Visual Sweden
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Ekonomiavdelningen |
Bidrag från Vinnova | 19 250 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2016 - juni 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Innovationinitiativet Visual Sweden har under sina tre första verksamhetsår utvecklats väl, vilket också en internationell utvärderingspanel har bekräftat. Antalet regionala intressenter har ökat väsentligt sedan starten och är nu nästan 70 företag med egen utvecklingskapacitet inom domänen och närmare 20 företag och statliga organisationer med utmanande behov. Mer än 40 innovationsprojekt har genomförts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Visual Sweden-varumärket har etablerats väl med en hög nivå av igenkännande i regionen och stor nationell synlighet och erkännande. Politiker och andra samhällsföreträdare inom regional utveckling är väl insatta i området, som är ett av regionens fem styrekeområden i strategin för smart specialisering. Ett utökat nätverk har skapats mellan statliga myndigheter, privata företag och universitet/institut. Behov hos krävande kunder är en drivkraft för att skapa nya FoU-projekt. De första demonstratorerna är initierade och de första produkterna/tjänsterna har nått marknaden.
Upplägg och genomförande
Den inledande mobiliseringsfasen har genomförts på ett effektivt sätt med begränsade resurser för processledning till förmån för konkret innovationsverksamhet i FoU-projekt, vilket starkt har bidragit till de goda resultaten. En förstärkning av processledningsresurserna har dock skett inför kommande etapp, för att möjliggöra rekrytering av utökad finansiering och intensifierade insatser för internationalisering. Genus- och hållbarhetsaspekter har fått särskild uppmärksamhet genom specifika projekt, som även har fått synlighet i media.