Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Plastkontrakt för en hållbar plastanvändning

Var med och driva omställningen till en hållbar plastanvändning. Vinnova erbjuder bidrag till organisationer som i samverkan utvecklar lösningar för mer hållbara plastvärdekedjor. Projekten ska lägga grunden för plastkontrakt – överenskommelser som reglerar samverkan, åtaganden och mål för omställningen. Genom att mobilisera aktörer, utveckla innovativa lösningar och analysera hinder kan vi tillsammans skapa ett mer cirkulärt och hållbart plastsystem.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Utveckling av innovativa lösningar och affärsmodeller för hållbara plastflöden samt analys av hinder och förutsättningar för hållbar omställning

Vem kan söka?

Aktörskonstellationer med minst tre projektparter varav minst tre representerar näringslivet

Hur mycket kan ni söka?

Upp till 1 000 000 kronor för projekt som varar upp till 12 månader. Stödnivån kan vara upp till 70% av projektets totala stödberättigande kostnader

Viktiga datum

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • Tillsammans med Naturvårdsverket och flera andra aktörer arbetar Vinnova för att minska plastens klimat- och miljöpåverkan. Denna utlysning är ett led i denna samverkan och syftar till att underlätta och påskynda omställningen till resurseffektiva och cirkulära plastflöden.

      För att kunna ställa om till hållbar plastanvändning krävs samverkan mellan många olika aktörer såsom plasttillverkare, plastanvändare och återvinnare. Syftet med utlysningen är att vara en språngbräda för mobilisering av aktörer, initiering av omställning och framtagning av de innovativa lösningar som behövs.

      I denna utlysning testas det nya verktyget plastkontrakt som är avsett att underlätta samverkan mellan olika aktörer genom att reglera åtaganden och definiera mål för omställning till hållbara plastflöden

      För att lägga grund för ett framtida plastkontrakt ges bidrag för:

      • Mobilisering av aktörer kring en idé för hållbar omställning av ett plastflöde och ett framtida plastkontrakt.
      • Utveckling av innovativa lösningar och affärsmodeller för hållbara plastflöden.
      • Analys av olika hinder och förutsättningar för realisering av innovativa lösningar och omställning till hållbara plastflöden.

      I projekten ska minst tre projektparter som är företag i den aktuella plastvärdekedjan delta. Därutöver ser vi gärna samverkan med kommuner, myndigheter, forskare och ideella organisationer.

      Vinnova kan bevilja upp till 1 000 000 kronor för ett projekt som varar upp till 12 månader. Den maximala stödnivån för ett projekt är 70 procent.

    • Det finns ett stort behov av att snabba på omställningen till en mer hållbar plastanvändning. Det är ett komplicerat arbete som kräver insatser från många olika aktörer och innovativa lösningar men också hantering av olika typer av utmaningar som påverkar förutsättningarna ställa om till en mer hållbara plastflöden.

      Tillsammans med Naturvårdsverket och flera andra aktörer arbetar Vinnova för att främja en hållbar plastanvändning och minska plastens miljöpåverkan. Nästa steg i det samarbetet är att pröva ett nytt verktyg; plastkontrakt.

      Tillsammans för hållbar plastanvändning

      Vad är ett plastkontrakt?

      Plastkontrakt fungerar som en överenskommelse där företag, myndigheter och andra organisationer går samman för att gemensamt bidra till att minska plastens negativa miljöpåverkan. Tillsammans formuleras konkreta hållbarhetsmål för plastens livscykel, vilket blir grunden för kontrakt och åtaganden. Genom att ingå i ett plastkontrakt förbinder sig aktörerna att samarbeta med att utveckla lösningar och ställa om till resurseffektiva, cirkulära och giftfria plastflöden med minimal spridning av plast till omgivningen.

      Utlysningen syfte

      Syftet med utlysningen är att bidra till att utveckla innovativa lösningar och andra förutsättningar som behövs för att plastkontrakt ska kunna upprättas och målen för kontrakten ska kunna uppnås.

