Inom flygindustrin krävs teknologiverifiering i olika typer av demonstratorprojekt vilka är mycket kostsamma. För många flygindustriföretag finns det inget annat sätt att demonstrera sin teknologi än att delta i demonstratorprojekt. Detta är avgörande för företagens affärspositionering eftersom ett lyckat deltagande i en demonstrator visar att företagen kan leverera en säker (demonstrerad) teknisk lösning till ett framtida produktutvecklingsprojekt vilket har dokumenterat stor potential att leda till affärer.
Utlysningen fokuserar på denna demonstrationsfas och förväntas bidra till ny konkurrenskraftig, miljöanpassad och säker teknik i nya produkter och system för flygfarkoster. Utlysningen förväntas också stärka svenska aktörers roll i internationella sammanhang samt höja kompetensen hos leverantörerna till flygindustrin, inklusive små- och medelstora företag men också hos institut, universitet och högskolor.
Bakgrund
Sverige har i förhållande till folkmängd en unik position med komplett förmåga att utveckla nya flygfarkoster baserat på en lång tradition där alla aktörer inom flygsektorn bidrar till denna helhet. Detta är av betydande säkerhetsintresse för Sverige men också industripolitiskt viktigt då stora exportkontrakt tillkommit på senare år med spridningseffekter till andra områden som följd. Svensk flygindustri har även haft stora exportframgångar som delsystemleverantör inte minst i de senaste flygplans- och flygmotormodellerna.
Den heltäckande utvecklingsförmågan som finns i Sverige är en brobyggare för industriella samarbeten och bidrar till att svensk flygindustri har en naturlig roll i internationella samarbeten. För att möta en tuffare internationell konkurrens är det viktigt att denna utvecklingskapacitet kan bibehållas och att svensk flygindustri kan delta i kommande internationella utvecklingssamarbeten och demonstratorprogram. Internationellt spås det civila flyget en fortsatt intensiv tillväxt de närmaste decennierna och marknaden bedöms av Aerospace Technology Institute i Storbritannien vara värd över 50 000 miljarder kronor fram till 2050.
EU-kommissionen presenterade klimatpaketet Fit for 55 i juli 2021. Det är unionens mest omfattade satsning någonsin för att skynda på klimatomställningen och den ska bidra till att minska utsläppen med minst 55 procent senast 2030, jämfört med 1990 års nivåer. Paketet innehåller konkreta lagförslag som tillsammans utgör en plan för hur EU ska nå klimatmålen och bli världens första klimatneutrala kontinent till 2050. Om ökat flygande ska vara möjligt samtidigt som flyget måste uppfylla dessa stringenta klimatkrav står flyget inför ett stort globalt behov av innovativa teknologier. Med rätt teknologi kan svensk flygindustri ta del av den framtida tillväxten och samtidigt bidra till att avsevärt minska flygsektorns klimatpåverkan.
Den europeiska organisationen Advisory Council for Aviation Research and Innovation in Europe (ACARE) sätter gemensamma forskningsmål för europeisk flygindustri och dess aktörer. År 2022 kom visionen ”Fly the Green Deal” som definierar ACAREs långsiktiga tillväxt-, miljö- och säkerhetsmål.
ACARE definierar i dessa dokument tre huvudområden av vikt för Europa ur ett flygperspektiv, nämligen:
- Klimatneutralt flyg 2050.
- Medborgarnas behov av hållbarhet, utbildning och kvalificerade arbeten.
- Utveckla verktygen för globalt ledarskap och konkurrenskraft.
Innovair fokuserar i huvudsak på insatser som bidrar till områdena ett och tre, exempelvis tillväxt, miljö och säkerhet. Programmet speglar insatser beskrivna i de nationella flygforsknings- och innovationsagendor (NRIA Flyg 2013, NRIA Flyg 2016 och NRIA 2020). Agendorna visar, i enlighet med tidigare forskningsagendor, att demonstratorprogram är mycket viktiga för att skapa ett komplett innovationssystem och möjliggöra positionering för svensk flygindustri och dess aktörer. Programmet ligger väl i linje med vad som föreslås i dessa forsknings- och innovationsagendor.
Flygindustrin är unik på grund av extrema säkerhetskrav vilka kräver teknologiverifiering i olika typer av demonstratorprojekt. Demonstratorer är dyra och för många flygindustriföretag finns det inget annat sätt att visa sin teknologinivå än att delta i samarbeten och demonstratorer, vilket främst sker i samarbete med de stora flygplans- och motorintegratörerna. Om ett företag inte kan visa sin tekniska mognad i ett demonstratorprojekt blir affärsmöjligheterna mycket små.
