Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Avancerad digitalisering: Systemförändrande insatser, förstudieprojekt 2025

För att stärka svensk industris konkurrenskraft och tekniska framkant behövs mobilisering och samverkan. Vi söker aktörer som vill göra förstudier för systemförändrade insatser inom elektrifiering, dataflöden, AI och digital infrastruktur. Detta är första delen i en trestegsutlysning, där ni som beviljas medel för en förstudie kan söka ytterligare medel i två omgångar, upp till 50 miljoner kronor per år i sex år. För att söka medel i ett senare steg måste en förstudie ha genomförts.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

En förstudie som undersöker nationell mobilisering inom ett av utlysningens fokusområden. Er förstudie ska samla viktiga aktörer och kunna leda vidare till ett större samverkansprojekt.

Vem kan söka?

Vi riktar oss till konstellationer med minst två projektparter. För att säkerställa relevans för industrin ska minst en aktör vara ett företag.

Hur mycket kan ni söka?

Ni kan söka upp till 1 000 000 kronor i bidrag, med 75% stödnivå, för en förstudie som är upp till 8 månader lång.

Viktiga datum

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • För att stärka svensk industris konkurrenskraft och tekniska ledarskap behövs kraftsamling över olika branscher och samhällssektorer. Detta erbjudande vänder sig till aktörer som vill planera för systemförändrade insatser inom elektrifiering, dataflöden, AI och digital infrastruktur för att accelerera industrins digitala omställning.

      Erbjudandet genomförs i tre steg, med tre separata utlysningar:

      1. Förstudieprojekt
      2. Samverkansprojekt, etapp 1
      3. Samverkansprojekt, etapp 2

      I denna text beskrivs syfte och förutsättningarna för finansiering av förstudieprojekt.

      Ett förstudieprojekt ska adressera ett av följande insatsområden:

      • Systemförändringar för industrins elektrifiering.
      • Skalbarhet och standardisering för industriella dataflöden.
      • Acceleration av tillämpad industriell AI.
      • Världsledande tillämpningar på digital infrastruktur inom svenska styrkeområden.
      • Testcenter för avancerade tillämpningar på digital infrastruktur.

      Under avsnitt 12 i texten hittar du fördjupad information om varje insatsområde.

      När projektperioden är slut ska förstudieprojekten ha utforskat och formulerat en projektidé, mobiliserat relevanta aktörer samt utarbetat en plan för hur ett tänkt samverkansprojekt ska bemannas och genomföras.

      Den här utlysningen riktar sig till konsortier med minst två projektparter, där minst en part är ett svenskt företag. Projektet ska drivas av industrins och näringslivets behov och behovsägaren ska vara engagerad i projekten. Sökanden kan vara från industri, näringsliv, akademi, forskningsinstitut, offentlig verksamhet och civilsamhälle.

      Ett förstudieprojekt kan som längst pågå i 6 månader. Varje projekt kan söka upp till 1 miljon kronor. Vinnovas bidrag kan maximalt uppgå till 75 procent av projektets stödberättigande kostnader. Utlysningens totala preliminära budget är 20 miljoner kronor.

      Erbjudandet är en del av programmet Avancerad digitalisering, ett industridrivet program för att främja Sveriges och den svenska industrins förmåga att skapa framtidens digitala lösningar. Projekten som finansieras ska bidra till Sveriges gemensamma förmåga att skapa och nyttja digitaliserings möjligheter.

      Läs mer om programmet på Avancerad digitaliserings webbplats

    • Accelerera industrins digitala omställning

      Vi vänder oss till aktörer som i samverkan vill planera för systemförändrade insatser inom elektrifiering, dataflöden, AI och digital infrastruktur i syfte att hållbart accelerera industrins digitala omställning.

      Erbjudandet är en del av programmet Avancerad digitalisering, ett industridrivet program för att främja Sveriges och den svenska industrins förmåga att skapa framtidens digitala lösningar. De projekt som finansieras via programmet ska bidra till Sveriges gemensamma förmåga att skapa och nyttja digitaliseringens möjligheter. Det ska på sikt även stärka svensk industris konkurrenskraft, och bidra till bilden av Sverige som ett attraktivt land för forskning- och innovation inom avancerad digitalisering.

      Fördjupad information om programmet och dess mål finns på Avancerad digitaliserings webbplats

      Erbjudandets insatsområden

      Utlysningen erbjuder finansiering av industridrivna förstudieprojekt inom något av följande insatsområden:

      • A. Systemförändringar för industrins elektrifiering.
      • B. Skalbarhet och standardisering för industriella dataflöden.
      • C. Acceleration av tillämpad industriell AI.
      • D. Världsledande tillämpningar på digital infrastruktur inom svenska styrkeområden.
      • E. Testcenter för avancerade tillämpningar på digital infrastruktur.

