Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Fit2Drive

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskingsinstitut
Bidrag från Vinnova 4 580 000 kronor
Projektets löptid april 2020 - februari 2023
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - hösten 2019
Slutrapport 2019-05834eng.pdf(pdf, 1594 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med denna studie var att bedöma hur alkoholpåverkan interagerar med förarens uppmärksamhet och hur det påverkar lämpligheten att köra bil. Data från 35 förare som körde bil på testbana och i simulator under olika grader av alkoholpåverkan samlades in. Algoritmerna som övervakar förarens tillstånd med avseende på trötthet och uppmärksamhet kunde förbättras och indikatorer för en detektion av alkoholpåverkan kunde tas fram. En implementering för realtidstester kunde dock inte genomföras inom ramen för projektet.

Långsiktiga effekter som förväntas

Jämfört med nykter körning använde förarna inga kompensationsstrategier när de utförde extrauppgifter under påverkan av alkohol. Uppmärksamheten försämrades på flera sätt samtidigt som körningens kvalité sjönk. Vissa fysiologiska mått var indikativa av alkoholpåverkan, även om det fanns skillnader mellan manuell och automatiserad körning. Indikatorer på högre nivå varierade mer. På grund av skillnaderna i måtten mellan manuell och SAE L4-körning krävs ytterligare data för fler automationsnivåer för att ta fram en algoritm som fungerar oberoende av automatiseringsgrad.

Upplägg och genomförande

Datainsamlingen skedde på en testbana (manuell och SAE L4) och i simulator (manuell) med 35 forskningspersoner som körde genom samma scenarier fem gånger, först nykter och med stigande grad av alkoholpåverkan. En fältstudie med ytterligare 35 nyktra förare genomfördes också. Analysen av första studien skedde både för fysiologiska data och för högre kognitiva processer samt för körförmåga. Jämförelser gjordes mellan de olika påverkansnivåerna samt mellan automatiseringsnivåerna och mellan olika system för förarövervakning.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 maj 2023

Diarienummer 2019-05834

Statistik för sidan