Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Virtuellt Integrerade Lösningar för framtida Demonstratorer och produkter

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 6 400 000 kronor
Projektets löptid juni 2024 - juni 2028
Status Pågående
Utlysning Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation
Ansökningsomgång Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2

Syfte och mål

Geometrier och aerodynamisk modeller av lågtrycksturbin, fläktkåpa, fläktblad, lågtryckskompressor samt luftkanal mellan kompressorerna i en turbofläktmotor tas fram. Metoder för bulleranalys från en turbofläktmotor utvecklas, något som i förlängningen kan användas för design av tystare flygmotorer. Ett fläkthölje designas i komposit och metoder förbättras för konstruktion av fläktblad i kompositmaterial. Projektet syftar även till att bibehålla och utöka det goda samarbetet och kunskapsutbytet mellan industri och universitet i Sverige inom flygteknikområdet.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas öka mognadsgraden på en rad komponenter, t.ex. fläktblad, lågtryckskompressor, luftkanaler och lågtrycksturbinen, i turbofläktmotorn som utvecklas inom turbomaskinklustret. Geometrier och randvillkor för dessa komponenter, relevanta för en modern turbofläktmotor, kan sedan med fördel nyttjas av andra forskningsprojekt. Projektet förväntas leda till förbättrad metodik för uppskattning av buller från turbofläktmotorer. På sikt kan framtagna metoder användas för design av tystare flygmotorer.

Planerat upplägg och genomförande

Arbetet i projektet följs upp via kvartalsvisa projektmöten samt vid behov. GKN koordinerar projektet, utvecklar ny metodik för akustisk analys av turbofläktmotorer samt genomför aerodynamisk design av fläktblad, fläktkåpa, kompressor samt luftkanalen mellan låg- och högtryckskompressorn. Lund universitet tar fram en detaljerad aerodynamisk design av lågtrycksturbinen och lågtryckskompressorns första steg. Chalmers utvecklar en systemmodell för bulleruppskattning och KTH utvecklar metoder för design av fläktblad och fläktkåpa med kolfiberkomposit som materialval.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 augusti 2024

Diarienummer 2024-01275