Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Young Infra Academy möter forskarna

Diarienummer
Koordinator VIS, VETENSKAP I SKOLAN I SVERIGE, EKONOMISK FÖRENING
Bidrag från Vinnova 800 000 kronor
Projektets löptid januari 2019 - juli 2020
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet Young INFRA Academy möter forskarnas syfte har varit att skapa intresse för innovation och förbättra kompetensförsörjningen inom transportinfrastruktur genom att låta gymnasieelever komma i kontakt med näringslivsföreträdare och forskare inom ramen för gymnasiearbetet. Målet att etablera en väl dokumenterad modell, inklusive organisering, är uppnått vilket innebär att i framtiden kan gymnasiearbeten genomföras på branschföretag med stöd från forskare från relevanta institutioner.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kontakten mellan skola och näringsliv har stimulerat elevernas intresse för olika frågor kopplade till transportinfrastruktur. Det skulle krävas mer tid och uppföljning för att se om de vidareutbildar sig inom fältet. Både lärare och elever har blivit inspirerade av de verklighetsnära frågeställningarna och kontakten med företagen. Företagen har i sin tur visat uppskattning för nya idéer. Kvaliteten på undervisningen har fått ett lyft genom besöken av forskare som undervisat i vetenskaplig metod.

Upplägg och genomförande

I projektet var den största identifierade risken rekryteringen av företag. I upplägget lades in ett styrgruppsbeslut halvvägs - rekryteringen beslöts tillräckligt framgångsrik och fortsatte. Återigen konstateras att rekryteringen av företag är det mest resurskrävande och huvudproblemet om YIA ska övergå till löpande verksamhet. Företag och skolor från pilotprojektet hade en brant inlärningskurva och därmed både minskad resursåtgång och ökad nöjdhet. Ett längre åtagande vid deltagande bedömdes som viktigt i upplägget och kommer att vara viktigt vid löpande verksamhet.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 september 2020

Diarienummer 2019-00101

Statistik för sidan