Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Yrkestrainee Skaraborg

Diarienummer
Koordinator Högskolan i Skövde - Högskolan i Skövde Inst f ingenjörsvetenskap
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid januari 2023 - juni 2025
Status Pågående
Utlysning Utbildningssamverkan
Ansökningsomgång Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande – modell- och metodutveckling 2022

Syfte och mål

Syftet är att transformera befintliga kurser inom högre utbildning till att förläggas helt eller delvis ute i arbetslivet. Projektet syftar till att öka studenternas kontakt med arbetslivet under utbildning genom att delar av kurser förläggs på arbetsplatser. Målet är att ta fram utbildningsupplägg på befintliga utbildningar (i minst en kurs) inom teknik och tillverkning där relevanta delar förläggs på en arbetsplats och lärande sker i traineeform. Det görs genom att översätta kurser och mål till en sådan kontext att särskilda utbildningsdelar kan förläggas till en arbetsplats.

Förväntade effekter och resultat

Synergieffekter bildas genom samverkan mellan Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och samverkande utvecklingsorganisationer: genom att samverka kan vi testa, validera och utveckla modell för AIL att spridas i ett större geografiskt område, skapa resultatspridning där fler lärosäten och företag får ta del av projektet landvinningar. Projektet kan bidra till att stärka industrins kompetensförsörjning och därmed skapa förutsättningar för långsiktiga konkurrensfördelar för företag och kommuner där de verkar.

Planerat upplägg och genomförande

Projektarbetet kommer inledningsvis att ledas och genomföras i en styrgrupp bestående av representanter från akademi och arbetsliv. Förutom Högskolan Väst, Högskolan i Skövde och näringslivsorganisationerna Västsvenska Handelskammaren, IDC och IUC Västsverige deltar fem företag som önskar öka sin samverkan med akademin. Under projekttiden ska modellen testas inom minst två olika utbildningar samt på två olika lärosäten tillsammans med företagen och studenter.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 januari 2023

Diarienummer 2022-02438