Vår finansiering sker genom bidrag. Bidrag till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet omfattas av regler om statligt stöd.
Reglerna styr bland annat vilka typer av kostnader och hur stor andel av dem som får täckas genom bidrag.
Statligt stöd till ekonomisk verksamhet (företag)
Regler för vilka kostnader som är stödberättigande
Följande kostnader är stödberättigande:
- Personalkostnader
- Kostnader för utrustning, mark och byggnader i den utsträckning och under den tid som de används för projektet
- Kostnader för konsulter och licenser m.m.
- Övriga direkta kostnader
- Indirekta kostnader
Mer information om villkor, begränsning och omfattning för respektive kostnadsslag nämnda ovan finns att läsa i Anvisning till Vinnovas villkor om stödberättigande kostnader.
Anvisning till Vinnovas villkor om stödberättigande kostnader
Stödgrunder och stödnivåer
Kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (GBER)
Bidrag till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet omfattas av regler om statligt stöd. Läs mer om statligt stöd på vår webbplats.
Med ekonomisk verksamhet menar vi all verksamhet som går ut på att erbjuda varor och tjänster på en marknad. Detta oberoende av rättslig ställning, hur verksamheten finansieras och om enheten upprättats i vinstsyfte eller ej. Avgörande är vilken typ av verksamhet som bedrivs, inte bolagsform.
Reglerna styr bland annat vilka typer av kostnader och hur stor andel (stödnivå) av en organisations stödberättigande kostnader som får täckas genom bidrag. Stödnivån beror på organisationens storlek och karaktären hos de projektaktiviteter som utförs.
Bidrag beviljas enligt Vinnovas förordning (2015:208) om statligt stöd till forskning och utveckling samt innovation och artikel 25 i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (GBER).
Följande stödgrunder kan användas för de organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet:
Genomförbarhetsstudie: aktiviteterna som ni söker finansiering för ska uppfylla beskrivningen för genomförbarhetsstudie (art. 25).
Innovationsprojekt: aktiviteterna som ni söker finansiering för ska uppfylla beskrivningen för industriell forskning (art. 25) eller experimentell utveckling (art. 25).
Genomförbarhetsstudie: "utvärdering och analys av potentialen för ett projekt som syftar till att stödja beslutsprocessen genom att objektivt och rationellt avslöja projektets starka och svaga sidor, möjligheter och risker samt att identifiera de resurser som krävs för att genomföra det, och slutligen utsikterna för att projektet blir en framgång”.
Industriell forskning: ”planerad forskning eller kritisk analys, som syftar till att förvärva ny kunskap och nya färdigheter för att utveckla nya produkter, processer eller tjänster, eller för att markant förbättra befintliga produkter, processer eller tjänster. Detta inbegriper skapandet av komponenter som utgör delar av komplexa system, och kan inbegripa byggande av prototyper i laboratoriemiljö eller i en miljö med simulerade gränssnitt till befintliga system och till pilotverksamhet, om detta är nödvändigt för den industriella forskningen, särskilt för allmän teknikvalidering”.
Experimentell utveckling: “att förvärva, kombinera, forma och använda befintliga vetenskapliga, tekniska, näringslivsmässiga och andra relevanta kunskaper och färdigheter med syftet att utarbeta nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster. Detta kan också inbegripa t.ex. verksamheter som syftar till konceptuell definition, planering och dokumentation av nya produkter, processer eller tjänster. Experimentell utveckling kan inbegripa utformning av prototyper, demonstration, pilotarbete, testning och validering av nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster i miljöer som motsvarar realistiska driftsförhållanden, där det primära syftet är att göra ytterligare tekniska förbättringar på de produkter, processer eller tjänster som ännu inte är fasta, Detta kan omfatta utveckling av en kommersiellt användbar prototyp eller ett pilotarbete som med nödvändighet är den slutliga kommersiella produkten och som är alltför dyr att producera för att endast användas för demonstration och utvärdering. Experimentell utveckling inbegriper inte rutinmässiga eller återkommande ändringar av befintliga varor, tillverkningsmetoder, tillverkningsprocesser, tjänster eller andra pågående verksamheter även om dessa ändringar kan innebära förbättringar.”
Dokumentet nedan, ”Stödnivåer, definitioner m.m. för bidrag enligt Vinnovas stödordning” förtydligar vad som gäller för organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet. Där finns en tabell över högsta möjliga stödnivåer för olika typer av insatser beroende av företagsstorlek.
”Stödnivåer, definitioner m.m. för bidrag enligt Vinnovas stödordning”
Varje enskild projektpart ansvarar själv för att mottaget bidrag inte överstiger den stödnivå som är tillåten enligt reglerna för statligt stöd.
Nedan följer en tabellsammanställning av högsta tillåtna stödnivåer för olika typer av insatser beroende av företagsstorlek (från dokumentet ’’Stödnivåer, definitioner m.m. för bidrag enligt Vinnovas stödordning’’). Stödnivåerna avser maximalt tillåtet stöd för stödberättigande kostnader, per bidragsmottagare, i procent.
Genomförbarhetsstudier
Bidrag till (aktuell paragraf i stödordningen resp. artikel i GBER) | Litet företag (% stödnivå) | Medelstort företag (% stödnivå) | Stort företag (% stödnivå) |
Genomförbarhetsstudie (9 § / art. 25) | 70 | 60 | 50 |
Innovationsprojekt
Bidrag till (aktuell paragraf i stödordningen resp. artikel i GBER) | Litet företag (% stödnivå) | Medelstort företag (% stödnivå) | Stort företag (% stödnivå) |
Industriell forskning (9 § / art. 25) Om minst en av (1) och (2) är uppfylld: (1) (a) ’’Faktiskt samarbete’’ mellan minst 2 företag varav minst ett är SMF, eller samarbetet genomförs i minst 2 medlemsstater, eller samarbetet genomförs i en medlemsstat i ett EES-land, och inget av företagen står för mer än 70% av de totala stödberättigande projektkostnaderna; eller (b) ’’Faktiskt samarbete’’ mellan företag och en eller flera forskningsorganisationer, och forskningsorg. står för minst 10% av de stödberättigande kostnaderna samt har rätt att offentliggöra sina egna resultat. (2) Resultaten av forskningsprojektet får omfattande spridning genom konferenser, offentliggörande, öppna databaser eller gratis eller öppen programvara. | 70 80 | 60 75 | 50 65 |
Experimentell utveckling (9 § / art. 25) Om (1) faktiskt samarbete eller om (2) resultaten sprids: Samma bonusar, under samma förutsättningar, som för industriell forskning, se ovan. | 45 60 | 35 50 | 25 40 |
Stöd av mindre betydelse (de minimis-stöd)
Små företag kan söka bidrag enligt 2 § förordning (2015:208) om statligt stöd till forskning och utveckling samt innovation och kommissionens förordning nr 1407/2013 om stöd av mindre betydelse (de minimis-stöd). Innan sådant stöd kan beviljas måste ett intyg om stöd av mindre betydelse skickas in till Vinnova. Detta görs i samband med ansökan. Maximalt tillåtet stöd av mindre betydelse är 200 000 euro per mottagare under de tre senaste beskattningsåren. Mer information finns på vår hemsida Statligt stöd till ekonomisk verksamhet (företag) under rubriken Stöd av mindre betydelse.
Bidrag till (aktuell paragraf i stödordningen resp. artikel i GBER) | Litet företag (% stödnivå) | Medelstort företag (% stödnivå) | Stort företag (% stödnivå) |
Stöd av mindre betydelse / de minimis-stöd (2 § 2 p./Kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013) | Ingen begränsning i stödnivå Max 200 000 € på 3 räkenskapsår | Ingen begränsning i stödnivå Max 200 000 € på 3 räkenskapsår | Ingen begränsning i stödnivå Max 200 000 € på 3 räkenskapsår |
Bidrag som inte utgör statsstöd
Organisationer som bedriver icke-ekonomisk verksamhet kan beviljas bidrag som inte utgör statsstöd när de deltar i sin icke-ekonomiska verksamhet.