      Under avsnitt 12 finns fördjupad information om varje insatsområde.

      Erbjudande i tre steg

      Erbjudandet genomförs i tre steg, med tre separata utlysningar. Med en stegvis process vill vi skapa förutsättningar för projekt att utveckla sitt konsortium, projektinnehåll och angreppssätt för att kunna vara relevanta över tid.

      Erbjudandets tre steg består av:

      1. Förstudieprojekt (upp till 6 månader)
      2. Samverkansprojekt, etapp 1 (upp till 3 år)
      3. Samverkansprojekt, etapp 2 (upp till 3 år)

      I denna text beskrivs finansiering av det första steget, det vill säga utlysningen för förstudieprojekt.

    • Ett förstudieprojekt ska förbereda inför ett samverkansprojekt inom något av erbjudandets prioriterade insatsområden. Se vidare under avsnitt 12 för mer information.

      När förstudien är genomförd ska det finnas tillräckliga förutsättningar för att inleda och genomföra ett samverkansprojekt som bidrar med kunskap och lösningar inom valt insatsområde.

      Det finns även en tydlig förväntan om att en bredare krets, utöver de formellt medverkande projekt­parterna, involveras i förstudiearbetet.

      Förstudieprojekten ska visa tydlig nytta och potential för svensk industri genom analyser, originalitet och konkurrenskraft. Det finns även en tydlig förväntan om att en bredare krets, utöver de formellt medverkande projektparterna, involveras i förstudiearbetet.

      När förstudien är genomförd ska det finnas tillräckliga förutsättningar för att inleda och genomföra ett samverkansprojekt som bidrar med kunskap och lösningar inom valt insatsområde.

      Ett förstudieprojekt ska:

      • Mobilisera relevanta aktörer för ett framtida samverkansprojekt.
      • Fördjupa behovsanalysen.
      • Genomföra en omvärldsanalys eller framsyn som belyser möjligheter, utmaningar, frågeställningar och vägval som kan vara avgörande för det tänkta samverkansprojektet.
      • Utveckla ett projektförslag för ett samverkansprojekt inom valt insatsområde.
      • Utveckla en projektlogik för ett samverkansprojekt, som beskriver kopplingen mellan önskade effekter, projektresultat och genomförda aktiviteter. En mall för att beskriva projektlogiken kommer finnas tillgänglig för de förstudier som blir beviljade.
      • Genomföra en första analys av utmaningar och risker som kan förväntas påverka genomförandet av ett tänkt samverkansprojekt.
      • Utveckla en första, översiktlig strategi och plan för internationell samverkan.
      • Utveckla en första idé om hur det tänkta samverkansprojektet ska kunna fortleva även efter finansiering från Vinnova.

      Observera att ett förstudieprojekt ska ha genomförts inom ramen för det aktuella erbjudandet för att kunna ansöka om medel för ett samverkansprojekt. Det kommer vara ett krav att en slutrapport från förstudieprojektet bifogas i ansökan för finansiering av ett samverkansprojekt.

      Hållbar systemomställning

      Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställningen. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.

      Vi följer därför alltid upp och bedömer:

      • om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet,
      • hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och förväntade effekter,
      • hur väl, med hänsyn till valt insatsområde, projektet bidrar till klimatomställningen. Exempelvis hur den digitala omställningen positivt kan bidra till energieffektivisering och samtidigt medföra risker genom till exempel ökad materialåtgång.

      Projekten förväntas i ansökan reflektera över sin påverkan på jämställdhet och klimatomställningen. I detta erbjudande ligger det till grund för bedömning. Läs mer om hur bedömningen går till i avsnitt 8.

      Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss

      Agenda 2030 som drivkraft för innovation

      Öppen tillgång till vetenskapliga publikationer och resultat

      När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga ökar möjligheten för fler att bidra till lösningar på samhällsutmaningar. Utlysningar inom det här erbjudandet ska bidra till att fler resultat görs fritt tillgängliga för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång.

    • För att bidra till programmets och erbjudandets syfte krävs samverkan mellan aktörer inom och över olika branscher och samhällssektorer.

      Detta erbjudande om finansiering riktar sig till aktörer och aktörskonstellationer som vill samverka långsiktigt och engagera tillräckligt många relevanta projektparter för att förbereda genomförande av ett samverkansprojekt inom ett av utlysningens fem insatsområden.

