsskador och för att värna en hållbar ekonomi och produktiv markanvändning till en växande befolkning under förändrat klimat. Även tätorters ökande vattenflöden måste ses som en samhällsrisk för nedströmsvärden i och utanför tätorterna och inte begränsas till en miljörisk. Synsättet behöver ge avtryck i lagstiftningen.

      Lagstiftningen behöver utgå från att de lokala och regionala förhållandena varierar. När åtgärdsbehoven och förutsättningarna för att genomföra åtgärder varierar måste lösningarna få se olika ut.

      Ekonomiska och sociala aspekter och andra aspekter behöver beaktas. Det blir för snävt att bara beakta tekniska lösningar och naturvetenskapliga behov. Samverkan måste gå före tvång även om tvång inte kan uteslutas i enskilda fall. Det blir svårt att lösa problemen utan att ta hänsyn till att mark och anläggningar av olika slag används av enskilda för sin försörjning och intrång kan kännas kraftigt ingripande och hotfulla. Mark och anläggningar kan ha kulturhistoriska värden, användas för annan privat verksamhet än areell näring och utgöra säkerhet för banklån. De vattenpåverkande aktörerna - fastighetsägarna i ett avrinningsområde - har olika inverkan beroende av utsläppsvolymer, markförhållanden, produktionsprocessinnehåll med mera.

      Kritiska frågeställningar

      Förslag till tentativa frågeställningar att diskutera, utvärdera och analysera inför en möjlig vattenresurslag:

      • Behoven och de organisatoriska förutsättningarna varierar i Sverige: till exempel norr – söder, storstad - landsbygd.
      • Förvaltningen av vattenresurserna är otillräckligt styrbara och inte särskilt välorganiserade. De är beroende av ideella initiativ som ser olika ut i landet, till exempel vattenråd och vattenvårdsförbund. Är vattenkollektiv mellan aktörer en möjlig lösning eller finns det alternativ?
      • Behov av åtgärdssamordnare med långsiktiga förutsättningar.
      • Osäker finansiering. Långsiktighet och förutsägbarhet behövs i finansieringsmodellen. Kostnader uppströms för nyttor nedströms.
      • Dagens lagstiftning kräver många olika planer och program, som till exempel förvaltningsplaner, åtgärdsprogram, översvämningsplaner och katastrofplaner. Glapp och överlapp mellan dessa planer behöver beaktas. Många av planerna utarbetas också av myndigheter utan dialog med de som berörs av planerna. Finns det metoder för att stärka nerifrån-och-upp-perspektivet och öka transparens och dialog?
      • Avgränsning och koordinering med annan lagstiftning.
      • Initiativrätt: hos kommunfullmäktige eller regeringen? Skyldigheter och rättigheter när initiativrätten utnyttjas?
      • Metod för att beräkna preliminär avgiftsnivå samt planerings- och beslutsunderlag för detta, exempelvis riskbedömning som grund för avvägning och utjämning av kostnader eller nyttor.
      • Beaktande av alternativ till en vattenresurslag:
        - Går det att omdefiniera nuvarande lagstiftning som en lösning på dagens utmaningar i avrinningsområden?
        - Finns det flera metoder för att möjliggöra lösningar till utmaningarna rörande aktörernas ansvarsfördelning, finansiella instrument, tvång - frivillighet, myndigheters medverkan och interventioner?

      När ska projektet genomföras?

      Det projekt som finansieras förväntas ha en genomförandetid på cirka 10 månader.

      Projektet ska påbörjas senast december 2024 och avslutas senast september 2025.

      Vem kan söka?

      Erbjudandet riktar sig till enskilda aktörer eller aktörskonstellationer med relevanta förmågor och kompetenser för att ta sig an det strategiska projektet.

      För generella krav avseende aktörer, se avsnitt 6.

      Utländska aktörer är välkomna att delta i projekt på följande villkor:

      • En utländsk aktör kan inte vara koordinator.

      För att utländska aktörer ska kunna beviljas bidrag krävs att de har ett svenskt organisationsnummer och att kostnaderna för deltagande i projektet upparbetas i en svensk filial eller driftställe.

      Hur mycket kan ni söka?

      Bidrag kan som högst uppgå till 1 000 000 kronor. Bidraget kan som högst uppgå till 100 procent av projektets totala stödberättigande kostnader.

      I det här erbjudandet beviljar vi bidrag både till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet och till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet enligt beskrivningen i avsnitt 5.

      Önskad kompetens och förmåga

      Projekt ska ledas av en person med djup erfarenhet av lagstiftningsprocesser samt av kommunal, regional och statlig planering. Projektledaren behöver inte vara aktiv inom VA-branschen, men denna kompetens ska finnas representerad i projektteamet. Projektteamet ska ha erfarenhet av policyinnovation och policylabb som verktyg.

      Förväntade resultat och leveranser

      Projektet ska leverera:

      • Genomlysning av nuläge gällande lagstiftning, myndigheter som berörs, problem med regeltillämpning, regulatoriska mellanrum med mera.
      • Kartläggning av existerande krav på planer och andra dokument, till exempel översikts- och detaljplaner, dagvattenplaner, vattenförsörjningsplaner, underhållsplaner. Samt en analys av hur de förhåller sig till varandra (överlapp, mellanrum) samt en beskrivning av hur detta stöttar eller motarbetar målsättningen.
      • Ett förslag på ny policy utifrån projektets resultat:
        1. ny vattenresurslag
        2. utvecklad regeltillämpning
        3. projektets eventuella egna förslag.

      Särskilda villkor

      • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid konferenser och andra aktiviteter som anordnas inom Water Wise Societies.
      • Projektet ska upprätthålla en kontinuerlig dialog med Water Wise Societies programkontor under hela projektets löptid. En representant från programkontoret ska ha rätt att närvara vid policylab och liknande möten i projektet.
      • Vid information om projektet oavsett kanal och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att: arbetet utförts inom Water Wise Scieties, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten inom ramen för Impact innovation.

      Mer information och frågor

      För frågor om erbjudandets bakgrund, syfte och önskade effekter, kontakta programkontoret. Det går också bra att kontakta:

    • Sista ansökningsdag är 18 november kl 14:00:00

      Vad kan ni söka för?

      Net Zero Industry söker aktörer som kan planera och genomföra det strategiska projektet ” Storskalig industriell omställning till resurseffektiv, resilient och konkurrenskraftig cirkulär tillverkning”.

      Erbjudandet handlar om att utveckla industriella exempel på systemskiften mot cirkulära tillverkningsmetoder i stor skala. Det strategiska projektet ska kunna demonstrera storskalig implementering av cirkulär tillverkning i minst fyra stora svenska företag parallellt.

      Projektet ska bidra till kunskapsspridning och aktivt medverka till utvecklingen av Net Zero Industrys mission genom informations- och kunskapsdelning.

      Syftet med projektet är att skapa hållbar svensk spjutspetskompetens genom att samla relevanta parter för en omställning till storskalig automatiserad cirkulär tillverkning. Det är nödvändigt för att nå Net Zero Industrys mission om minskade växthusgasutsläpp från resurser som används i tillverkning. Genom nya reparations-, återtillverknings- och återanvändningsprocesser, samt förbättringar av försörjningskedjan genom minskat beroende av råvaruleverantörer och bättre kontroll över störningar i leveranskedjan, ökar resurseffektivitet och resiliens.

      Ett grundvillkor är att förstå hur systemskiftet genomförs på ett sätt som stärker konkurrenskraften i olika branscher. Utlysningen efterfrågar projekt som kan bidra med systemförståelsen och som kan visa hur systemskiftet går till. Genom att arbeta parallellt inom flera stora svenska företag vill Net Zero Industry erbjuda aktörer från olika industrier att följa systemskiftet och få kunskap om hur man kan förändra affärsmodellen och verksamhetsmodellen i stor skala för att snabbare kunna göra liknande systemskiften i den egna verksamheten.

      För att hantera projektets anser Net Zero Industry att ett mission-orienterat arbetssätt och ett ramverk med flera systemdimensioner behövs. I detta sammanhang ska ett ramverk med följande fem förändringsdimensioner användas:

      • nya tekniska lösningar
      • fungerande affärs- eller värdemodeller
      • stödjande infrastruktur och produktionssystem
      • möjliggörande policy och regelverk
      • tillåtande kultur och värderingar.

