Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Vägen till en klimatneutral e-handel

Med detta erbjudande vi vill stötta idéer som kan bidra till en hållbar omställning av e-handel. Vi söker särskilt projekt inom innovationsområdena hållbara förpackningslösningar, retursystem och leveransplatser.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Utveckling och testning som bidrar till en hållbar e-handel och förbereda för implementering och nyttiggörande. Vi söker särskilt projekt inom innovationsområdena hållbara förpackningslösningar, retursystem och leveransplatser.

Vem kan söka?

Aktörer inom leveranskedjan i e-handel, till exempel företag, offentlig sektor, myndigheter, intresseorganisationer och akademi. Projekt ska bestå av minst två parter.

Hur mycket kan ni söka?

Utlysningens budget är ca 10 miljoner för 2024–2025. Projekttiden får maximalt uppgå till 18 månader.

Viktiga datum

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • E-handeln är en komplex samhällsutmaning med stor potential att bidra till hållbar utveckling. För att fånga denna potential och transformera e-handeln till ett hållbart system krävs dock en genomgripande systemförändring. E-handelsutvecklingen har medfört en ökad tillgänglighet av varor och tjänster inom och utan-för storstadsområdena, där den digitala handeln är nyckeln och skapar nya möjligheter för ett antal aktörer. Däremot har e-handelsutvecklingen lett till en stor ökning i leveranser av mindre paket och varor, fragmenterade transportflöden samt framväxten av nya leveranskedjor. Detta leder till att e-handelsutvecklingen står inför en mängd utmaningar och möjligheter med avseende på miljö, människa och ekonomi.

      Mot bakgrund av detta erbjuder Vinnova stöd till projekt som kan bidra till en hållbar omställning av e-handelsområdet och finansiering till projekt inom följande innovationsområden:

      • Hållbara förpackningslösningar och förpackningssystem
      • Hållbara retursystem
      • Framtidens hållbara leveransplatser

      Utmaningar inom dessa områden är ofta av övergripande systemkaraktär där lösningar kräver samarbete mellan aktörer i olika delar av e-handelskedjan. Projekt som involverar behovsägare, utförare och som inbegriper stora delar av e-handelskedjan premieras.

      Den totala budgeten för utlysningen cirka 10 miljoner kronor för åren 2023–2024 och projekttiden får maximalt uppgå till 18 månader.

    • E-handeln ökar snabbare än någonsin, vilket medför en mängd hållbarhetsutmaningar men även möjligheter, för hela samhället. För att nå de globala målen råder inget tvivel om att vi behöver utveckla e-handeln till ett hållbart system. Vi vet att innovation och kunskapsutveckling är avgörande för att ge sig på denna komplexa samhällsutmaning.

      Detaljhandelssektorn genomgår en genomgripande systemförändring, där den ökade e-handeln är den främsta motorn i förändringen. E-handelsutvecklingen har medfört en ökad tillgänglighet av varor och tjänster inom och utanför storstadsområdena, där den digitala handeln är nyckeln och skapar nya möjligheter för ett antal aktörer. E-handeln har dessutom varit en dörröppnare för en större second-handmarknad och möjliggjort introduktionen av cirkulära tjänster. Överlag har e-handelsutvecklingen lett till en stor ökning i leveranser av mindre paket och varor, fragmenterade transportflöden samt framväxten av nya aktörer och leveranskedjor. Vilket leder till att e-handelsutvecklingen har en mängd utmaningar och möjligheter med avseende på̊ miljö, människa och ekonomi.

      Ibland kan därför e-handeln beskrivas som ett nödvändigt ont i samhällsdebatten. Ett exempel är diskussionen kring returer, ökad mängd förpackningsmaterial och emballage, samt utdöende stadskärnor och minskningen av fysiska butiker.

      Vinnova finansierar Plattformen ASTER - Alliance for sustainable e-commerce som samlar organisationer från samhälle, näringsliv och akademi för att handeln i Sverige ska vara effektiv, konkurrenskraftig och hållbar. ASTER drivs tillsammans av Lunds universitet och Lindholmen Science Park. För att effektivt åstadkomma genomgripande systemförändringar så finns det ett tydligt behov att kraftsamla kring flera olika perspektiv inom e-handel och komplettera denna satsning med en öppen utlysningen. Detta är den andra utlysningen som genomförs på temat klimatneutral e-handel och det går att läsa mer om tidigare utlysning här: Klimatneutral e-handel

      Med den här utlysningen vill vi bidra till att handeln minskar sin totala miljöpåverkan och att den blir mer resurseffektiv, samt att det skapas förutsättningar i den fysiska miljön för hållbar handel. Utifrån den här bakgrunden har ett antal nyckelområden inom omställningen till en hållbar e-handel valts ut.

