Vidareutveckling UbiGo Stockholm
Diarienummer | |
Koordinator | UbiGo Innovation AB |
Bidrag från Vinnova | 1 250 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har löpt parallellt med lanseringen av UbiGos kommersiella MaaS-tjänst och syftat till att implementera en mer sömlös integration av kollektivtrafiken (SL), att ta fram ett koncept för en bilpool med högre tillgänglighet och bättre skalbarhet samt utveckla en mer effektiv kundrekrytering och geografisk expansion. Tidplan och genomförande har anpassats, men målen är i huvudsak uppfyllda och resultaten har direkt kunnat omsättas i förbättringar av tjänst, plattform och marknadsföring.
Långsiktiga effekter som förväntas
UbiGos flexibla kollektivtrafikabonnemang är implementerat med accesskort som bärare. Ett långsiktigt avtal med SL är tecknat. Det gör att tjänsten kan skalas upp utan tillgång till BoB-biljetter. Ett koncept för en dynamisk tillgång-till-bil-tjänst är utvecklat. Delar av lösningen integreras tekniskt för att successivt införas. Löpande test av olika marknadsföringsmodeller kopplat till geografisk etablering har resulterat i tillämpbar kunskap om vad som fungerar. En ny modell för samarbete med fastighetsaktörer har förankrats.
Upplägg och genomförande
Projektet har varit beroende av externa parter som deltagit som affärspartners istället för projektdeltagare. UbiGo har med det saknat rådighet över många kritiska faktorer vilket har gjort genomförandet svårare men resultaten mer relevanta då utvecklingen baserats på ömsesidig affärsnytta. Att driva ett utvecklingsprojekt parallellt med en lansering i en slimmad organisation har på samma sätt gjort genomförandet mer komplext, men resultaten mer direkt tillämpbara.