      Net Zero Industry vill redan från start utveckla strategin och teorin kring mission-orienterade arbetssätt parallellt med genomförandet av piloter med fem systemdimensioner. Det bidrar till en bättre förståelse av vad som fungerar och vad som är svårt i praktiken i arbetssätten.

      Net Zero Industry planerar en efterföljande insats i form av en riktad utlysning efter etapp 1. Notera att ett beviljande av etapp 1 inte garanterar finansiering i etapp 2. Finansiering av etapp 2 förutsätter en ny ansökan. Inför etapp 2 kommer en utvärdering av etapp 1 med ett antal målgrindar att genomföras.

      Fördjupning

      Det industriella systemet, och det operativa systemet i synnerhet, behöver vara mer flexibelt och smidigt för att möta kraven på resurseffektivitet och resiliens. För att genomföra en sådan förändringen krävs digitala system/ infrastruktur och olika tekniska metoder och verktyg som kan stödja planering och genomförande av effektivare och mindre störningskänslig återanvändning, reparation och återtillverkning.

      En industriell uppskalning och storskalig tillämpning av cirkulära tillverkningsmetoder, som en väsentlig del av affärsmodellen, kräver ett ekosystem av aktörer. Dessa måste parallellt utveckla många olika förmågor och sätta samman dem till en hållbar industriell lösning, som gör förlängningen av livslängden säker och konkurrenskraftig. Behovet är en helhetslösning som parallellt utvecklar översyn, kvalitetskontroll, certifiering, reparation, återtillverkning, material, verktygsval, affärsmodeller med mera. Erbjudandet adresserar det systemskiftet.

      Erbjudandet syftar även till att förstå hur systemskiftet ska gå till både inom flyg- och fordonsindustrin, var hinder och risker uppstår, hur målkonflikter löses och hur nya värdekedjor byggs upp på ett resurseffektivt, resilient och konkurrenskraftigt sätt.

      Ett ytterligare syfte är att öka den svenska forskningsvolymen inom området eftersom den industriella omställningen kräver ny spetskompetens kring cirkulära affärsmodeller och tillverkningsmetoder. Forskningen ska även bidra till innehåll i utbildningar, som kan säkra en långsiktig kompetensförsörjning inom berörda områden. 

      När ska projektet genomföras?

      De projekt som finansieras i etapp 1 förväntas ha en genomförandetid på 24 månader, med start senast december 2024.

      Etapp 2 planeras preliminärt löpa från november 2026 till november 2028.

      Vem kan söka?

      Erbjudandet riktar sig till aktörskonstellationer bestående av minst fem svenska parter (juridiska personer), varav minst fyra är företag med tillverkning i Sverige. Minst en part ska tillhöra forskningsinstitut eller akademi.

      Utländska aktörer är välkomna att delta i projekt på följande villkor:

      • En utländsk aktör kan inte vara koordinator.
      • För att utländska aktörer ska kunna beviljas bidrag krävs att de har ett svenskt organisationsnummer och att kostnaderna för deltagande i projektet upparbetas i en svensk filial eller driftställe.

      Hur mycket kan ni söka?

      Bidraget kan som högst uppgå till 50 procent av projektets totala stödberättigande kostnader och som högst uppgå till 12 miljoner kronor.  

      I det här erbjudandet beviljar vi bidrag både till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet och till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet enligt beskrivningen i avsnitt 5. Maximal bidragsnivå är:

      • 0 procent för stora företag
      • 50 procent för små- och medelstora företag 
      • 100 procent för forskningsaktörer.

      För etapp 2 har Net Zero Industry reserverat en preliminär budget på maximalt 18 miljoner kronor i bidrag. Medfinansiering med 60 procent av kostnaderna krävs.

      Önskad kompetens och förmåga

      Systemskiftet som avses ska vara industriellt drivet och knutet till ett industriellt kluster som omfattar både långsiktig kompetensuppbyggnad samt test- och demonstrationsverksamhet. Konsortier bör inkludera aktörer från forskningsinstitut och akademi som kan bidra till och påverka forskning, utbildning och kompetensutveckling. Det är en fördel om små och medelstora företag ingår i projektgruppen liksom om aktörer från andra branscher också deltar.

