Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för ett hållbart, digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods

Drive Sweden samlar kompetenser från alla berörda samhällssektorer inom området. Tillsammans vill vi åstadkomma mer effektiva, trafiksäkra och tillgängliga transportsystem med hjälp av digital teknik.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Projekt som i bred aktörssamverkan adresserar systemfrågor som bedöms nödvändiga för att möjliggöra delad, uppkopplad och automatiserad mobilitet och transport. Projekt får pågå i maximalt 24 månader.

Vem kan söka?

Aktörer inom mobilitet- och transportsektorn. Behovsägare ska ha en central roll och konsortiet ska anpassas utifrån den fråga projektet avser att lösa.

Hur mycket kan ni söka?

I denna utlysning finns totalt cirka 20 miljoner kronor tillgängliga för de projektparter som beviljas stöd.

Länk till informationsmöte

Viktiga datum

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • Drive Sweden är en nationell kraftsamling för att Sverige ska ta en ledande roll i att använda digital teknik för att skapa ett mer hållbart vägtransportsystem. Detta genom att adressera systemfrågor nödvändiga för att möjliggöra och dra nytta av delad, uppkopplad och automatiserad mobilitet och transport.

      I denna utlysning bygger vi vidare på det strategiska innovationsprogrammet Drive Swedens styrka: att aktörer i värdekedjan samarbetar för att systemförändringar ska komma till stånd. Syftet är att utveckla och testa nya lösningar inom delad, uppkopplad och automatiserad mobilitet som berör systembarriärer eller möjligheter. Det vi vill åstadkomma är mer effektiva, trafiksäkra och tillgängliga vägtransportsystem med hjälp av digital teknik.

      Exempel på områden som Drive Sweden anser viktiga att fokusera på kopplat till delad, uppkopplad och automatiserad mobilitet och transport:

      • Affärsmodeller
      • Digital infrastruktur
      • Datadelning
      • Beteenden
      • Samhällsplanering
      • Regelförändringar, policy eller andra beslutsprocesser

      Projekt ska vara av karaktären:

      • Projektlängd om maximalt två år samt sökta bidragsmedel om maximalt tre miljoner kronor.
      • Vinnova avser att bevilja projekt med minst 50% medfinansiering.
      • Total bidragsbudget för utlysningen är cirka 20 miljoner kronor.
      • För samtliga projekt krävs en aktörskonstellation som består av minst tre parter där en behovsägare har en central roll i projektet.

      Vi vänder oss till näringsliv, offentlig sektor, akademi och intresseorganisationer.

      Ta del av slutrapporter och dokumentation från tidigare projekt och event

    • Drive Swedens vision är att Sverige ska ta en ledande roll i att använda digital teknik för att skapa mer hållbara vägtransportsystem. Programmet har en effektlogik som vägleder arbetet, med långsiktiga effektmål:

      • Tillämpa ny digital teknik så att användning av fordon, gaturum och väginfrastruktur effektiviseras.
      • Ökad trafiksäkerhet på systemnivå, med hjälp av digital teknik eller digitala tjänster.
      • Bidra till klimatomställningen genom digitala lösningar som innebär lägre belastning på klimat, miljö och människors hälsa.
      • Förbättrad tillgänglighet till mobilitet och transport för individer, företag och på samhällsnivå.  
      • Stärka svensk fordons- och IKT industri samt bredda mobilitetsmarknaden med nya aktörer.

      I ansökan ska det tydligt framgå hur projektets mål bidrar till programmets långsiktiga effektmål och vision.

      Utlysningen söker samverkansprojekt som bedöms nödvändiga för att uppkopplade, delade eller automatiserade mobilitets- och transportlösningar ska kunna användas och bidra till ovanstående nyttor. Därför ser vi tydligt behov av projekt med ett bredare systemperspektiv där aktörer behöver samverka, testa och driva utveckling för att öka innovationstakten inom området.

      Förutom ny teknik krävs förändringar och utveckling av bland annat affärsmodeller, värdekedjor, arbetssätt, metoder, digital infrastruktur, regelverk, beslutsprocesser och beteenden. Projekten ska skapa förutsättningar för förändring på systemnivå genom att undersöka och adressera barriärer och möjligheter inom dessa områden. Det är därför av stor vikt att projekten på ett tydligt sätt redogör för områdets aktuella kunskapsläge (state-of-the-art) och att projektförslagen tydligt bidrar med något väsentligt nytt, dvs på vilket sätt lösningen skiljer sig åt från redan existerande lösningar. Vi vill även att lösningen möter ett verkligt behov eller efterfrågan på marknaden samt att affärsidén är skalbar.

      Bidra till en hållbar systemomställning

      Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har Vinnova valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställningen. Alla insatser och projekt Vinnova finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.

      Vinnova följer därför alltid upp och bedömer:

      • om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet.
      • hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter.
      • hur väl projektet bidrar till klimatomställningen med fokus på en mer effektiv användning av fordon och transportinfrastruktur, samt minskad belastning på miljö, ekologisk påverkan och människors hälsa.

      Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss

      Agenda 2030 som drivkraft för innovation

      Social inkludering

      En grundprincip för hållbar utveckling, enligt Agenda 2030, är att ingen ska lämnas utanför ('leave no one behind'). För att nya lösningar ska komma alla till godo är det avgörande att säkerställa social inkludering i projektet. Sökande ska därför beskriva hur social inkludering kommer att tas i beaktande både i projektets planering och genomförande. Med social inkludering menas att projektet aktivt beaktar och inkluderar olika gruppers villkor, förutsättningar och behov i samhället som kön, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning, religion, sexuell läggning, samt socioekonomiska och geografiska faktorer.

    • Det här erbjudandet vänder sig till olika grupper av aktörer som samverkar kring utmaningar och möjligheter för att få till systemförändringar inom vägtransportsystemet. Erbjudandet vänder sig till projektkonstellationer:

      • med tre eller flera parter;
      • med parter inom näringsliv, offentlig sektor, akademi och/eller intresseorganisationer;
      • med förmåga att samverka över sektorsgränser och mellan olika aktörer;
      • som är anpassade efter det problem projektet avser att lösa och representerar värdekedjan;
      • där behovsägare är involverade i utvecklingsarbetet och har en central roll i projektet.

      Med behovsägare avses en part som har behov och nytta av projektresultatet och som kan implementera, förvalta och sprida resultaten efter projektets slut.

      Utländska aktörer kan vara relevanta och eventuellt nödvändiga att ha med som projektparter i projektet. Om dessa aktörer inte har filial eller driftställe i Sverige kan de inte erhålla stöd från Vinnova i denna utlysning.

      Vinnova arbetar för en jämställd samhällsutveckling. Det innebär att sökande ska ta hänsyn till jämställdhet vid projektsammansättningen, exempelvis rörande;

      • Val av projektledare och sammansättning av projektgrupp eller projektdeltagare.
      • Arbetsfördelning, makt och inflytande i projektet såsom för delprojektledare och deltagande i styrgrupp.
      • Involvering av målgrupp.
    • Det här erbjudandet finansierar forsknings- och utvecklingsaktiviteter som skapar förutsättningar för systemförändring, nödvändiga för att möjliggöra delad, uppkopplad eller automatiserad mobilitet i vägtransportsystemet.

      De forsknings- och utvecklingsfrågor som bedöms kunna skapa systemförändring kan exempelvis handla om, men är inte begränsat till:

      • Utveckling eller test av nya tjänster, metoder, värdekedjor eller affärsmodeller.
      • Kartläggning eller framtagning av scenarier eller färdplaner.
      • Förberedelseprojekt inför systemdemonstrationer eller kompletterande frågeställningar till pågående demonstrations- och samverkansprojekt.
      • Användning och tillämpning av ny teknik.
      • Plattformar för kunskapsutbyte och lärande.
      • Samordning av svenska aktörers behov inom till exempel regelverksutveckling, standardisering eller annan utveckling som beslutas i internationella eller svenska organ.
      • Digital infrastruktur som bedöms nödvändig för delad, uppkopplad eller automatiserad mobilitet i vägtransportsystemet.
      • Beteende-, acceptans och användarfrågor.

      Utlysningen finansierar inte:

      • Produktutveckling
      • Marknadsföring
      • Kommersialisering
      • Projekt som har TRL nivå över 7

      Vilka kostnader kan finansieras?

      Vinnovas finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader.

      I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

      • Personalkostnader: Löner, sociala avgifter och andra personalavgifter
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör. Kostnader för konsulttjänster får utgöra högst 20 procent av en projektparts budget. För det fall att konsulttjänster ska användas ska detta beskrivas och motiveras på ett tydligt sätt i ansökan. Andelen konsultkostnader och motiveringen beaktas när er ansökan bedöms.
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet.
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning.
        Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader

      För mer detaljerad information om vilka kostnader som Vinnova kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader

      Vilka krav gäller för kostnader som Vinnova finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara nödvändig för aktiviteterna i projektet. Projektkostnader måste också vara korrekt bokförda och särredovisas från organisationens övriga kostnader. En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader

    • Reglerna om statligt stöd styr också hur stor andel av kostnaderna som Vinnova kan finansiera. Detta bestäms individuellt för varje organisation. Vinnova skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje deltagande projektpart kan få.

      Hur stort bidrag kan projektet få?

      Vinnovas finansiering kan maximalt utgöra 50 procent av totala projektbudgeten. Det totala bidraget projektet kan få uppgår maximalt till 3 miljoner kronor.

      I denna utlysning finns totalt cirka 20 miljoner kronor tillgängliga för de projektparter som beviljas stöd.

      Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på:

      • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet
      • partens storlek och verksamhet

      I den här utlysningen ger Vinnova stöd till industriell forskning eller experimentell utveckling.

      Vad är industriell forskning och experimentell utveckling?

      Industriell forskning kan förenklat beskrivas som att söka ny kunskap genom planerad forskning eller kritisk analys för att utveckla eller markant förbättra produkter, processer eller tjänster.

      Experimentell utveckling kan förenklat beskrivas som att kombinera, forma och använda befintliga kunskaper för att ta fram nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster.

      För fullständig definition, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag

      Hur stor andel av kostnaderna kan vi finansiera?

      Organisationens storlek och typ av aktivitet avgör hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera, det vill säga den maximala stödnivån.

      Aktivitet Litet företag Medelstort företag Stort företag
      Maximal stödnivå
      Industriell forskning 70% 60% 50%
      Industriell forskning
      Om projektet omfattas av någon av bonusgrunderna. Se vad som menas med bonusgrund nedan.
      80% 75% 65%
      Experimentell utveckling 45% 35% 25%
      Experimentell utveckling
      Om projektet omfattas av någon av bonusgrunderna. Se vad som menas med bonusgrund nedan.
      60% 50% 40%

      Bonusgrunder
      Om projektet omfattas av någon av dessa bonusgrunder kan vi finansiera en högre andel av kostnaderna enligt tabellen:

      • Faktiskt samarbete: Viss nivå av samarbete mellan små och större företag, mellan företag i två olika europeiska länder eller mellan forskningsorganisationer och företag
      • Spridning av resultat: Omfattande spridning genom exempelvis konferenser eller öppna databaser.
      • Annan bonusgrund

      För fullständig information om dessa bonusgrunder, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag

      Vi beviljar bidrag i enlighet med artikel 25 i EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER).

      Inte statsstöd

      Hur stort bidrag kan en projektpart få?

      I den här utlysningen ger vi även stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet. Med det menas att de inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad. Hit räknas oftast universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer.

      Vi kan finansiera upp till 100 procent av en sådan organisations kostnader.

      Hur avgör ni om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet?

      En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet och kan inte beviljas den här formen av stöd. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har. Till exempel om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.

      Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet.

      De minimis-stöd (stöd av mindre betydelse)

      Hur stort bidrag kan en projektpart få?

      I den här utlysningen kan vi också ge de minimis-stöd, även kallat stöd av mindre betydelse. Vi kan finansiera upp till 100 procent av en projektparts kostnader.

      En organisation kan ta emot maximalt 300 000 euro över en treårsperiod i den här stödformen, oavsett finansiär och projekt. Det betyder att om samma organisation tagit emot stöd av mindre betydelse i andra projekt från andra finansiärer tidigare, påverkar det hur stort stödet kan bli i den här utlysningen.

      Lämna in ett intyg om de-minimistöd när ni skickar in ansökan. Det krävs för att vi ska kunna bevilja detta stöd.

      Intyg om de minimis-stöd hittar du på denna sida

      Vi beviljar bidrag i enlighet med EU-kommissionens förordning (2023/2831) om stöd av mindre betydelse.

    • För att Vinnova ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Är kraven inte uppfyllda, avslås ansökan direkt.

      Krav på organisationsform hos projektparter

      • Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Vinnova beviljar inte bidrag till enskilda firmor.
      • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige.

      Krav på projektet

      • Projektledaren ska vara anställd hos en av projektparterna.
      • Projektet får inte påbörjas innan ansökan lämnas in.
      • Aktörskonstellationen består av minst tre parter.
      • En projektparts kostnader för konsulttjänster från utomstående får vara högst 20 procent av projektpartens budget. Alla konsulttjänster som används i projektet ska motiveras.

      Krav på ansökan

      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska.
      • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 9.
      • Projektbeskrivningen får vara maximalt 10 sidor i 11 punkters teckenstorlek, exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning.
      • Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor, se obligatoriska bilagor i avsnitt 9.
      • Ansökningarna ska vara inne senast klockan 14:00 den sista ansökningsdagen via Vinnovas e-tjänster.
    • Vad bedöms?

      Potential (Viktas 30 procent)

      • Hur väl ansökan beskriver potentialen att bidra till ett eller flera av Drive Swedens effektmål? Se avsnitt 2.
      • I vilken mån ansökan visar att lösningen möter ett behov eller efterfrågan på marknaden och att affärsidén är skalbar?
      • Hur väl projektet adresserar systemperspektivet och hur projektets idé förhåller sig till systembarriärer?
      • Hur väl beskrivet är områdets aktuella kunskapsläge (state-of-the-art) och framgår det tydligt att projektförslaget kommer att bidra med något väsentligt nytt eller på vilket sätt idén skiljer sig från redan existerande innovationer eller lösningar på marknaden?

      Aktörer (viktas 30 procent)

      • Har konsortiet den samlade kompetens som behövs för att genomföra projektet och en dokumenterad förmåga att driva innovation och skapa förändring i samverkansprojekt?
      • Hur väl projektteamet är sammansatt utifrån den fråga projektet avser att lösa, samt:
        - I vilken utsträckning involveras de aktörer som förväntas ha direkt användning av projektets resultat (behovsägare) och de aktörer som kan omsätta resultaten (implementera, skala upp och förvalta) i önskade effekter?
        - I vilken utsträckning de centrala aktörerna i värdekedjan deltar, som behövs för att systemförändringar ska komma till stånd?
      • Hur väl det är beskrivet hur aktörerna ska samverka i projektet. Speglar ansökan aktörskonstellationens förmåga att samverka över sektorsgränser och mellan olika aktörer?
      • I det fall konsulttjänster ska användas, hur stor andel utgörs av konsultkostnader och hur väl är detta beskrivet och motiverat i ansökan?

      Genomförbarhet (viktas 30 procent)

      • Hur väl beskriver ansökan hur projektet ska genomföras? Hur är kvaliteten avseende tid och resurssatta arbetspaket, ansvarsfördelning, budget?
      • Hur väl beskrivs metod och angreppssätt som används i projektet samt hur projektet planerar involvera användare av projektets lösningar? Hur tillgänglig är den data som ska användas i projektet och har den rätt kvalitet?
      • Finns det potentiella hinder eller risker som försvårar teamets förmåga eller möjlighet att genomföra projektet, och finns en trovärdig plan för hur detta ska hanteras?
      • Finns en genomtänkt strategi för att realisera potentialen och för spridning och nyttiggörande av resultat?

      Jämställdhet (viktas 10 procent)

      • Hur väl projektet bedöms bidra till ökad jämställdhet?
      • Hur väl sammansatt projektteamet är när det gäller könsfördelning. Samt hur väl makt och inflytande fördelas mellan kvinnor och män i projektteamet?
      • Hur väl jämställdhet integrerats i projektplanen?

      Hur bedöms ansökningar?

      Beslutsprocessen ser ut enligt nedan:

      1. Ansökan lämnas in via Vinnovas-e-tjänster.
      2. De ansökningar som uppfyller de formella kraven kommer att bedömas gentemot angivna bedömningskriterier av särskilt utsedda bedömare.
      3. Detta resulterar i en samlad rekommendation till finansiering av ansökningarna. Bedömningen sker i konkurrens mellan inkomna ansökningar.
      4. Vinnova fattar sedan det slutgiltiga beslutet om vilka projekt som ska finansieras.
      5. Beslut meddelas till sökande.

      Vinnova bedömer även organisationers ekonomi

      Innan Vinnova beslutar om finansiering görs också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får bidrag. Vinnova använder sig av information från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.