      För finansiering av ett förstudieprojekt krävs att:

      • Minst två aktörer medverkar som projektparter.
      • Minst en projektpart är ett företag för att säkerställa industriell relevans.
      • Projektpart som söker finansiering ska vara svensk juridisk person. Med svensk juridisk person likställs i detta avseende utländsk organisation som har filial eller driftställe i Sverige. Kostnaderna i projektet ska kunna hänföras till filialens eller driftställets verksamhet.

      Projektet ska drivas av industrins och näringslivets behov, och ska därför även engagera behovsägare.

      De utmaningar som projektet adresserar ska vara relevanta för flera aktörer än de som ingår i den sökande aktörskonstellationen. Projektförslag som handlar om punktinsatser utan tydliga spridningseffekter, och där nyttan endast tillfaller en eller ett fåtal enskilda aktörer, kommer inte uppfylla syftet med erbjudandet. Ett förstudieprojekt förväntas därför engagera en bredare krets av aktörer än de miniminivåer som anges ovan. Det kan ske på flera sätt, till exempel via referensgrupper, öppna workshops och liknande.

      Exempel på aktörer i ett förstudieprojekt är:

      • Större industriföretag.
      • Små och medelstora företag.
      • Forskningsorganisationer som universitet, högskola och forskningsinstitut.
      • Offentliga organisationer som regioner, kommuner och myndigheter.
      • Civilsamhälle och ideella organisationer.

      Utländska aktörer kan vara relevanta och nödvändiga att ha med som projektparter i förstudieprojektet. De får delta som projektparter, men kan inte erhålla bidragsmedel i detta erbjudande om de inte har filial eller driftställe i Sverige.

    • I den här utlysningen finansierar vi aktiviteter som banar väg för ett framtida samverkansprojekt (etapp 1), till exempel att:

      • Projektleda och koordinera arbetet under förstudien.
      • Tillhandahålla processtöd och expertis under förstudien för att främja mobilisering.
      • Kartlägga och analysera behov samt beskriva framtida potential och effekter av ett projekt inom valt insatsområde.
      • Identifiera och mobilisera relevanta projekt- och samarbetspartners för att säkerställa nödvändig kompetens, öppenhet och inkludering.
      • Utveckla projektlogik.
      • Utforma strategi och angreppssätt, som metod, bemanning, arbetspaket och tidplan, för projektgenomförande.
      • Genomföra kommunikationsinsatser till intressenter utanför projektet.

      Ett förstudieprojekt kan som längst pågå i 6 månader.

      Observera att utlysningen för förstudieprojekt inte finansierar aktiviteter för att skriva ansökan om finansiering för samverkansprojekt (etapp 1).

    • Stegvis finansiering

      Erbjudandet består av finansiering i tre steg: ett förstudieprojekt följt av samverkansprojekt i två steg (läs avsnitt 2 högre upp i texten).

      I tabell 1 nedan anges hur många projekt inom respektive insatsområde som Vinnova har som målsättning att bevilja medel. Där står också maximalt bidrag per förstudieprojekt och samverkansprojekt.

      Insatsområde Max antal förstudieprojekt Max bidrag per förstudieprojekt Max antal samverkansprojekt Max bidrag per samverkansprojekt och år
      Antal projekt samt finansiering per insatsområde och projektform.
      A. Systemförändringar för industrins elektrifiering 5 1 Mkr 1 50 Mkr
      B. Standardiserade och skalbara industriella dataflöden 3 1 Mkr 1 10 Mkr
      C. Acceleration av industriellt tillämpad AI 3 1 Mkr 1 10 Mkr
      D. Världsledande tillämpningar på digital infrastruktur inom svenska styrkeområden 5 1 Mkr 3 20 Mkr
      E. Testcenter för avancerade tillämpningar på digital infrastruktur 3 1 Mkr 1 50 Mkr


      Hur stort bidrag kan ett förstudieprojekt få?

      För förstudieprojekt som finansieras inom erbjudandet gäller att:

      • Bidraget kan maximalt uppgå till 1 000 000 kronor.
      • Bidragsandelen (projektets totala stödnivå) kan maximalt uppgå till 75 procent av projektets totala stödberättigande kostnader. Observera att den högsta bidragsandelen per projekt inte är samma sak som den maximalt tillåtna stödnivån per projektpart (se nedan, Tabell 2).

      Hur stort bidrag kan en projektpart i ett förstudieprojekt få?

      Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr både vilka slags kostnader och hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms för varje organisation individuellt. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje deltagande projektpart kan få.

      Inom den aktuella utlysningen för förstudieprojekt ger vi stöd för genomförbarhetsstudier, vilket förenklat kan beskrivas som utvärdering och analys av:

      • Styrkor, svagheter, möjligheter och risker i ett kommande forsknings- och utvecklingsprojekt.
      • Vilka resurser som krävs för att genomföra projektet.
      • Hur troligt det är att projektet når framgång.

      Läs om stödgrunder och stödnivåer på Vinnovas webbplats

      Inom ramen för den aktuella utlysningen beviljar vi förstudieprojekt bidrag för genomförbarhetsstudier i enlighet med artikel 25 i EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER). Hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera – det vill säga den maximala stödnivån – beror på organisationens storlek och typ av aktivitet.

      Aktivitet/stödgrund Litet företag Medelstort företag Stort företag Icke ekonomisk verksamhet
      Maximal stödnivå
      Genomförbarhetsstudier 70% 60% 50%  
      Inte statsstöd - - - 100%


      Stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet

      Inom utlysningen för förstudieprojekt ger vi också stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet. Hit räknas i regel universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer som inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad.

      Vi kan finansiera upp till 100 procent av sådana organisationers kostnader.

      Hur avgör vi om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet?

      En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet och kan inte beviljas den här formen av stöd. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har – det vill säga, om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.

      Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet.

      Vilka kostnader kan vi finansiera?

      Vinnovas finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader.

      I den här utlysningen är följande kostnader stödberättigande:

      • Personalkostnader: Löner, sociala avgifter och andra personalavgifter
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör. Om kostnader för konsulttjänster överstiger 20 procent av en projektparts budget ska detta motiveras i ansökan. Andelen konsultkostnader och motiveringen beaktas när er ansökan bedöms.
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning

      För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara nödvändig för aktiviteterna i projektet. Projektkostnader måste också vara korrekt bokförda och särredovisas från organisationens övriga kostnader. En organisation får inte heller ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader

    • För att vi ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Om kraven inte är uppfyllda avslår vi ansökan utan ytterligare hantering eller bedömning.

      Krav på projektparter

      • Konsortiet består av minst två projektparter, varav minst en projektpart är ett svenskt företag.
      • Samtliga projektparter ska vara juridiska personer. Vi beviljar inte bidrag till enskilda firmor.
      • Den koordinerande projektparten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige.
      • Projektledaren ska vara anställd hos koordinatorn.

      Krav på projektet

      • Projektet som beskrivs i ansökan ska inte ha påbörjats innan ansökan lämnas in.

      Krav på ansökan

      • Ansökan är skriven på svenska eller engelska.
      • Ansökan följer samtliga anvisningar som ges i avsnitt 10.
      • Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor.
      • Om en projektparts kostnader för externa konsulter överstiger 20 % av dennes budget ska en motivering till detta ges i ansökan. Personen som ska utföra arbete som konsult ska gärna namnges.

      När ansökningstiden har gått ut kan komplettering av ansökan endast ske på begäran från Vinnova.

    • Vad bedömer vi?

      Projektet som beskrivs i ansökan ska ligga i linje med erbjudandets syfte och adressera ett av erbjudandets prioriterade insatsområden. Ansökan bedöms mot bedömningskriterierna relevans, potential, genomförande och aktörer.

      Observera att en ansökan måste uppfylla kriteriet om relevans för att kunna tas vidare i bedömningen. En ansökan som inte bedöms vara tillräckligt relevant, kommer inte att beviljas. Detta gäller oavsett om övriga kriterier bedöms vara väl uppfyllda.

      Relevans
      • Hur väl projektet bedöms ligga i linje med det insatsområde som sökande adresserar i sin ansökan.
      Potential (viktas 40 procent)
      • Projektets potential att formulera och förankra en vision och delmål av betydelse för ett samverkansprojekt inom adresserat insatsområde.
      • Projektets potential att mobilisera relevanta aktörer för ett samverkansprojekt inom adresserat insatsområde.
      • Hur väl projektet bedöms bidra till ökad jämställdhet.
      • Hur väl projektet bedöms bidra positivt till relevanta hållbarhetsperspektiv och hur väl det bedöms minimera eventuella negativa effekter. Med relevanta hållbarhetsperspektiv avses de perspektiv som utpekas i programmål och insatsområden.
      Aktörer (viktas 30 procent)
      • Projektledarens engagemang, kompetens och förmåga att genomföra projektet.
      • Projektparternas enskilda och samlade engagemang, kompetens och förmåga att genomföra projektet.
      • Projektparternas förankring i svensk industri inom valt insatsområde.
      • Hur väl sammansatt projektteamet är när det gäller könsfördelning samt fördelning av makt och inflytande mellan kvinnor och män.
      • Att projektet inte är mer beroende än nödvändigt av konsulttjänster från utomstående aktörer.
      Genomförbarhet (viktas 30 procent)
      • Projektplanens trovärdighet i förhållande till projektmål, metod samt budget.
      • Projektparternas relevans och delaktighet i projektets olika arbetspaket och aktiviteter.
      • Strategi och plan för hur projektet planerar att samverka med andra, nya eller befintliga, initiativ och insatser inom området.
      • Hur väl jämställdhet integrerats i projektplanen. Tydligt beskrivna och relevanta aktiviteter för att integrera jämställdhetsaspekter i arbetet
      • Hur väl risker beskrivs och förväntas tas omhand under projektets genomförande.

