Hur kan framtiden på 2040-talet se ut och fungera? Framtiden kan utspela sig i olika sammanhang, på olika platser, både i och utanför städer. Vilka framtider vill vi ska finnas och hur kan vi undvika framtider vi inte vill skapa?
ShiftSweden vill med den här satsningen stimulera och utveckla förmågan att lyfta blicken och föreställa sig olika tänkbara framtider. Framtider som kan bidra till missionen att ställa om Sverige, fossilfritt och resursmedvetet, till attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla.
För att en sådan omställning ska kunna ske behövs nya perspektiv, arbetssätt och lösningar inom sektorerna samhällsbyggnad och mobilitet. I Sverige står idag samhällsbyggnadssektorn inklusive transporter för en betydande del av Sveriges koldioxidutsläpp, energianvändning, resurs- och markanvändning.
Framtidsvisionerna ska skapa intresse, engagemang och delaktighet hos olika typer av samhällsaktörer från exempelvis enskilda individer och hushåll, till näringslivets aktörer och organisationer inom offentlig sektor.
Framsyn är ett verktyg som kan hjälpa oss att förstå vad som väntar framöver och som bidrar till att vi aktivt kan arbeta för att forma framtiden – och inte bara låta den hända.
I ett framsynsarbete används signaler och analyser som utgångspunkt för att identifiera förändrade beteenden, nya affärsmodeller, nya tjänster eller annat som är på väg att växa fram. Utifrån vad som är viktigast för den omställning vi står inför väljer man sedan ut områden där man skapar fördjupade scenarier. En signal om en möjlig förändring är sådant som redan händer idag, och kan vara en ledtråd för framtiden. Nästa steg är att ställa sig frågor som: ”Vilken typ av förändring representerar denna signal? Vilken riktning tar den oss i?” och ”Vilken trend, drivkraft eller större fenomen driver oss i den riktningen?”. Signal plus drivkraft är lika med framsyn.
Läs mer om framsyn
ShiftSweden välkomnar en mångfald av projektförslag som präglas av kreativa visionära framtider:
- Framtidsvisionerna kan tas fram utifrån olika metoder inom framsyn exempelvis scenarier, tre horisonters ramverk, prototyper och spekulativ design eller någon annan metod förankrad inom framsyn. De kan gestaltas på olika vis, till exempel fysiskt, digitalt, som en upplevelse eller en miljö. Olika projektförslag och metoder inom framsyn välkomnas. Läs mer om spekulativ design här
- Framtidsvisionerna ska knytas till en eller flera platser, som kan vara fysiska, virtuella, rörliga eller tillfälliga. Platserna utgör grunden för våra livsmiljöer. Erfarenheter och interaktioner gör en plats betydelsefull för människors trivsel, trygghet och tillgänglighet. En plats, oavsett om fysisk eller virtuell, kan också förstås och definieras utifrån vem som äger, förvaltar och brukar den. Men även genom den lagstiftning som reglerar användning och framtida förändring.
Observera att projektens framtidsvisioner inte behöver begränsas av dagens lagar och regelverk.
- Projekten kan arbeta med en framtid som är önskvärd men ska även identifiera och relatera till utmaningar som kan uppstå längs vägen. Projekten kan även välja att gestalta en mindre önskvärd framtid som synliggör aspekter som vi måste kunna hantera eller arbeta för att helt undvika. Vi ser gärna projekt som kan utmana och provocera genom de framtidsvisioner som tas fram. Visionerna ska tas fram utifrån samtidens signaler och drivkrafter. Det intressanta är hur dessa sedan kan tolkas och sträckas ut till framtiden. Fantasifulla och visionära idéer välkomnas för att synlig- och möjliggöra morgondagens värderingar, normer och praktiker.
- Projekten ska tydligt beskriva och motivera vald målgrupp för framtidsvisionen. Denne kan vara allt från enskilda individer och hushåll, till organisationer, företag, myndigheter, innovatörer, forskare, påverkare.
- Projekten ska utgå från ShiftSwedens mission och presentera framtidsvisioner inom minst två av programmets tre skiften som beskrivs nedan.
ShiftSwedens tre skiften
ShiftSweden vill skapa engagemang och dialog om hur framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer kan se ut och hur den hållbara omställningen ska ske. Programmets mission är att ställa om Sverige, fossilfritt och resursmedvetet, till attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla.