      Exempel på aktiviteter som finansieras:

      • Mobilisering av aktörer kring en idé för hållbar omställning av ett plastflöde och ett framtida plastkontrakt.
      • Utveckling av innovativa lösningar och affärsmodeller för hållbara plastflöden.
      • Analys av olika hinder och förutsättningar för realisering av innovativa lösningar och omställning till hållbara plastflöden.

      Projekten som finansieras ska fokusera på omställning till resurseffektiva och cirkulära flöden. Det innebär att projekt som primärt fokuserar på ersättning av plast med andra material inte finansieras.

      Förutsättningar för implementering av innovativa lösningar och omställning till en hållbara plastflöden påverkas av olika systemmässiga hinder och utmaningar. Vi vill därför att projekten utvecklas och genomförs med beaktande nedanstående fem systemperspektiv. Vi bedömer att samtliga fem är relevanta att beakta men förväntar oss att minst två utgör centrala delar i genomförandet av projektet.

      1. Teknik, produkter, processer och tjänster
      2. Affärsmodeller, investeringar och upphandling
      3. Policy och regelverk
      4. Beteende, kultur och värderingar
      5. Infrastruktur

      Förutom att ge bidrag till olika projektaktiviteter kommer vi att organisera möten för att främja samverkan och erfarenhetsutbyte mellan projekten och möjliggöra dialoger med myndigheter och expertis inom olika relevanta områden. Tanken är exempelvis att understödja utveckling av plastkontrakt och dialoger kring policy och styrmedel.

      Resultatmål

      Projekten förväntas resultera i:

      • Aktörer är engagerade i ett gemensamt arbete för hållbar omställning av ett plastflöde och kring ett utkast till ett plastkontrakt med mätbara och tidsatta mål.
      • Innovativa lösningar och affärsmodeller med potential att bidra till en påtagligt mer hållbar plastanvändning.
      • En plan för det fortsatta arbetet med plastkontraktet inklusive utveckling och implementering av innovativa lösningar för omställning till hållbara plastflöden.
      • Ökad kunskap om olika systemmässiga förutsättningar att implementera innovationer och ställa om till hållbara plastflöden.
      Effektmål

      På längre sikt förväntas projekten enskilt eller gemensamt bidra till:

      • Plastkontrakt som har undertecknats av aktörer i plastvärdekedjan.
      • Implementering av innovativa lösningar och omställning till hållbara plastflöden.
      • Etablerad samverkan kring policyfrågor mellan policyaktörer, intressenter och experter (deltagande samverkan för detta är obligatorisk under projekttiden).
      • Minskade hinder och förbättrade systemmässiga förutsättningar för hållbar omställning av plastflöden.

      Bidra till en hållbar systemomställning

      Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställning. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.

      Vi följer därför alltid upp och bedömer detta:

      • Om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet.
      • Hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter.
      • Hur väl projektet bidrar till klimatomställningen med fokus på:
        - minskade utsläpp av växthusgaser
        - minskade utsläpp av miljöföroreningar
        - ökad biologisk mångfald
        - ökad cirkularitet och resurseffektivitet

      Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss

      Agenda 2030 som drivkraft för innovation

      Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat

      När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska eventuell vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång.

    • Utlysningen riktar sig till tillverkare och användare av plast och plastprodukter samt andra typer av aktörer inom privat, offentlig och ideell sektor som gemensamt vill bidra till en mer hållbar plastanvändning. Projektparterna ska vara juridiska personer.

      I projekten ska minst tre projektparter som är företag i den aktuella plastvärdekedjan delta. Därutöver ser vi gärna samverkan med kommuner, myndigheter, forskare och ideella organisationer.

      Internationell samverkan kan vara en styrka men i den här utlysningen finansierar vi endast projektparter som är juridisk person i Sverige. Utländska parter kan delta i projektet men inte få bidrag av Vinnova. Med svensk juridisk person likställs i detta avseende utländsk organisation som har filial eller driftställe i Sverige. Endast kostnader som kan hänföras till filial eller driftställe i Sverige är stödberättigande.