      Hur bedömer vi?

      Bedömningen baseras på den elektroniska ansökan som sänds in via Vinnovas e-tjänst. Ansökan bedöms i konkurrens med övriga inkomna ansökningar.

      Följande steg ger en schematisk bild av Vinnovas beslutsprocess:

      1. Ansökan lämnas in via Vinnovas e-tjänst.
      2. Ansökningar som uppfyller de formella kraven utvärderas mot ovan angivna bedömningskriterier av bedömare som förordnats av Vinnova.
      3. De förordnade bedömarnas utvärdering resulterar i en samlad rekommendation till finansiering.
      4. Vinnova fattar beslut om vilka projekt som ska finansieras. Därefter meddelar Vinnova projektkoordinatorn om projektets ansökan om finansiering beviljas eller avslås.

      Vi bedömer även finansiell status

      Innan Vinnova beslutar om finansiering genomförs även en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som söker bidrag. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.

      För att vi ska bevilja finansiering gäller detta:

      • Organisationer som söker bidrag för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket
      • Organisationer får inte vara på obestånd, genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De ska heller inte ha obetalda skulder hos Kronofogdemyndigheten.
      • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.
      • Små- och medelstora företag ska på begäran kunna visa att de har tillräcklig ekonomisk förmåga för att genomföra projektet i enlighet med sin budget i ansökan.
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut som meddelar om Vinnova beviljar eller avslår er ansökan. I beslutet för en beviljad ansökan anger vi hur stort bidrag varje part i projektet beviljas. Vårt beslut kan inte överklagas.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag.

      Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet
      • Att ni ska rapportera hur det går, era kostnader och uppnådda resultat till oss regelbundet under projekttiden
      • Är ni flera parter måste ni komma överens om era inbördes rättigheter och skyldigheter i projektet i ett avtal. Det kan ta tid att få ett projektavtal på plats, så sätt gärna i gång detta innan projektet startar.
      • Hur resultatet ska komma till användning samt hur vetenskaplig publicering ska ske.

      Läs våra allmänna villkor på Vinnovas webbplats

      Ni behöver även följa de särskilda villkor som gäller för den här utlysningen:

      • Projektet ska vara representerat vid minst två seminarier som programmet Avancerad digitalisering kallar till under tiden förstudieprojektet genomförs.
      • Projektet ska vid inbjudan från programchefen delta i relevanta evenemang inom programmet Avancerad digitalisering och på så sätt bidra till kunskapsspridning inom svensk industri i enlighet med programmets syfte.
      • Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att arbetet utförts med stöd från Vinnova (på engelska återges namnet med Sweden’s Innovation Agency) inom programmet Avancerad digitalisering. Med offentliggörande avses till exempel publicering, oavsett medium, och muntliga presentationer.

      Vinnova kan även besluta om att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med ett för högt belopp.

    • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. Ansökan innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

      Till ansökan bifogar ni även dessa bilagor:

      • Projektbeskrivning
        Projektbeskrivningen får vara maximalt 7 stående A4-sidor (exklusive försättsblad, och innehållsförteckning). Texten ska vara skriven på svenska eller engelska med enspaltig 12 punkters svart text. Projektbeskrivningen ska följa mallen som finns längre ned på denna webbsida, omfatta alla anvisade delar samt följa angivet format och innehåll i rubriker och tabellhuvuden.
      • Projektsammanfattning
        Projektsammanfattningen bifogas i särskild bilaga och får vara maximalt 1 stående A4-sida. Texten ska vara skriven på svenska eller engelska med enspaltig 12 punkters svart text. Projektsammanfattningen ska kunna delas med programmets externa programråd och ska därför inte innehålla konfidentiella eller andra känsliga uppgifter. Bilagan ingår inte i bedömningsprocessen. Projektsammanfattningen ska följa angiven mall.
      • CV-bilaga
        CV-bilagan ska innehålla relevanta CV:n för projektledaren och samtliga nyckelpersoner i projektteamet. Minst ett CV från varje projektpart skall bifogas ansökan. Varje CV får vara maximalt 1 stående A4-sida med 12 punkters text. CV-bilagan ska följa angiven mall.
        Observera, inga andra bilagor än de som anvisas ovan ska bifogas till ansökan.

