Virtuell Motor Kalibrerning (VirCal)
Diarienummer | |
Koordinator | Aktiebolaget Volvo Penta - Volvo Penta |
Bidrag från Vinnova | 6 924 000 kronor |
Projektets löptid | februari 2017 - april 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Elektronik, mjukvara och kommunikation 20161213 |
Slutrapport | 2016-05492eng.pdf(pdf, 587 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Huvudsyftet med detta projekt var att öka bidraget inom virtuell provning vid drivline-utveckling genom att analysera och tillverka de nödvändiga delarna inom ett pilotprojekt. De tre huvuddelarna vid effektiv virtuell drivlinjekalibreringsplattform omfattar: Virtuell rigg: med låg kostnad för underhåll och ett mycket användarvänligt system Motor-modeller: Kvalitetskontrollerad med kort ledtid för modellutveckling Gemensam arbetsprocess: Effektiv arbetsprocess inklusive inköp och dialog med intressenter
Långsiktiga effekter som förväntas
De viktigaste resultaten är uppdelade i tre delar: en industrialiserad virtuell testrigg, modeller inklusive real-tids exikverbara modeller och maskininlärningsmodeller (AI) och en arbetsprocess för gemensam virtuell fysisk provning. Mänskliga faktorer i kommunikationen har också beaktats.
Upplägg och genomförande
Projektet var ett samarbete mellan Volvo Penta och Chalmers tekniska högskola. Volvo Penta var huvudsökande och projektledare för projektet. Projektet utfördes i 4 olika arbetspaket (WP); varje WP definieras till ett halvt år. WP 1: Utvärdering och förberedelse WP 2: Integration WP 3: Automatisering WP 4: Vidareutveckling Projektet genomfördes med ett utvecklingsteam hos Volvo Penta, en projektledare (från Volvo Penta) samt två handledare och en forskare från Chalmers.