Åka tillsammans till träning och tävling
Diarienummer | |
Koordinator | Södra tornet kommunikation AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Transport- och mobilitetstjänster - FFI |
Ansökningsomgång | Transport- och mobilitetstjänster - FFI - hösten 2023 |
Slutrapport | 2023-02600sv.pdf (pdf, 3182 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Varje års görs tiotals miljoner resor per år till träning och tävling, flest av barn och unga och med en ökande andel skjutsande föräldrar. Det är svårt att ändra vanor, men om vi kan få några procentenheter fler att resa tillsammans är vinst för miljö och sammanhållning. Målet var en förstudie i syfte att ta fram affärsmässiga, beteendemässiga och tekniska förutsättningar kring en digital tjänst for att resa tillsammans till träning och tävling. Hypotesen var att det finns två hinder: A. Organisatoriska och affärsmässiga. B. Beteende och vanor.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förstudien ger en helhetsbild av den komplexa frågan. De viktigaste insikterna: 1. Den tekniska delen är inte särskilt svår, men det finns ett problem kring destinationen, alltså data kring vart man ska åka. Där saknas data och en aktör som tar ansvar. 2. Lika viktigt som tekniken är att påverka attityder. Vardagsstress och sociala hållbarhetsargument är starkare förändringsfaktorer än miljömässiga argument. Som nästa steg pekar förstudien på upprättandet av ett nationellt anläggningsregister och ett uppdrag åt Riksidrottsförbundet att främja samåkning och kollektivtrafik.
Upplägg och genomförande
Studien genomfördes utifrån ett systemperspektiv, d v s att vi undersökte en serie perspektiv och hur de samverkar. I centrum står individen som fattar beslut om att åka själv eller tillsammans. För att förstå hur beslutet fattas började vi med kvalitativa studier på utövarna, särskilt unga. En stor mängd faktorer påverkar resvanorna (t ex geografi, typ av idrott), och många aktörer (idrottsledare, appföretag, kollektivtrafikbolag) kan påverka förutsättningarna. Intervjuer med aktörerna gav oss svar på vilka lösningar som är genomförbara, affärsmässigt och organisatoriskt.