Det behövs tre stora skiften inom samhällsbyggnad och mobilitet för att en omställning ska vara möjlig:
- Från resurskrävande linjära samhällsbyggnadsprocesser till hållbara och värdeskapande cirkulära affärsmodeller.
- Från ohållbara transporter till en ny frihetsreform med konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande.
- Från samhällsplanering i stuprör till ett integrerat ekosystem för byggd miljö och mobilitet.
Projekten kan välja att fokusera på ett eller båda skiftena inom samhällsbyggnad och mobilitet, skifte 1 och 2, och ska alltid innehålla aspekter som därutöver utvecklar hur sektorerna integreras i ett gemensamt ekosystem, skifte 3. De tre skiftena beskrivs nedanför.
Från resurskrävande linjära samhällsbyggnadsprocesser till hållbara och värdeskapande cirkulära affärsmodeller
För att skapa hållbara attraktiva platser och livsmiljöer, behöver smartare sätt att arbeta med inkludering och deltagande i bygg- och planeringsprocesser utvecklas. Fokus för omställningen behöver flyttas från enskilda byggnader och anläggningar till hela stadsdelar eller grannskap. Det ställer nya krav på samhällets gemensamma värdeskapande. Livet mellan husen, ekosystemen, inkludering, trygghet och hälsa blir mer betydelsefulla att ta hänsyn till.
Den byggda miljön står inför utmaningen att på kort tid ställa om från ett system där resurser slösas till en hållbar resursanvändning. Att gå från att bygga nytt, av nya material, på nya platser, till att börja med att överväga behovet och om det går att tillgodose utan att bygga något nytt. Är det möjligt att bygga om, anpassa eller renovera? Vid rivning, går det att återanvända och återbruka byggmaterial? Om behovet att bygga nytt kvarstår, hur ska man i så fall bygga och designa för långsiktig användning, med minsta miljö- och klimatpåverkan? Cirkulära affärsmodeller behöver också beakta resurs- samt avfallshanteringen och mer effektivt nyttjande av fordon och maskiner.
I skiftet från en linjär till cirkulär samhällsbyggnadssektor kommer affärslogik, praktiker, regelverk, normer och värderingar att behöva utmanas och utvecklas.
Från ohållbara transporter till en ny frihetsreform med konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande
Vägtransporter står idag för en stor del av klimatutsläppen och markanvändningen i tätorterna. Bilen sågs ursprungligen som en väg till ökad frihet och välfärd, men är idag också en källa till klimatutsläpp, negativa hälsoaspekter, trängsel och brist på plats i städerna. Med det bilburna samhället kom glesare bebyggelser, långa pendlingsavstånd och komplexa resekedjor. Det har skapat tillgänglighet för många, men inte för alla.
Omställningen till fossilfrihet behöver därför bottna i en förändrad förståelse för vad transporterna är till för, och hur de upplevs. Fokus bör vara människors tillgång till arbete, utbildning, vård, service, fritidsaktiviteter, upplevelser och sociala kontakter. Resan är ofta ett sätt att nå dit. Men tillgängligheten påverkas också av hur samhället är planerat - var funktioner som skolor eller handel finns. Digitala lösningar och smarta logistikupplägg kan göra att vi inte behöver resa lika mycket och att transporter kan ske mera resurseffektivt.
Det finns många lösningar som kan möjliggöra en ny frihetsreform för hållbar tillgänglighet. Till exempel ökade möjligheter att välja gång och cykel, elsparkcyklar, pooler med elbilar, samåkning, kollektivtrafik, närlogistik, distansarbete och nya koncept som integrerar olika tjänster. Men de måste kombineras och utvecklas för att skapa tillgänglighet för olika grupper i samhället.
För att nå en hållbar framtid behöver samhällsaktörer erbjuda attraktiva och konkurrenskraftiga lösningar till det enskilda bilresandet som uppmuntrar människor till att reflektera över sina beteenden, och att skapa nya.
Från samhällsplanering i stuprör till ett integrerat ekosystem för byggd miljö och mobilitet
Att integrera bebyggelse och mobilitet är avgörande för att skapa attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla. Försök har gjorts att integrera markanvändnings-planering, byggd miljö och mobilitet. Men det är fortfarande en svag punkt i planerings- och utvecklingsprocesser i praktiken.
I Sverige är ansvarsområdena uppdelade vertikalt mellan nationellt, regionalt och lokalt, och horisontellt mellan olika sektorer. Ekosystemen för byggd miljö och mobilitet bygger på olika institutionella ramverk och relationer mellan privata och offentliga domäner.
