Mycket görs, mycket mer måste göras
Universitets och högskolors bidrag till hållbar utveckling
Mycket görs, mycket mer måste göras
Gå direkt till rapportenEn dokument- och intervjustudie för att undersöka hur det går med Agenda 2030 inom universitet och högskolor.
För att möta de stora samhällsutmaningarna i Agenda 2030 har universitet och högskolor en viktig uppgift. Det krävs samverkan, kraftsamling och innovation.
Hur går arbetet med Agenda 2030 inom universitet och högskolor? Detta är en dokument- och intervjustudie för att undersöka det. Studien är en fortsättning av utvärderingen av universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling som Universitetskanslersämbetet genomförde 2017. Då fick tolv av de utvärderade lärosätena fick betyget ”Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning”. Det är dessa lärosäten som vi studerar i denna rapport.
Björn Brorström och Birgitta Påhlsson vid Högskolan i Borås har skrivit rapporten. Rapporten har seminariebehandlats under ledning av Anna-Carin Ramsten och Rebecka Engström på Vinnova.
Resultatet är en fristående Vinnova-rapport, där åsikterna är författarnas. Rapporten har tagits fram som en del av Vinnovas uppdrag att inkomma med analyser till regeringens forskningspolitik (U2019/01906/F).
Rapportens titel summerar resultatet - mycket görs, mycket mer måste göras.
- Utgiven
- 2019-oktober
- Serienummer
- Vinnova rapport
- Utgivare
- Vinnova - Sveriges innovationsmyndighet
- Författare
- Björn Brorström och Birgitta Påhlsson
- ISBN
- 978-91-87537-85-1
- ISSN
- 1650-3104
- Antal sidor
- 37
Senast uppdaterad 15 december 2022