      Påbörja ansökan i god tid

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra.

      I Vinnovas e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras när utlysningen stänger.

    • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot, projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de externa bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger uppgifter som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut. Det kan till exempel vara uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat.

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    • A. Systemförändringar för industrins elektrifiering

      Industrin ska bli en del av lösningen på det ökande behovet av tillgång till tillförlitlig, stabil och hållbart producerad el – när den behövs, där den behövs, till en konkurrensmässig kostnad. Att öppna upp för att göra industrin till en del av energimarknaden och gå från att vara konsument till prosument, ställer krav på ny utformning av elnätet och den teknik, de lagrum och marknadsstrukturer som idag utgör förutsättningarna. Här kommer avancerad digitalisering, datavärdekedjor i system-av-system och cybersäkerhet spela avgörande roller när elsystemet formas om för att möte morgondagens efterfrågan på tillgång till hållbart producerad el och effekt.

      Förutsättningarna för en nationell transformation av elsystemet, som en del i energisystemet, fordrar tillgång till verkliga och digitala miljöer där aktörer från flera olika sektorer gemensamt kan identifiera, utveckla, testa, verifiera, lära och samverka kring tekniska- och marknadsmässiga lösningar, systemkomponenter, standarder, regelverk, samt beteendemässiga aspekter för att industriaktörer ska kunna ta steget in i ett nytt el- och energisystem, samt vara en del av det så som flexibla prosumenter. Dessa fysiska och digitala miljöer bör bygga på framtidens digitala teknik och avse alla steg från datainsamling till modellutveckling, där data utbyts genom säkra kommunikationsgränssnitt. Förstudien ska föreslå struktur för arbetet samt identifiera och prioritera vilka aktiviteter som ger mest värde för industrin, i riktning mot effektmålet.

      Förstudien ska leda till ett konsortium som gemensamt driver en infrastruktur och operativ verksamhet, med nationell täckning och förmåga att identifiera, utveckla, testa, verifiera, lära och samverka kring tekniska- och marknadsmässiga lösningar, systemkomponenter, standarder, regelverk, samt beteendemässiga aspekter för att industriaktörer ska kunna ta steget in i ett nytt el- och energisystem.

      Effektmål

      Industrin är en del av Sveriges energisystem. För att ge rätt förutsättningar för industrins elektrifiering utnyttjas avancerade digitala lösningar för energieffektivisering, flexibel elanvändning och säkra samspel med elnäten på ett sätt som ökar industrins konkurrenskraft. Industrin har tillgång till el när den behövs, där den behövs, till en konkurrensmässig kostnad.

      B. Skalbarhet och standardisering för industriella dataflöden

      Ökad transparens och utbyte av data driver möjligheterna att effektivisera produkt- och processflöden inom alla industrier och marknadssegment. Bristen på gemensamma och standardiserade metoder för insamling och strukturering av industriella data är idag ett hinder för att fullt ut kunna nyttja digitaliseringens potential i industrin. Mängden data relaterad till enskilda produkter och lösningar ökar exponentiellt, vilket är både en utmaning och en möjlighet i en tid då samhället strävar efter att effektivisera nyttjandet av jordens resurser. Det långsiktiga målet är att svensk industri har anpassat, och använder, metoder för datainsamling, strukturering och interoperabilitet för att vara kompatibla med framväxande AI-teknologier. Begreppet data readiness* är centralt i målsättningen.

      Projekt inom insatsområdet ska aktivt bidra till skalbarhet, standardisering och implementering för automatisering av maskinläsbar data eller dataflöden i värdekedjor. Projektet ska bidra till synergier inom och mellan industrisegment, stora och små bolag samt relevanta aktörer. Vid skapande av värdekedjor för dataflöden kan etiska aspekter behöva identifieras, utredas och slutligen lösas för att säkerställa en rättvis, transparent och ansvarsfull hantering av data. Projektet ska utforska synergier med andra relevanta industriprojekt inom samma område, och, där så är möjligt, samverka med dessa projekt, samt driva gemensamma frågor. Bland annat finansierar Avancerad Digitalisering projekt med fokus på dataflöden inom industriella värdekedjor i olika sektorer och vi ser framför oss en samverkan med dessa.