Framåt behöver aktörer och perspektiv integreras bättre, både vertikalt och horisontellt, för att därigenom frigöra nya sätt att tänka och göra.
Framtiden är inte spikrak
Det är omöjligt att förutspå var vi kommer att befinna oss på 2040-talet. Men samhället kommer se annorlunda ut mot vad det gör idag. Även om signaler och drivkrafter som finns idag är utgångsläget för framsyn, så efterfrågas ”något” från framtiden. Och detta något kan vara en önskvärd framtid men också en icke önskvärd framtid, eller ett mellanting. Bara man tar hänsyn till att vi lever i en föränderlig värld.
De globala utmaningarna är stora, samtidigt som samhällsutvecklingen går allt snabbare. Omställningen till ett fossilfritt, hållbart samhälle kräver mer än enbart satsningar på tekniska lösningar, effektiviseringar av fordonsflottan och byggbranschen, eller nya produkter och tjänster. Det kräver nya innovativa arbetssätt, samarbeten och konkurrenskraftiga lösningar.
Aldrig tidigare har utvecklingen gått så snabbt och till exempel är hela mobilitetssystemet med alla dess trafikslag i förändring. Vi nås av information och drivkrafter från samhället inom bland annat AI, självkörande fordon, elektrifiering, policy och regelverk som till exempel miljözoner och utsläppsrätter som påverkar hur vi reser. Samtidigt märks i tider av lågkonjunktur och kris hur det drabbar samhällets olika delar och de investeringar som behöver göras för omställningen. Byggbranschen har exempelvis drabbats hårt med konsekvenser som ökad bostadsbrist och minskad sysselsättning. Kriser kan leda till både väntade och oväntade förändringar för såväl hushåll som organisationer vilket även kan skapa utrymme för omställning.
Utöver det står vi inför en rad samhällsutmaningar som är stora och oroväckande – klimatkris, krig, säkerhetspolitisk oro, ideologiska förflyttningar, pandemier och ökad övervakning. Tillsammans påverkar de människors dagliga liv, integritet och trygghet, skapar klyftor och utanförskap, hälsoutmaningar och global oro.
Framöver kommer klimatanpassningen påverka hur vi reser och bor, kanske kommer vi ta emot klimatflyktingar eller migranter inom EU på grund av förändrat klimat. Något som redan har påverkat oss på många olika sätt är Pandemin covid -19. Pandemin fick oss att förändra vårt beteende, vare sig vi ville eller inte. Det förändrade vårt sätt att resa, jobba och leva. Distansarbete gav många möjlighet att jobba hemifrån. Och ”hemifrån” kunde vara i bostaden eller till exempel på lantstället. Samtidigt så kunde det också leda till isolering och ofrivilligt utanförskap.
Därför välkomnar vi kreativa visionära idéer om framtiden som inte utgår från att morgondagen är ungefär som idag, utan mer sannolikt radikalt annorlunda.
Fokus på klimat och jämställdhet i alla våra satsningar
Impact Innovation är Sveriges innovationssatsning för 2030-talet och har i uppdrag att accelerera en hållbar omställning för global konkurrenskraft och samhällsnytta. Impact Innovation är ett initiativ av Energimyndigheten, Formas och Vinnova. En strategisk och långsiktig kraftsamling.
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och samhällsutveckling. Genom Agenda 2030 har världens länder enats om en global överenskommelse och förståelse för vad som kännetecknar hållbar utveckling. Genom våra insatser bidrar vi till det globala åtagandet att nå målen.
Inom Agenda 2030 har Vinnova särskilt pekat ut klimat och jämställdhet som två centrala hållbarhetsperspektiv som våra finansierade satsningar ska bidra positivt till. Projekt finansierade av Vinnova förväntas därmed ta särskild hänsyn till klimatet och jämställdhetsaspekter.
En aspekt som Vinnova följer upp och bedömer är om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet.
En annan aspekt handlar om att analysera och ta ställning till om det finns kön- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemområde, lösningar och nyttiggörande. I den här utlysningen bedöms även den aspekten. Ur ett framsynsperspektiv är det intressant att fråga sig ”vems framtid är det vi skapar en berättelse kring? Vems är det, och vems är det inte?”.
Vårt arbete för att bidra till målen i Agenda 2030
Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss