Virtuell elektrisk drivlina
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Avd 97100 |
Bidrag från Vinnova | 7 901 615 kronor |
Projektets löptid | februari 2018 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2017-12-12 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att utveckla en systemmodellarkitektur och datorplattform för analys, design och optimering av elektriska drivlinor i fordon. Huvudsyftet med optimeringen är att ta fram en systemdesign som är optimerad med avseende på flera konflikterande mål: (i) kostnad; (ii) vikt; (iii) elektromagnetiska kompatibilitetsproblem; (iv) biologiska effekter och (v) andra prestandamått som den elektriska drivlinans uteffekt och verkningsgrad.
Långsiktiga effekter som förväntas
I projektet har systemmodeller utvecklats både baserad på elektriska kretsar och elektromagnetiska fält i tids- och frekvensdomänen. Detta har gjorts huvudsakligen i Python och Modelica där FMI har använts för att sammanföra modeller till en komplett modell för optimering med avseende på flera mål. Som en del av detta har även ett kommersiellt Modelica-bibliotek utvecklats, Electrification Library. Vidare har flera vetenskapliga artiklar publicerats från projektets arbete.
Upplägg och genomförande
Projektet var indelat i fem arbetspaket. Arbetspaket ett fokuserade på design och optimering av den elektriska drivlinan som baserades på fysikaliska modeller utvecklade i arbetspaket två. En förutsättning för arbetspaket två, subsystemsmodeller som batteri, växelriktare och elektrisk motor etc., utvecklades i det tredje arbetspaketet. Dessa delar kopplades ihop med kablar som modellerades i arbetspaket fyra, vilket var en förutsättning för arbetspaket två. Slutligen fokuserade arbetspaket fem på modellvalidering baserad på mätning.