FFI:s mission är att driva vägtransportinnovationer för ett hållbart samhälle. Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter. Tre effektmål och fem delprogram vägleder arbetet.
I ansökan ska det tydligt framgå att projektets mål bidrar till programmets effektmål, delprogrammets avsnitt i FFI:s Färdplan samt avsnittet ”Viktiga aspekter för alla delprogram”.
Mer om FFI:s Färdplan
Vi ser ett tydligt behov av ett bredare systemperspektiv där traditionella och nya aktörer behöver samverka, testa och driva utveckling för att öka innovationstakten. Förutom ny teknik krävs förändringar av regelverk, infrastruktur, affärsmodeller och beteenden. Innovationsbegreppet inkluderar både process-, produkt-, och organisationsinnovationer. En 'innovation' är således implementeringen av en ny eller väsentligt förbättrad produkt som vara eller tjänst samt process, en ny marknadsföringsmetod eller en ny organisationsmetod i affärsmetoder, arbetsplatsorganisation eller externa relationer.
Transport- och mobilitetstjänsters uppdrag är att utveckla och testa nya innovativa tjänster och hållbara transportlösningar. De ska bidra till att effektivisera och optimera både fordonsanvändning och delar av eller hela transportsystem.
Delprogrammet finansierar utvecklingsprojekt och tillämpad forskning som fokuserar på tjänsteutveckling och innovativa transportlösningar. De ska bidra till systemvinsterna i ett hållbart- och resurseffektivt transportsystem med utgångspunkt i nedstående utmaningar:
- Jämlik tillgänglighet till transportsystemet.
- Omställning till ett hållbart- och energieffektivt transportsystem.
- Effektivt resursutnyttjande i transportsystemet, inklusive logistik.
- Effektiv samverkan med samhällsaktörer och inom FOI-satsningar.
Exempel på fokusområden som delprogrammet ser som centrala är:
Testning och utveckling av transport- och mobilitetstjänster för ett fossilfritt- och resurseffektivt transportsystem
Högre nyttjandegrad av fordonen och effektivare logistik samt samverkande och delade tjänster för personmobilitet och interoperabilitet mellan fordon och infrastruktur. Fokus ligger på utveckling av tjänster och dess möjliggörande teknologier, samt testning av lösningen. Vidare inbegriper detta även teknisk funktionalitet, användarvänlighet samt integrationslösningar av innovativa tjänster och dess effekter på systemnivå.
Hela-resan-perspektivet
Lösningar och tjänster som bidrar till en mer hållbar och jämlik tillgänglighet för olika användargrupper. Inbegriper mer sömlösa tjänster som löser persontrans-porter ”från dörr till dörr” med ett hela-resan perspektiv. Inom detta område utgör beteende, kultur och värderingar grunden för samarbete och samverkan mellan transportsystemets olika aktörer och deras behov, både idag och för ett mobilitetssystem i förändring. Dessa behov skall i möjligaste mån mötas, men även balanseras på ett klokt sätt, för att säkra att vi bygger ett socialt hållbart, jämlikt och resurseffektivt system.
Sömlösa gods- och varutransportlösningar
Ökad effektivitet i logistikflöden från den första till den sista milen genom utveckling av nya tjänster och systemintegrationer.
Nya former av samverkan, affärsinnovation och policy-tester
Nya konstellationer och nya partnerskap för att utveckla affärsinnovationskapaciteten i transportsystemet. Affärsinnovation kan tillvarata potentialen i tjänstefiering av transportsystemet och säkerställa ett bredare genomslag av nya tjänster. För att ta fram fungerande lösningar behöver de ofta testas i samverkan med dels ansvariga myndigheter för policyutformning och dels aktörer som påverkar utformningen av regelverken.
Satsningar för utveckling av digitala plattformar och möjliggörande teknologier utifrån ett helhetsperspektiv
Utveckling av nödvändiga teknologier, utifrån ett systemperspektiv, för att bygga nya typer av tjänster, affärsmodeller och digitala plattformar. Digital infrastruktur är en förutsättning och möjliggörare för framtida mobilitetslösningar. Vid utveckling och implementering av nya lösningar bör behovet av investeringar i robust och säker digital infrastruktur beaktas. Här kan inbegripas metoder och teknologier som artificiell intelligens, digital uppkoppling, molnlösningar, datainsamling, analys, samt samverkande ITS vara teknologier där innovativa tjänster kan utvecklas och testas.
Systeminnovation, hållbar tillväxt och jämställdhet
Delprogrammet lägger även stor vikt på att integrera olika aspekter av systeminnovation och vi ser med fördel att projekten inkluderar två eller flera systemperspektiv i exempelvis nulägesbeskrivning, målsättning, metod, genomförande och utvärdering.
Agenda 2030
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och samhällsutveckling och våra insatser riktas mot att nå Agenda 2030 målen. Klimat och jämställdhet pekas ut att ta särskild hänsyn till och Vinnova följer upp och bedömer om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet samt kön- eller genusaspekter som är relevanta.
Läs mer om Vinnovas arbete med Agenda 2030
Läs mer jämställd innovation
Resultat från forskning och innovation som görs fritt tillgängliga ger ökad möjlighet för fler att bidra till lösningar på samhällsutmaningar. Utlysningen ska bidra till att fler resultat görs fritt tillgängliga för alla och vetenskaplig publicering ska ske med öppen tillgång.