Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Visualiserad klimatdata för nytta i skolor

Diarienummer
Koordinator Helsingborgs kommun - Helsingborgs stad
Bidrag från Vinnova 1 233 222 kronor
Projektets löptid februari 2023 - juni 2024
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet
Ansökningsomgång IoT för innovativ samhällsnytta, Genomförandeprojekt 2022

Viktiga resultat som projektet gav

I stort är vi nöjda med hur projektet förlöpt och att Antiloop som tjänst faktiskt tycks skapa det värde som tidigt formulerades som hypotes. Abstrakta förhållanden om klimatet kan förstås och studeras, med en tjänst som beskriver datan på ett begripligt sätt på elevernas eget sätt. Att relatera till inomhusluftens kvalité och kunna jämföra den datan med data om matsvinn, elkonsumtion eller luftpartiklar skapar nytta i ämnen som matte och teknik. Av allt att döma leder detta också till en ökad medvetenhet, dialog om klimatförändringar och konkreta handlingar både i skola och hemmavid.

Långsiktiga effekter som förväntas

Arbetet har fått från en större spridning än vi kunnat förvänta oss med intresse från aktörer i olika kommuner inte minst, så leder införandet av IoT i våra skolor i Helsingborg till nya idéer om tillämpningar och värde samt uppfyllelse av skolans uppdrag om att använda digitaliseringens möjligheter. De förväntade effekterna om värde i undervisningen och ett ökat antal dialoger om klimatförändringar baserat på förståelse om lokala och globala klimatförhållanden ser vi en stark och bra början på när vi nu avslutar den delen av arbetet som projektet inom IoT Sverige utgör.

Upplägg och genomförande

Det är lätt att vara efterklok i alla projekt! Vinnovaprojektet avslutas, men vi fortsätter arbetet i stadens skolor, då införandet inte riktigt rymdes inom projektets tid. Om det är något som skolornas lärare inte har ett överskott av, så är det extra tid att göra nya saker. Vi är därför glada över det positiva mottagandet av tjänsten och konceptet, samt skolornas vilja att fortsätta samskapa lärarmaterial framöver. Något som vi också är väldigt glada över, är designprocessen tillsammans med eleverna. Antiloop är för elever och lärare, av elever och lärare.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 juni 2024

Diarienummer 2022-03767