Vad är en demonstrator?
En demonstrator i det här sammanhanget är en större komponent, struktur eller system, där tänkta egenskaper hos framforskade idéer och teknik kan testas och valideras. Komponenten kan bestå av olika delar av befintlig och ny teknik, där verifieringen stöds av simuleringsteknik; huvudsaken är att önskade funktioner i nyutvecklad teknik kan bekräftas. Teknikmognadsgraden, Technology Readiness Level (TRL) avgör demonstratorns komplexitet.
Läs mer om Technology Readiness Levels
Först utvecklas teknologier i laborativ miljö, som lyfter teknikmognaden till TRL 4. Därefter utförs teknikdemonstrationer i flera steg från TRL 4 upp till TRL6, i representativ miljö, där tekniken integreras i lösningar som efterliknar avsedd tillämpning. Representativ miljö kan exempelvis vara flygprov, strukturprov, motorprov, riggprov i full skala eller virtuell demonstrator.
Höjningen av teknikmognadsgraden kan även innefatta demonstration av ett nytt produktionssystem, införande av ny tillverkningsteknik, nya material med mera.
Syfte
Syftet med denna utlysning är att stärka den svenska flygindustrins internationella konkurrenskraft genom stöd till den för flygindustrin särskilt viktiga demonstrationsfasen.
Dessutom ska insatsen bidra till att SMF stärker sin roll i försörjningskedjan där stora företag kan agera draglok för SMF samt universitet, högskola och institut, genom att dra med sig dessa in i utlysningens projekt, men även vidare in i större demonstrationsprogram.
Insatsen förväntas också bidra till att demonstrerad teknologi snabbare kan införas i kommande flygfarkoster och flygmotorer eller nya funktioner i system ingående i dessa produkter. Programmet kan även stötta och möjliggöra starkt svenskt deltagande i internationella bilaterala eller multinationella demonstrationsprogram.
Resultat- och effektmål
Utlysningen har följande övergripande resultat- och effektmål:
- Långsiktigt stärka Sverige som en flygindustriell nation med egensystemleverantörsförmåga i högsta internationella klass.
- Långsiktigt stärka samarbetet med prioriterade systemleverantörer i Europa, USA och Brasilien och därmed bidra till ökad svensk export.
- Demonstrera konkurrenskraftig, miljöanpassad och säker teknik i nya produkter och system.
- Stärka Sveriges roll i befintliga och framtida demonstratorer.
- Stärka kompetensen hos främst SMF och större industri men även hos institut, universitet och högskolor.
- Skapa nationella spridningseffekter.
- Demonstrera teknologi för snabbare införande i kommande flygfarkoster, flygmotorer och dessas tillhörande system.
Innehåll och genomförande
Utlysningen förväntas resultera i 3 till 6 projekt där tillämpning av teknologier inom några av följande områden demonstreras:
- Grundläggande flygteknik och helhetsförmåga.
- Avancerad struktur och tillverkningsmetoder för flygfarkoster.
- Intelligenta ombordssystem.
- Framdrivningsteknologi.
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och samhällsutveckling. Genom Agenda 2030 har världens länder enats om en global överenskommelse och förståelse för vad som kännetecknar hållbar utveckling. Genom våra insatser bidrar vi till det globala åtagandet att nå målen.
Inom Agenda 2030 har Vinnova särskilt pekat ut klimat och jämställdhet som två centrala hållbarhetsperspektiv som våra finansierade satsningar ska bidra positivt till. Projekt finansierade av Vinnova förväntas därmed ta särskild hänsyn till klimat- och jämställdhetsaspekter.
En aspekt som Vinnova följer upp och bedömer är om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet. Se under aktörskriteriet för mer information.
En annan aspekt handlar om att analysera och ta ställning till om det finns kön eller genusaspekter som är relevanta kopplat till projektets problemområde, lösningar och nyttiggörande. Denna fråga är obligatorisk att besvara för alla sökande och återfinns under rubriken ”Projektuppgifter”. I denna utlysning ligger frågan inte till grund för bedömning.
Läs mer om vårt arbete för att bidra till målen i Agenda 2030
Läs mer om vad vårt arbete för jämställd innovation innebär för dig som söker bidrag från oss