Restvärdesprognos för elbilsbatterier; ska vi renovera, återanvända eller återvinna?
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 327 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2022 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2022-01701eng.pdf(pdf, 1737 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Det finns betydande möjligheter att återanvända pensionerade elfordonsbatterier (EV) i nya tillämpningar, men livscykelbeslut kan vara svåra att fatta. Värdet av databaserade tillvägagångssätt för livslängd och restvärdesprognoser kommer att kvantifieras och demonstreras, och visar hur de kan användas för att planera om det ska renoveras, återanvända eller återvinna batterier?
Långsiktiga effekter som förväntas
För att ge insikter om värdet av att återanvända batterier, syftar projektet till att utveckla modellmetoder som exakt förutsäger livslängden för traktionsbatterier i flera applikationer, inklusive i fordon och återanvändning. Värdet av pensionerade EV-batterier i flera återanvändningsscenarier kommer också att prognostiseras.
Upplägg och genomförande
Projektet inkluderade tre framgångsrika faser: (1) modellering av återstående livslängd, (2) modellering av restvärde och (3) kartläggning av det extra värde som skapats över hela batteriets livscykel genom bättre planering av återanvändning och renovering.