E-handeln ökar snabbare än någonsin, vilket medför en mängd hållbarhetsutmaningar men även möjligheter, för hela samhället. För att nå de globala målen råder inget tvivel om att vi behöver utveckla e-handeln till ett hållbart system. Vi vet att innovation och kunskapsutveckling är avgörande för att ge sig på denna komplexa samhällsutmaning.
Detaljhandelssektorn genomgår en genomgripande systemförändring, där den ökade e-handeln är den främsta motorn i förändringen. E-handelsutvecklingen har medfört en ökad tillgänglighet av varor och tjänster inom och utanför storstadsområdena, där den digitala handeln är nyckeln och skapar nya möjligheter för ett antal aktörer. E-handeln har dessutom varit en dörröppnare för en större second-handmarknad och möjliggjort introduktionen av cirkulära tjänster. Överlag har e-handelsutvecklingen lett till en stor ökning i leveranser av mindre paket och varor, fragmenterade transportflöden samt framväxten av nya aktörer och leveranskedjor. Vilket leder till att e-handelsutvecklingen har en mängd utmaningar och möjligheter med avseende på̊ miljö, människa och ekonomi.
Ibland kan därför e-handeln beskrivas som ett nödvändigt ont i samhällsdebatten. Ett exempel är diskussionen kring returer, ökad mängd förpackningsmaterial och emballage, samt utdöende stadskärnor och minskningen av fysiska butiker.
Vinnova finansierar Plattformen ASTER - Alliance for sustainable e-commerce som samlar organisationer från samhälle, näringsliv och akademi för att handeln i Sverige ska vara effektiv, konkurrenskraftig och hållbar. ASTER drivs tillsammans av Lunds universitet och Lindholmen Science Park. För att effektivt åstadkomma genomgripande systemförändringar så finns det ett tydligt behov att kraftsamla kring flera olika perspektiv inom e-handel och komplettera denna satsning med en öppen utlysningen. Detta är den andra utlysningen som genomförs på temat klimatneutral e-handel och det går att läsa mer om tidigare utlysning här: Klimatneutral e-handel
Med den här utlysningen vill vi bidra till att handeln minskar sin totala miljöpåverkan och att den blir mer resurseffektiv, samt att det skapas förutsättningar i den fysiska miljön för hållbar handel. Utifrån den här bakgrunden har ett antal nyckelområden inom omställningen till en hållbar e-handel valts ut.
Dessa innovationsområden är följande:
- Hållbara förpackningslösningar och förpackningssystem
- Hållbara retursystem
- Framtidens hållbara leveransplatser
Hållbara förpackningslösningar och förpackningssystem
Hållbara förpackningsinitiativ kan ge ett avsevärt bidrag till koldioxidminskning i hela e-handelskedjan. Förpackningsinitiativ kan ta hänsyn till transport- och konsumentförpackningar och bör bedömas med avseende på dess totala påverkan genom hela e-handelskedjan utifrån materialutnyttjande, transporteffektivitet, produktsvinn, kundupplevelse och återvinning. Inom detta område är det särskilt intressant med metoder och processer som kan bidra till minskat (eller helt undvika onödiga) förpackningsavfall, ökad volymeffektivitet, samt cirkulära förpackningsflöden.
Hållbara retursystem
Möjligheten att kunna returnera är ett lagkrav på e-handeln och skapar en grundläggande trygghet för konsumenter. E-handlare har länge sett returer som en viktig del av sitt erbjudande men som oftast förknippas med höga kostnader. I omställningen till cirkulär handel utgör retursystemet en väsentlig nyckelkomponent i e-handeln för att på bästa sätt ta vara på såväl nya som återbrukade produkter för att öka resursutnyttjandet. Dagens system är ineffektiva och begränsade vilket framhåller behovet att förbättra hanteringen av returer och säkerställa ett mer hållbart returhanteringssystem.
Framtidens hållbara leveransplats
Leveransplatsen utgör hur och var e-handlade varor och tjänster möter kunden och har en betydelsefull inverkan på e-handelns totala miljöpåverkan. Tillväxten inom e-handeln när det gäller t.ex. produktutbud och konsumentgrupper gör att framtidens leveransplatser måste utvecklas och utforskas från flera olika aspekter, exempelvis när det gäller funktion, utformning och lokalisering. I detta finns utmaningar att optimera leveransplatserna utifrån kundens behov, men även ta hänsyn till stadens förutsättningar och minimering av onödiga transporter, samt inte minst effektivisera flödena i leveranskedjan till och från leveransplatserna.
Systeminnovation
Projekten ska tydligt visa på potentialen i att skapa systemförändring som bidrar till en hållbar omställning i linje med de globala hållbarhetsmålen och bidrar till en klimatneutral e-handel. För att minska e-handels klimatpåverkan krävs innovation utifrån ett systemperspektiv, så kallad systeminnovation.
Projekten bör beakta minst tre av de fem dimensionerna i systeminnovation som beskrivs nedan:
- Teknik, produkter och processer – kan exempelvis handla om olika tekniska aspekter som behöver utvecklas för att möjliggöra innovation eller processer som behöver förbättras.
- Affärsmodeller, investeringar och upphandling – kan exempelvis handla om låsningar inom upphandlingsprocesser, utveckling av affärsmodeller eller ökat behov av samverkan mellan olika aktörer.
- Policy och regelverk - kan exempelvis handla om att identifiera juridiska hinder eller behov av förändring av policies hos olika offentliga aktörer.
- Beteende, kultur och värderingar – kan exempelvis handla om beteenden eller kulturella aspekter som försvårar implementeringen av innovationen.
- Infrastruktur – kan handla om exempelvis fysiska eller digital infrastruktur som behöver utvecklas för att möjliggöra för innovation.
Dessa dimensioner ska användas för att identifiera hinder och brister samt skapa förståelse vad kan försvåra för en implementering av innovationen.
Fokus på klimat och jämställdhet i alla våra satsningar
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och samhällsutveckling. Genom Agenda 2030 har världens länder enats om en global överenskommelse och förståelse för vad som kännetecknar hållbar utveckling. Genom våra insatser bidrar vi till det globala åtagandet att nå målen.
Inom Agenda 2030 har Vinnova särskilt pekat ut klimat och jämställdhet som två centrala hållbarhetsperspektiv som våra finansierade satsningar ska bidra positivt till. Projekt finansierade av Vinnova förväntas därmed ta särskild hänsyn till klimatet och jämställdhetsaspekter.
En aspekt som Vinnova följer upp och bedömer är om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet.
En annan aspekt handlar om att analysera och ta ställning till om det finns kön- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemområde, lösningar och nyttiggörande. I den här utlysningen bedöms även den aspekten.
Vårt arbete för att bidra till målen i Agenda 2030
Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss