Statligt stöd till ekonomisk verksamhet (företag)
Av konkurrensskäl finns det regler för hur vi får finansiera ekonomisk verksamhet. Reglerna om statligt stöd innebär att vi endast kan ge stöd till vissa typer av aktiviteter eller projekt.
Reglerna om statligt stöd gäller för organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet. När vi beviljar bidrag till dessa organisationer gör vi det med stöd av någon av dessa:
- EU-kommissionens gruppundantagsförordning (GBER)
- Regeringens förordning om stöd av mindre betydelse (de-minimis)
Därför finns reglerna om statligt stöd
EU:s statsstödsregler sätter ramarna för medlemsstaternas möjligheter att stödja verksamheter med offentliga medel.
Reglerna utgår från den EU-rättsliga huvudprincipen att statligt stöd till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet normalt sett snedvrider konkurrensen. Men undantag finns – däribland visst stöd till forskning, utveckling och innovation.
Vinnovas bestämmelser om statligt stöd finns i regeringens förordning (2015:208) om statligt stöd till forskning och utveckling samt innovation, även kallad "Stödordningen". Den hänvisar till EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER) och kommissionens förordningen om stöd av mindre betydelse.
Kommissionens gruppundantagsförordning (GBER) 651/2014
Vad räknas som ekonomisk verksamhet?
Som utgångspunkt anses exempelvis aktiebolag och ekonomiska föreningar bedriva enbart ekonomisk verksamhet. Enstaka undantag kan förekomma.
För organisationer som faller inom definitionen forskningsorganisation i enlighet med Kommissionens gruppundantagsförordning EU 651/2014 artikel 2 punkt 83 finns det särskild reglering. Dessa anses bedriva icke ekonomisk verksamhet om de bedriver oberoende forskning i enlighet med Kommissionens Rambestämmelser för forskning, utveckling och innovation 2022/C 414/01. Universitets och högskolors verksamhet faller inom detta begrepp.
Stiftelser, ideella föreningar och välgörenhetsorganisationer är exempel på organisationsformer som ofta bedriver både ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet. Sådana organisationer kan under vissa förutsättningar beviljas bidrag med stödgrunden Inte statsstöd (se sista stycket).
EU-kommissionen har i sitt tillkännagivande om statligt stöd redogjort för vad som är relevant i bedömningen om en verksamhet är ekonomisk eller inte.
Bidrag från Vinnova som beviljas till ekonomisk verksamhet faller under EU:s statsstödsregelverk. All verksamhet som går ut på att erbjuda en vara eller en tjänst på en marknad är ekonomisk verksamhet. I bedömningen om något ska klassas som ekonomisk verksamhet är det inte avgörande vilken rättslig form verksamheten bedrivs i eller om verksamheten är vinstdrivande eller inte. Det som har betydelse är om verksamheten kan konkurrera med annan likartad verksamhet. Det är i sammanhanget viktigt att framhålla att definitionen av ”ekonomisk verksamhet” enligt statsstödsregelverket är mycket bredare än vad som avses med begreppet i dagligt tal. Det är heller inte likställt med att vara momspliktig enligt skattelagstiftningen.
Om en organisation har både ekonomisk och icke ekonomisk verksamhet omfattas det stöd som ges till den icke ekonomiska verksamheten inte av statsstödsregelverket, förutsatt att redovisning av den ekonomiska och icke ekonomiska verksamheten hålls separerade från varandra. Därmed kan organisationen garantera att bidraget inte gynnar den ekonomiska verksamheten. Om det vid en granskning framkommer att separerad redovisning saknas eller att bidraget har gynnat den ekonomiska verksamheten kan mottagaren bli återbetalningsskyldig av hela bidraget plus ränta.
Stödnivåer för statligt stöd enligt GBER
Reglerna om statligt stöd i GBER innebär att vi kan ge bidrag för vissa typer av aktiviteter eller projekt. Den andel av projektkostnaderna som vi finansierar kallas stödnivå eller finansieringsgrad. Den uttrycks i procent.
Vilken stödnivå vi kan ge beror på organisationens storlek och vilken typ av projekt det gäller. Mindre företag har ofta större möjligheter att få stöd. För att beräkna hur stort ett företag är tillämpas EU:s definition av små och medelstora företag.
Vi kräver oftast även en egen ekonomisk insats från den som får bidrag. Det kallas ibland egen finansiering eller medfinansiering. Om medfinansieringen utgörs av andra offentliga medel kan det påverka våra möjligheter att finansiera projektet.
Reglerna om statligt stöd ger oss en ram för vad som är tillåtet, men vi kan ge mindre stöd än vad reglerna tillåter. Stödnivåer, definitioner m.m. för bidrag enligt Vinnovas stödordning
Så definierar EU små och medelstora företag (SMF)
Mall modellförsäkran SMF
Stöd av mindre betydelse
Förutom stöd enligt GBER kan vi ge stöd enligt förordningen om stöd av mindre betydelse (EU 2023/2831). Den här typen av stöd kallas också de minimis-stöd. Om vi beviljar stöd av mindre betydelse i ett erbjudande, framgår det i utlysningstexten och i beslutet.
Hur mycket stöd av mindre betydelse kan vi ge?
Maximalt tillåtet stöd av mindre betydelse är 300 000 euro per mottagare under de tre senaste åren. För att räkna ut det högsta tillåtna stödet ska alla bidrag som beviljats enligt förordningen om stöd av mindre betydelse läggas ihop. I denna beräkning ska även bidrag till andra delar av koncernen räknas med. Har du fått stöd enligt GBER ska du däremot inte räkna med det här.
Exempel: Om ett företag fått stöd om 50 000 euro första året kan vi som mest bevilja 250 000 euro andra året. Tredje året kan då samma företag inte få något stöd av mindre betydelse. Fjärde året kan vi bevilja 50 000 euro. Om du som bidragsmottagare ingår i en koncern, behöver du lägga in allt stöd av mindre betydelse inom koncernen.
Lämna intyg om tidigare bidrag
Alla som söker stöd av mindre betydelse ska lämna in en redogörelse för hur mycket stöd av den här typen de fått beviljat under de tre senaste åren.
Frågor?
Om du undrar över något är du välkommen att kontakta den person som är ansvarig för ditt specifika erbjudande. Varje erbjudande har en utlysningsansvarig som står som kontaktperson på sidan om erbjudandet.
Senast uppdaterad 25 mars 2025
Sidansvarig: Anna Oback