      Dessa innovationsområden är följande:

      • Hållbara förpackningslösningar och förpackningssystem
      • Hållbara retursystem
      • Framtidens hållbara leveransplatser
      Hållbara förpackningslösningar och förpackningssystem

      Hållbara förpackningsinitiativ kan ge ett avsevärt bidrag till koldioxidminskning i hela e-handelskedjan. Förpackningsinitiativ kan ta hänsyn till transport- och konsumentförpackningar och bör bedömas med avseende på dess totala påverkan genom hela e-handelskedjan utifrån materialutnyttjande, transporteffektivitet, produktsvinn, kundupplevelse och återvinning. Inom detta område är det särskilt intressant med metoder och processer som kan bidra till minskat (eller helt undvika onödiga) förpackningsavfall, ökad volymeffektivitet, samt cirkulära förpackningsflöden.

      Hållbara retursystem

      Möjligheten att kunna returnera är ett lagkrav på e-handeln och skapar en grundläggande trygghet för konsumenter. E-handlare har länge sett returer som en viktig del av sitt erbjudande men som oftast förknippas med höga kostnader. I omställningen till cirkulär handel utgör retursystemet en väsentlig nyckelkomponent i e-handeln för att på bästa sätt ta vara på såväl nya som återbrukade produkter för att öka resursutnyttjandet. Dagens system är ineffektiva och begränsade vilket framhåller behovet att förbättra hanteringen av returer och säkerställa ett mer hållbart returhanteringssystem.

      Framtidens hållbara leveransplats

      Leveransplatsen utgör hur och var e-handlade varor och tjänster möter kunden och har en betydelsefull inverkan på e-handelns totala miljöpåverkan. Tillväxten inom e-handeln när det gäller t.ex. produktutbud och konsumentgrupper gör att framtidens leveransplatser måste utvecklas och utforskas från flera olika aspekter, exempelvis när det gäller funktion, utformning och lokalisering. I detta finns utmaningar att optimera leveransplatserna utifrån kundens behov, men även ta hänsyn till stadens förutsättningar och minimering av onödiga transporter, samt inte minst effektivisera flödena i leveranskedjan till och från leveransplatserna.

      Systeminnovation

      Projekten ska tydligt visa på potentialen i att skapa systemförändring som bidrar till en hållbar omställning i linje med de globala hållbarhetsmålen och bidrar till en klimatneutral e-handel. För att minska e-handels klimatpåverkan krävs innovation utifrån ett systemperspektiv, så kallad systeminnovation.

      Projekten bör beakta minst tre av de fem dimensionerna i systeminnovation som beskrivs nedan:

      • Teknik, produkter och processer – kan exempelvis handla om olika tekniska aspekter som behöver utvecklas för att möjliggöra innovation eller processer som behöver förbättras.
      • Affärsmodeller, investeringar och upphandling – kan exempelvis handla om låsningar inom upphandlingsprocesser, utveckling av affärsmodeller eller ökat behov av samverkan mellan olika aktörer.
      • Policy och regelverk - kan exempelvis handla om att identifiera juridiska hinder eller behov av förändring av policies hos olika offentliga aktörer.
      • Beteende, kultur och värderingar – kan exempelvis handla om beteenden eller kulturella aspekter som försvårar implementeringen av innovationen.
      • Infrastruktur – kan handla om exempelvis fysiska eller digital infrastruktur som behöver utvecklas för att möjliggöra för innovation.

      Dessa dimensioner ska användas för att identifiera hinder och brister samt skapa förståelse vad kan försvåra för en implementering av innovationen.

      Fokus på klimat och jämställdhet i alla våra satsningar

      Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och samhällsutveckling. Genom Agenda 2030 har världens länder enats om en global överenskommelse och förståelse för vad som kännetecknar hållbar utveckling. Genom våra insatser bidrar vi till det globala åtagandet att nå målen.

      Inom Agenda 2030 har Vinnova särskilt pekat ut klimat och jämställdhet som två centrala hållbarhetsperspektiv som våra finansierade satsningar ska bidra positivt till. Projekt finansierade av Vinnova förväntas därmed ta särskild hänsyn till klimatet och jämställdhetsaspekter.

      En aspekt som Vinnova följer upp och bedömer är om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet.

      En annan aspekt handlar om att analysera och ta ställning till om det finns kön- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemområde, lösningar och nyttiggörande. I den här utlysningen bedöms även den aspekten.

      Vårt arbete för att bidra till målen i Agenda 2030

      Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss

    • Erbjudandet vänder sig till projektkonstellationer:

      • Med två eller flera parter inom ekosystemet eller leveranskedjan i e-handel. Till exempel svenska företag, offentlig sektor, myndigheter, intresseorganisationer och akademi. Konstellationen ska involvera interdisciplinär gruppering med behovsägare, utförare och projekt som integrerar olika delar av e-handelskedjan.
      • Som har förmåga att samverka över sektorsgränser och mellan olika aktörer i hela e-handelskedjan.