      Förväntade resultat och leveranser

      Förväntade resultat av etapp 1 och 2

      • Systemförståelse av hur systemskiftet till industriellt automatiserad storskalig cirkulär tillverkning av nyckelkomponenter genomförs med i första hand svenska aktörer
      • Bidrag till utveckling och konkretisering av Net Zero Industrys Impact Plan och därmed bättre förutsättningar för att nå missionen
      • Tydlig ansats om hur 75 procent minskade utsläpp av växthusgaser ska uppnås till 2035, jämfört med 2024 för nyckelkomponenter som tillverkats med cirkulära tillverkningsmetoder samtidigt som svensk konkurrenskraft stärks.

      Förväntade resultat av etapp 1

      • Beskrivning av hur industriella reparations- och återtillverkningssystem bör utformas för att nå nettonollutsläpp.
      • Beskrivning av industriella metoder som behöver vidareutvecklas för att i högre grad kunna reducera, återanvända, reparera, återtillverka, uppgradera och återvinna resurser för att ställa om till cirkulär produktion.
      • Beskrivning av hur en snabb storskalig industriell implementering med verklig och betydande inverkan genomförs.
      • Kompetens, underlag och dialog som bidrar till att utveckla och konkretisera Net Zero Industrys Impact Plan och därmed förbättra förutsättningarna för att nå missionen
      • Redogörelse för potentialen att bidra till programmets mission utifrån ett LCA-perspektiv.

      Innehåll i publik rapport

      • Hur projektet resultat kan bidra till systemskiftet, inklusive kunskap om hinder, risker, alternativ, scenarios, tidplan, kritiska målgrindar och möjligheter för att lyckas med industrisystemomställningen.
      • Hur utveckling av nödvändiga nya kompetensområden kring bland annat material, verktyg, process och eftermarknad ska kopplas ihop till en industrisystemsförändring.
      • Hur väl de fem systemperspektiven fungerar, samt om det behöver knytas nya aktörer till konsortiet för att förbättra möjligheterna att verka meningsfullt inom relevanta systemdimensioner.
      • Vilka frågor som bör adresseras i etapp 2 samt i kompletterande projekt.
      • Hur forskning, utveckling och undervisning bör utvecklas inom utpekade kompetensområden för att stödja systemskiftet.
      • Hur nya värdekedjor ska utvecklas för att stödja systemskiftet.
      • Hur utsläppen av växthusgaser ska minska med 75 procent till 2035 jämfört med 2024 utifrån ett LCA-perspektiv samtidigt som svensk konkurrenskraft stärks.
      • Hur man i projektet bedriver ett mission-orienterat arbetssätt samt en förankrad plan för en långsiktig och hållbar finansiering av den industriella systemförändringen efter avslutad etapp 2.

      För att förbättra förutsättningarna för att ovan nämnda resultatmål uppnås och tas om hand inom projektet så kommer det beviljade projektet att:

      • kallas till seminarier om bland annat mission-orienterade arbetssätt och systemdimensioner.
      • motta information som bedöms vara av relevans för genomförandet. 
      • erbjudas dialogprocesser för individuell anpassning av eventuell efterföljande insats. 

      Särskilda formella krav och villkor

      • Aktörskonstellationen måste bestå av minst fem svenska parter.
      • Minst fyra parter måste vara företag, varav ett med tillverkning i Sverige.
      • Minst en part ska vara forskningsinstitut eller akademi.

      Särskilda villkor:

      • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid de konferenser och andra aktiviteter som anordnas inom Net Zero Industry.
      • Projektet ska upprätthålla en kontinuerlig dialog med Net Zero Industrys programkontor och projektstöd under hela projektets löptid.
      • Vid information om projektet oavsett kanal och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att: arbetet utförts inom Net Zero Industry, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten inom ramen för Impact innovation.

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Mer information och frågor

      För frågor om erbjudandets bakgrund, syfte och önskade effekter, kontakta programkontoret. Det går också bra att kontakta Cecilia Ramberg, Calls & projects coordinator, på cecilia.ramberg@ri.se.

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    CV-mall (docx, 78 kB) Projektbeskrivningsmall (docx, 88 kB)

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om du inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av dig till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

    Ändra dina kakinställningar

    Diarienummer 2024-03085