      För att Vinnova ska bevilja finansiering gäller detta:

      • Organisationer som söker bidrag för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket
      • Organisationer får inte vara på obestånd, genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De ska heller inte ha obetalda skulder hos Kronofogdemyndigheten.
      • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.
    • När Vinnova bedömt alla ansökningar, skickas ett beslut där er ansökan antingen beviljas eller avslås. I beslutet anges hur mycket bidrag varje part i projektet beviljas. Beslutet kan inte överklagas.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om er ansökan beviljas måste ni följa Vinnovas allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet
      • Att ni ska rapportera hur det går, era kostnader och uppnådda resultat till Vinnova regelbundet under projekttiden
      • Är ni flera parter måste ni komma överens om era inbördes rättigheter och skyldigheter i projektet i ett avtal. Det kan ta tid att få ett projektavtal på plats, så sätt gärna i gång detta innan projektet startar.
      • Hur resultatet ska komma till användning samt hur vetenskaplig publicering ska ske.

      Se Vinnovas allmänna villkor för finansiering

      Eftersom utlysningen ingår i ett strategiskt innovationsprogram gäller även dessa särskilda villkor:

      Att sprida och diskutera projektresultat är en av Drive Swedens viktigaste aktiviteter. Vi är en kunskapshub och vår websida har besökare från hela världen. Projektvideos, rapporter och presentationer får stor spridning.

      • När information om projektet delas eller projektresultat offentliggörs ska det alltid anges att arbetet utförts inom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.
      • När ett projekt har beviljats blir ni tillfrågade att skicka in information som underlag till Drive Swedens websida och projektintern kommunikation, i enlighet med våra mallar.
      • Åtminstone en projektpart ska representera projektet vid Drive Swedens konferenser och andra aktiviteter. Utgå ifrån att minst två aktiviteter kommer att genomföras.
      • En publik slutrapport enligt Drive Sweden mall ska skickas till programoffice@drivesweden.net och bifogas i slutrapport till Vinnova och ni förväntas göra en kortare inspelad muntlig presentation av slutresultatet, till Drive Swedens websida.
      • Alla bilder och foto som används ska vara godkända för publicering.

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni inte följer Vinnovas villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.

    • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i Vinnovas e-tjänst. Ansökan innehåller frågor om projektet, deltagande projektparter och budget.

      Till ansökan bifogar ni även dessa obligatoriska bilagor:

      • Projektbeskrivning enligt mall. För projektbeskrivningen gäller maximalt 10 sidor i 11 punkters teckenstorlek exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning.
      • CV-bilaga, enligt mall som innehåller relevanta CV för projektledare och samtliga nyckelpersoner. Maximalt 1 sida per person i 11 punkters teckenstorlek.
      • Intyg om stöd av mindre betydelse enligt mall, endast obligatorisk i det fall organisationer söker de minimis-stöd.
      • Slutrapport från tidigare finansierat projekt endast obligatorisk i det fall ansökan är baserad på tidigare finansierat projekt.

      Ansökan ska endast innehålla de obligatoriska bilagorna, förutom de ansökningar som bygger på tidigare finansierade projekt då en preliminär eller slutgiltig rapport om måluppfyllnad kan lämnas in. Samtliga obligatoriska bilagor ska följa den struktur som finns i respektive mall.

      Påbörja ansökan i god tid

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra.

      I Vinnovas e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras när utlysningen stänger

    • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar Vinnova en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot, projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till Vinnova.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de externa bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.

      Ansökningar som lämnas in till Vinnova blir allmänna handlingar. Det innebär att Vinnova måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men Vinnova sekretessbelägger uppgifter som skulle kunna innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut. Det kan till exempel vara uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat.

      De handlingar som ni skickar till Drive Sweden omfattas inte av Vinnovas sekretessbestämmelser. Därför bör de inte innehålla konfidentiella eller känsliga uppgifter.

      Så hanterar Vinnova allmänna handlingar och sekretess

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    Blankett för modellförsäkran (pdf, 3320 kB) CV-mall (docx, 48 kB) Intyg om stöd av mindre betydelse (docx, 50 kB) Projektbeskrivningsmall Drive Sweden (docx, 2284 kB)

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om du inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av dig till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Alva Larsson

    Utlysningsansvarig på Vinnova

    +46 8 473 31 06

    Lena Dalsmyr

    Administratör

    +46 8 473 31 61

    Malin Andersson

    Drive Swedens programchef

    +46 70 497 92 59

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

    Ändra dina kakinställningar

    Diarienummer 2024-03618