      Beviljat fullskaligt projekt ska utgöra en nationell, branschöverskridande resurs. Projektet ska säkerställa implementering av metoder, verktyg, tekniker och kompetens för ändamålsenlig datastrukturering, datainsamling och datainteroperabilitet i svensk industri. Projektet ska genom sin aktörskonstellation ha förmågan att bygga och driva ett nationellt nätverk som säkerställer tillämpning i industrin. Som ett inledande steg ska förstudieprojekt identifiera och prioritera vilka aktiviteter som ger mest värde för industrin inom det beskrivna insatsområdet. Resultatmål ska visa på att reell nytta uppnås i svenska industriföretag och de värdekedjor som de verkar i, inom och mellan industriella sektorer.

      Effektmål

      Sverige ska leda vägen för en industri där hög data readiness möjliggör avancerad AI-tillämpning för ökad effektivitet, innovation och hållbar utveckling.

      * Begreppet data readiness beskriver kortfattat hur redo data är för användning i praktisk tillämpning, exempelvis vad gäller tillgänglighet, kvalitet, struktur, integritet och säkerhet, relevans, standardisering.

      C. Acceleration av tillämpad industriell AI

      AI-området utvecklas i ett accelererande tempo och satsningar som sker internationellt är omfattande. Förmågan att tillämpa AI är en förutsättning för att svensk industri ska vara internationellt konkurrenskraftig i framtiden. Idag finns komplexa frågeställningar som hindrar utveckling och implementation av AI i industriell tillämpning, utmaningar som enskilda aktörer inte har förutsättningar att lösa på egen hand. Dessa utmaningar omfattar bland annat tolkning av lagar och regelverk, etiska överväganden, immaterialrättsliga frågor, säkerhetsaspekter, stöd för skalning, samverkan i exempelvis datadelningsfrågor samt behov av kompetensutveckling. Vissa frågor är branschspecifika, andra är gemensamma för flera industrisektorer. Dagens satsningar på tillämpning av AI i industrin är fragmenterade och inte tillräckligt kraftfulla. Det behövs en långsiktig och nationell samling till stöd för att accelerera praktisk industriell tillämpning av AI.

      Projektet inom insatsområdet ska långsiktigt och kontinuerligt adressera, ge stöd i samt lösa frågor som bromsar utvecklingen av praktisk tillämpad AI i svensk industri. Projektet ska arbeta för skalning och spridning samt stimulera till samverkan och kompetensspridning, inom och mellan industrier och marknadssegment. Projektet ska även bidra till en mer hållbar och ansvarsfull användning av AI. Avancerad Digitalisering finansierar ett flertal projekt inom det tillämpade AI-området. Projektet ska utforska synergier med dessa och, där så är möjligt, samverka och driva gemensamma frågor.

      Projektet inom insatsområdet ska utgöra en nationell resurs som stödjer svensk industri att ta en världsledande position inom tillämpad AI. Projektet ska ha förmåga att samla de aktörer som behövs för att identifiera, adressera, ge stöd i, samt lösa frågor som bromsar utvecklingen av praktisk tillämpad AI i svensk industri. Beviljat samverkansprojekt ska visa på reell nytta i svenska industriföretag, både kortsiktigt (3 år) och långsiktigt.

      En förstudie ska föreslå struktur för arbetet samt identifiera och prioritera vilka aktiviteter som ger mest värde för industrin, i riktning mot fastställt effektmål. Förstudien ska tydliggöra vilket industriellt behov ett samverkansprojekt ska fylla, samt vad som är unikt i förhållande till pågående aktiviteter inom insatsområdet. Här ska specifikt tydliggöras hur man avser att förhålla sig till andra aktörer och initiativ. Då detta är ett område under snabb utveckling ska förstudien också visa på det framtida samverkansprojektets förmåga att anpassa sig till vad som händer i omvärlden.

      Effektmål

      Sverige ska etablera sig som en av de tio främsta nationerna inom industriellt tillämpad AI genom att lösa hinder för tillämpning, stärka tvärindustriell samverkan och främja hållbar och ansvarsfull användning av AI i svensk industri.

      D. Världsledande tillämpningar på digital infrastruktur inom svenska styrkeområden

      För att svensk industri ska ta en ledande position i tillämpning av digital infrastruktur efterfrågas avancerade användarfall för lösningar end-to-end, som täcker en betydande del av en värdekedja och baseras på den senaste digitala infrastrukturen. Användarfallen ska demonstreras som prototyper i en realistisk miljö, inkluderande den senaste tillgängliga tekniken inom trådlösa kommunikationsnät och digital beräkningsinfrastruktur. Genom att utnyttja den senaste tekniken får svensk industri möjlighet att utveckla innovativa och effektiva lösningar som stärker deras position på den globala marknaden. Syftet med att demonstrera användarfall är att ge svensk industri möjlighet att ta till sig kunskap, samtidigt som aktivt arbete bedrivs för att undanröja hinder för industrins fortsatta implementering. Att demonstrera användarfall ska långsiktigt bana väg för industriförändrande användarfall i kommersiell tillämpning.