      Med behovsägare avses en part som har behov och nytta av projektresultatet och som kan ta hand om, förvalta och sprida projektresultaten efter projektets slut.

      I det här erbjudandet ser vi att aktörer samverkar, utvecklar och testar innovativa lösningar. Konsortiet ska anpassas efter rådande behov och behovsägare ska vara involverade i utvecklingsarbetet och ha en central roll i projektet.

      Vinnova arbetar för en jämställd samhällsutveckling. Det innebär att sökande ska ta hänsyn till jämställdhet vid projektsammansättningen, exempelvis rörande;

      • Val av projektledare och sammansättning av projektgrupp eller projektdeltagare.
      • Arbetsfördelning, makt och inflytande i projektet såsom för delprojektledare och deltagande i styrgrupp.
      • Involvering av målgrupp.
    • Exempel på aktiviteter som det går att söka finansiering för är att utveckla, testa och utvärdera lösningar och förbereda för implementering och nyttiggörande. De typer av projektaktiviteter som är godkända inom ramen för denna utlysning ska täckas av någon av stödgrunderna Industriell forskning eller Experimentell utveckling. Läs mer under avsnitt 5 nedan.

    • Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr både vilka slags kostnader och hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms för varje organisation individuellt. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje deltagande projektpart kan få.

      Hur stort bidrag kan projektet få?

      Utlysningens budget är cirka 10 miljoner för perioden 2024–2025. Projekttiden kan vara maximalt 18 månader. Utlysningen har en gräns på 2 mkr i beviljat bidrag per projekt. 

      Hur stort bidrag kan en projektpart få?

      Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på:

      • Vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet.
      • Partens storlek och verksamhet.

      I den här utlysningen ger vi stöd till projektaktiviteter Industriell forskning eller Experimentell utveckling.

      Vinnova lämnar statligt stöd enligt regeringens förordning (2015:208) om statligt stöd till forskning och utveckling samt innovation (”Stödordningen”), som i sin tur hänvisar till EU-kommissionens förordning nr 651/2014 om allmänna gruppundantag (”GBER”). Bidrag i denna utlysning kommer att beviljas med stöd av 9 § Stödordningen, det vill säga artikel 25 i GBER. Projektets aktiviteter måste falla inom någon av stödgrunderna Industriell forskning eller Experimentell utveckling. Mer information om stödgrunderna och om stödnivåer finns i "Stödnivåer, definitioner m.m. för bidrag" enligt Vinnovas stödordning.

      Bidrag kan också ges som så kallat stöd av mindre betydelse (de minimis-stöd) i enlighet med 2 § i Stödordningen och kommissionens förordning nr 1407/2013 om stöd av mindre betydelse. De minimis-stöd kan ges med upp till 100 procent av organisationens stödberättigande kostnader. Innan sådant stöd kan beviljas måste ett intyg om stöd av mindre betydelse skickas in till Vinnova. Detta görs i samband med ansökan. Maximalt tillåtet stöd av mindre betydelse är 300 000 euro per mottagare under de tre senaste beskattningsåren.

      Läs mer om de minimis-stöd och ladda ner blanketten här

      Organisationer som bedriver icke-ekonomisk verksamhet kan beviljas bidrag som inte utgör statsstöd när de deltar i sin icke-ekonomiska verksamhet. Sådant bidrag kan ges med upp till 100 procent av organisationens stödberättigande kostnader.   

      Det är viktigt att ni själva gör en bedömning om huruvida den aktuella verksamheten omfattas av statsstödsreglerna. Vilken stödgrund och stödnivå som gäller för respektive bidragsmottagare kommer att framgå av beslutet om bidrag.

      Vilka kostnader kan vi finansiera?

      Vår finansiering får bara gå till vissa typer av kostnader. Dessa kallas stödberättigande kostnader. I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

      • Personalkostnader: Löner, sociala avgifter och andra personalavgifter.
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal.
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör.
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet.
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning.
        Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader

      För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se vår anvisning till stödberättigande kostnader

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara nödvändig för aktiviteterna i projektet. Projektkostnader måste också vara korrekt bokförda och särredovisas från organisationens övriga kostnader. En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se vår anvisning till stödberättigande kostnader.

    • För att vi ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa grundkrav – så kallade formella krav. Om dessa krav inte är uppfyllda kommer våra bedömare inte att hantera er ansökan.

