Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Vinter-Hugo

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI
Bidrag från Vinnova 15 849 360 kronor
Projektets löptid juni 2024 - april 2027
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2024

Syfte och mål

Systemdemonstratorn ”Vinter-Hugo” avser utveckla och utvärdera två transporttjänster som använder en liten, autonom transportrobot. Transporttjänsterna samutvecklas tillsammans med användarna och ska speciellt bygga kunskap kring autonom transport av lätt gods i svåra vinterförhållanden. Systemdemonstratorn är designad för att påskynda utvecklingen mot ett mer fossilfritt och inkluderande transportsystem, för landsbygder, inom Accelerera-delprogrammet för FFI.

Förväntade effekter och resultat

Projektet innehåller tjänstedesign av autonoma transporttjänster för att stärka svensk beredskap samt jord och skogsbruket. En autonom transporttjänst som kan frakta förnödenheter från förråd till operationsområden i händelse av mobilisering eftersöks, där vi samtidigt undersöker andra användningsfall, ”dual-use”, inom jordbruk och skogsbruk för ökad resiliens och livsmedelsförsörjning.

Planerat upplägg och genomförande

Hårdvaran som används blir en vinteranpassad version av den svenska transportroboten Hugo och försöken görs dels i Tavelsjö-Rödåbygden innanför Umeå, dels på Rönnskärsverken i Skellefteå kommun. Båda transporttjänsterna kan utföras med samma plattform men är annars väldigt olika, vilket ger oss en bredd av kunskap och mer användbar lösning. Projektet leds av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och har sedan parter som tillsammans spänner upp ett ekosystem för varje transporttjänst och ett gemensamt kunskapsbygge.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 september 2024

Diarienummer 2024-00777