      Projekt inom insatsområdet ska skapa fysiska och digitala miljöer där aktörer gemensamt kan identifiera, utveckla, testa, verifiera, lära och samverka kring frågor av såväl teknisk som annan karaktär. Beviljade projekt ska ha sin tyngdpunkt på tekniska aspekter, men även adressera utmaningar inom områden så som affärsmodeller, gränssnitt, affärskedjor, säkerhetsfrågor, kompetensbrist och regulativa hinder. Projekt ska analysera och visa på skalbarhet i ett långsiktigt perspektiv.

      Upp till tre samverkansprojekt inom olika industrisegment kommer att finansieras inom insatsområdet. Projekten ska adressera svenska industriella styrkeområden, så som life science, fordonsindustri, gruvindustri, skogsindustri, processindustri, försvarsindustri och verkstadsindustri. Erbjudandet är dock inte begränsat till dessa etablerade styrkeområden, utan ytterligare styrkeområden under framväxt välkomnas, så som exempelvis datacenter, och kan adresseras inom ramen för insatsområdet.

      Effektmål

      Industriförändrande användarfall, på den senaste generationens digitala infrastruktur, ska kontinuerligt omsättas i kommersiell tillämpning.

      E. Testcenter för avancerade tillämpningar på digital infrastruktur

      För att svensk industri ska kunna utveckla världsledande digitala lösningar baserade på den senaste kommunikationsinfrastrukturen krävs tillgång till både testmiljöer och kompetens för integration och test av end-to-end tillämpningar. Målbilden för detta insatsområde är att Sverige vidareutvecklar sin världsledande ställning inom framtidens kommunikationssystem, skapar en ny marknad för test av tillämpningar på digital infrastruktur och ökar attraktionskraften för internationell kompetens och FoI-investeringar.

      Industrin behöver snabbare och enklare kunna nyttja testmiljöer för test av nya industriförändrande tillämpningar. Projekt inom insatsområdet ska etablera ett 5G-baserat testcenter med tillgång till den senaste tillgängliga tekniken, även tex WiFi, terminaler, API:er, edge och relevant AI-stöd, för att möjliggöra test av end-to-end tillämpningar. Testcentret ska samla kritiska aktörer för att etablera en nationell förmåga för avancerade tillämpningar på digital infrastruktur. Testcentret ska stötta industrianvändarna med kompetens och funktioner som möjliggör acceleration av utveckling, test, demonstration och industriella tillämpningar. I största mån ska redan etablerade svenska testmiljöer nyttjas och vidareutvecklas, men finansiering av ny testinfrastruktur kan också bli aktuell.

      För att säkra global konkurrenskraft inom framtidens kommunikationssystem och dess tillämpningar är det också avgörande att nästa generations infrastruktur (till exempel 6G) görs tillgänglig för industrins användarfall, snabbare än på andra marknader. Många av de industriförändrande användarfallen kommer att först utvecklas och testas i 5G-nät för att sedan vidareutvecklas, med utökad funktionalitet och prestanda, på nästa generations infrastruktur. Testcentret ska på sikt säkerställa att testbäddar för nästa generations infrastruktur (6G) etableras och drivs för att kunna tillgängliggöra testnät till testcentret för experiment med de första industritillämpningarna.

      Effektmål

      Sverige ska vara förstahandsval i världen för test av tillämpningar på digital infrastruktur.

    Skriva ut texten

    Tabellen i utlysningstexten kan vara svår att skriva ut. Här hittar du pdf för utskrift där hela tabellen är synlig i avsnitt 6.  Utlysningstext

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    Projektsammanfattning (docx, 42 kB) CV-mall (docx, 42 kB) Projektbeskrivning (docx, 56 kB)

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om du inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av dig till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Cassandra Marshall

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 32 60

    Peter Åslund

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 30 49

    Birgitta Ossman

    Administratör

    +46 8 473 32 83

    Fredrik Gylesjö

    Programkontoret Avancerad digitalisering

    +46 8 782 09 69

    Karin Färnevik

    Programkontoret Avancerad digitalisering: För frågor om insatsområden: Systemförändringar för industrins elektrifiering

    Lena Backlund

    Programkontoret Avancerad digitalisering: Industriella dataflöden, Industriell AI, Tillämpningar på digital infrastruktur, Testcenter på digital infrastruktur

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

    Ändra dina kakinställningar

    Diarienummer 2024-03829