      • Projektet får inte ha påbörjats innan ansökan lämnas in
      • Ansökan ska vara inlämnad via Vinnovas e-tjänster
      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska
      • Att de mallar som anges i avsnitt 9 har använts
      • Samtliga projektparter ska vara juridiska personer och bidragsmottagare ska ha filial eller driftsställe i Sverige
      • Samtliga obligatoriska bilagor följer den struktur som finns i respektive mall. Observera maximalt 12 sidor för projektbeskrivning.

    • Vad bedömer vi?

      Potential
      •  Projektets potential att bidra till de globala målen i Agenda 2030 och målen för utlysningen:
        - att e-handelns totala miljöpåverkan minskar
        - att e-handelskedjan blir mer resurseffektiv
        - att det skapas förutsättningar i den bebyggda ytan för hållbar e-handel
      • Hur väl beskrivet är områdets aktuella kunskapsläge (state-of-the-art), det vill säga hur nyskapande är projektet, på vilket sätt idén skiljer sig från redan existerande innovationer eller lösningar på marknaden?
      • I vilken utsträckning projektansökan tar en systemansats genom att adressera dimensionerna för systeminnovation
      • Projektets potential vad gäller nyttiggörande av projektresultatet
      • Projektets potential att bidra till ökad jämställdhet.
      Genomförbarhet
      • Hur väl relevanta hållbarhetsperspektiv har integrerats i projektplanen
      • Hur realistisk och tillförlitlig tidplan och budget bedöms vara i förhållande till projektets innehåll
      • Hur ändamålsenligt projektet organiseras så att erfarenheter och behov från olika grupper integreras i genomförandet.
      • Hur väl jämställdhetsaspekter integrerats i projektplanen.
      Aktörer
      • Grad av engagemang och delaktighet i projektet hos aktörer som kan implementera eller kommersialisera vald lösning (behovsägare)
      • Sammansättning, kompetens, förmåga och engagemang hos projektkonstellationen i förhållande till projektmål, genomförande och implementering
      • Hur väl projektkonstellationen är sammansatt med avseende på könsfördelning, inklusive fördelning av makt och inflytande mellan kvinnor och män

      Hur bedömer vi?

      Beslutsprocessen ser ut enligt nedan:

      1. Ansökan lämnas in via Vinnovas-e-tjänster.
      2. De ansökningar som uppfyller de formella kraven kommer att bedömas gentemot angivna bedömningskriterier av särskilt utsedda bedömare.
      3. Detta resulterar i en samlad rekommendation till finansiering av ansökningarna. Bedömningen sker i konkurrens mellan inkomna ansökningar.
      4. Vinnova fattar sedan det slutgiltiga beslutet om vilka projekt som ska finansieras.
      5. Beslut meddelas till sökande.   
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. I beslutet anger vi hur mycket bidrag varje part i projektet beviljas. Vårt beslut kan inte överklagas.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna en särskild handling där ni åter er att genomföra projektet.
      • Att ni ska rapportera era kostnader och resultat till oss regelbundet under projektet.
      • Att ni, om ni är flera parter, måste komma överens om vad som gäller för projektet i ett projektavtal.
      • Hur resultatet ska komma till användning, och hur eventuell vetenskaplig publicering ska ske.

      Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.

    • För att söka bidrag fyller ni i ett webbaserat formulär i Vinnovas e-tjänst för ansökningar, som nås via www.vinnova.se.

      Där laddar ni även upp följande bilagor:

      • Projektbeskrivning enligt mall. Observera att det är maximalt 12 sidor i 11 punkters teckenstorlek, exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning.
      • CV-bilaga som innehåller relevanta CV för projektledare och samtliga nyckelpersoner (enligt mall)
      • Vid användande av stödgrund ”de minimis” krävs även ”Intyg om stöd av mindre betydelse - "de minimis”. Intyget laddas ner här

      Påbörja ansökan i god tid

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra. Börja därför i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter och fortsätta vid ett senare tillfälle. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras när utlysningen stänger.

    • När er ansökan registrerats skickar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. 

      Skickar ni in ansökan samma dag som utlysningen stänger, kan det ta några timmar innan ni får en bekräftelse. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas.

      Men vi sekretessbelägger information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut, exempelvis uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat.

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    • 2024-05-16

      Lagt till under avsnitt 6:
      Samtliga obligatoriska bilagor följer den struktur som finns i respektive mall. Observera maximalt 12 sidor för projektbeskrivning

      Lagt under avsnitt 9:
      Observera att det är maximalt 12 sidor i 11 punkters teckenstorlek, exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning.

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om du inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av dig till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Christian Fredricsson

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 32 10

    Lena Dalsmyr

    Administratör

    +46 8 473 31 61

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

    Ändra dina kakinställningar

    Diarienummer 2024-01022

    Statistik för sidan