    • Vilka kostnader kan vi finansiera?

      Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader.

      I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

      • Personalkostnader: Löner, sociala avgifter och andra personalavgifter.
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal.
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör. Kostnader för konsulttjänster från utomstående får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet.
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning. Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader. Universitet, högskolor samt vissa forskningsorganisationer och statliga myndigheter har högre maxgränser beroende på typ av verksamhet.

      För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara:

      • nödvändig för aktiviteterna i projektet
      • bokförd korrekt och separat från organisationens övriga kostnader.

      En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader

    • Reglerna om statligt stöd styr också hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms individuellt för varje organisation. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje projektpart kan få.

      Hur stort bidrag kan projektet få?

      Bidraget kan maximalt uppgå till 1 000 000 kronor per projekt och ha en projektlängd på som längst 12 månader. Maximal stödnivå uppgår till 70 procent av projektets totala stödberättigade kostnader.

      Hur stort bidrag kan en projektpart få?

      Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på:

      • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet
      • partens storlek och verksamhet.

      I den här utlysningen ger vi stöd till industriell forskning eller experimentell utveckling. Industriell forskning kan förenklat beskrivas som att söka ny kunskap genom planerad forskning eller kritisk analys för att utveckla eller markant förbättra produkter, processer eller tjänster. Experimentell utveckling kan förenklat beskrivas som att kombinera, forma och använda befintliga kunskaper för att ta fram nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster.

      För fullständig definition, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag

      Hur stor andel av kostnaderna kan vi finansiera?

      Organisationens storlek och typ av aktivitet avgör hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera, det vill säga den maximala stödnivån.

      Aktivitet Litet företag Medelstort
      företag
      Stort företag
      Maximal stödnivå
      Industriell forskning 70% 60% 50%
      Industriell forskning - Om projektet omfattas av någon av bonusgrunderna. Se vad som menas med bonusgrund nedan. 80% 75% 65%
      Experimentell utveckling 45% 35% 25%
      Experimentell utveckling - Om projektet omfattas av någon av bonusgrunderna. Se vad som menas med bonusgrund nedan. 60% 50% 40%

      Bonusgrunder

      Om projektet omfattas av någon av dessa bonusgrunder kan vi finansiera en högre andel av kostnaderna enligt tabellen:

      • Faktiskt samarbete: Viss nivå av samarbete mellan små och större företag, mellan företag i två olika europeiska länder eller mellan forskningsorganisationer och företag
      • Spridning av resultat: Omfattande spridning genom exempelvis konferenser eller öppna databaser.
      • Annan bonusgrund

      För fullständig information om dessa bonusgrunder, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag

      Vi beviljar bidrag i enlighet med artikel 25 i EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER).

      I den här utlysningen ger vi även stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet. Med det menas att de inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad. Hit räknas oftast universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer.

      Vi kan finansiera upp till 100 procent av organisationskostnader.

      Hur avgör ni om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet?

      En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet och kan inte beviljas den här formen av stöd. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har. Till exempel om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.

      Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet.

    • För att vi ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Är kraven inte uppfyllda, avslås ansökan direkt.

      Krav på organisationsform hos projektparter

      • Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan alltså inte delta som projektparter.
      • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige.

      Krav på projektet

      • Projektledaren ska vara anställd hos den koordinerande parten i projektet.
      • Projektet får inte påbörjas innan ansökan lämnas in.
      • Kostnader för konsulttjänster från utomstående får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget.
      • Aktörskonstellationen ska vid ansökningstillfället bestå av minst tre projektparter som är företag.

      Krav på ansökan

      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska.
      • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 9.
      • Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor.
    • Vad bedömer vi?

      Ansökningarna som uppfyller kraven i avsnitt 6 bedöms baserat på bedömningskriterierna potential, aktörer och genomförande, se nedan.

