Utlysningen erbjuder finansiering för verksamheter som syftar till att öka affärssamarbeten mellan startupbolag med tillväxtpotential och etablerade organisationer.
Utlysningen riktar sig till intermediärer som har en etablerad matchmaking-verksamhet, se definition nedan. Etablerade organisationer får härigenom sina uttalade innovationsbehov uppfyllda, och startupbolagen får stöd i att öka takten i sin kommersialisering och accelerera innovativa lösningar närmare marknad.
Finansieringen ska täcka kostnaden för intermediären att kvalitetssäkra att startupbolagen har rätt mognad för en effektiv matchmaking och andra tillhörande aktiviteter. Själva matchningen ska kunna hjälpa företagen och kunderna att förstå varandra. Finansieringen ska även ge möjlighet att följa upp och kvalitetssäkra startupbolagens interaktion med de etablerade organisationerna.
Definitioner
Startupbolag: syftar på Sverigebaserade, unga, kunskapsintensiva småbolag med förmåga och vilja att skala upp sin affär internationellt även kallat startups eller scaleups. De har behov av att utveckla och validera sitt erbjudande, sin affärsmodell och säljprocess. Med unga småbolag avses i denna utlysning bolag som är yngre än 10 år och har maximalt 20 anställda.
Etablerade organisationer: syftar på privata företag, offentliga organisationer samt andra former av organisationer som stiftelser med flera, som inte faller inom definitionen startupbolag. I vidare mening avses organisationer som vill ingå i innovationssamarbeten och genomföra affärer med startupbolag och därmed kan agera tidig riskvillig kund till dessa bolag.
Intermediär: syftar på utföraren av aktiviteterna med startupbolag/etablerade organisationer som beskrivs i utlysningstexten.
Matchning: även kallat matchmaking, innebär att ett startupbolag och en etablerad organisation genom en kvalificerad matchningsprocess får kontakt i syfte att hitta en samarbetsform kring innovativa lösningar.
Innovationssamarbete: syftar på samarbetsformer där startupbolagets nya lösningar svarar mot behov och efterfrågan hos etablerade organisationer. Former för detta kan innefatta piloter, så kallade proof of concept med flera.