      Bedömningskriterier

      Potential, viktas med 40 procent
      • Projektets potential att bidra till utlysningens resultat- och effektmål. Se avsnitt 2 för vidare information.
      • Hur väl projektet bidrar till hållbar plastanvändning med fokus på resurseffektiva och cirkulära flöden.
      • Hur väl ett systemperspektiv har integrerats i projektet.
      • Hur väl projektet bedöms bidra till ökad jämställdhet.
      Aktörer, viktas med 30 procent
      • Sammansättning, kompetens, förmåga och engagemang i förhållande till projektmål och genomförande.
      • Projektledarens kompetens, trovärdighet och engagemang att leda projektet.
      • Hur väl sammansatt projektteamet är när det gäller könsfördelning. Samt hur väl makt och inflytande fördelas mellan kvinnor och män i projektteamet.
      Genomförbarhet, viktas med 30 procent
      • Projektplanens och budgetens realism och trovärdighet samt i vilken grad innehållet i arbetspaketen är ändamålsenligt för att uppnå projektets mål.
      • Angreppssätt samt organisering och involvering av projektparter och relevanta aktörer.
      • Hur väl jämställdhet integrerats i projektplanen.

      Hur bedömer vi?

      Ansökan bedöms i konkurrens med övriga inkomna ansökningar till utlysningen.

      Så här ser beslutsprocessen ut:

      1. Ansökan inkommer till Vinnovas e-tjänster. Alla ansökningar som uppfyller formella krav bedöms av en sammansatt grupp av särskilt utsedda och förordnade bedömare, samt Vinnovas interna bedömare.
      2. Vinnova fattar beslut om vilka projekt som ska finansieras.
      3. Beslut meddelas till sökande.

      Vi bedömer även finansiell status

      Innan vi beslutar om finansiering gör vi också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får finansiering. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.

      För att vi ska bevilja finansiering gäller detta:

      • Organisationer som söker finansiering för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket.
      • Organisationer får inte vara på obestånd, eller genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De ska heller inte ha obetalda skulder hos Kronofogdemyndigheten.
      • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.
      • Om vi begär måste små och medelstora företag kunna visa att de har ekonomisk täckning att genomföra projektet enligt sin budget i ansökan. De kan inte använda offentliga bidrag eller egna medel avsedda för andra projekt för att täcka projektkostnader i denna utlysning.
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. I beslutet anger vi hur mycket bidrag varje part i projektet beviljas. Vårt beslut kan inte överklagas.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet.
      • Att ni ska rapportera hur det går, era kostnader och uppnådda resultat till oss regelbundet under projekttiden.
      • Är ni flera parter måste ni komma överens om era inbördes rättigheter och skyldigheter i projektet i ett avtal. Det kan ta tid att få ett projektavtal på plats, så sätt gärna i gång detta innan projektet startar.
      • Hur resultatet ska komma till användning samt hur eventuell vetenskaplig publicering ska ske.

      Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem

      Ni behöver även följa de särskilda villkor som gäller för den här utlysningen:

      • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid de aktiviteter som Vinnova sammankallar till.
      • Projektet ska upprätta en kontinuerlig dialog med Vinnova i syfte att, tillsammans med andra beviljade projekt, samverka en överenskommelse mellan flera aktörer i plastvärdekedjan som stärker och påskyndar industrins klimatomställning.

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.

    • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. Ansökan innehåller frågor om projektet, deltagande projektparter och budget.

      Till ansökan bifogar ni även dessa bilagor:

      • En projektbeskrivning enligt obligatorisk mall, maximalt 10 sidor.
      • CV-bilaga för projektledaren och andra nyckelpersoner i projektet enligt obligatorisk CV-mall, maximalt 1 sida per person.

      Påbörja ansökan i god tid

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra.

      I vår e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras när utlysningen stänger.

    • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot, samt projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de externa bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger uppgifter som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut. Det kan till exempel vara uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat.

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    Obligatorisk bilaga_Projektbeskrivningsmall (docx, 46 kB) Obligatorisk bilaga_CV-mall (docx, 35 kB)

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om du inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av dig till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Karoliina Junka

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 30 26

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    Diarienummer 2025-00591