Via Taxi
Diarienummer | |
Koordinator | M//L Greentech AB |
Bidrag från Vinnova | 1 548 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2024 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Syfte och mål
Tillgängligöra en unik bild av trafiksäkerhetspåverkan av en taxiflotta i en stad och kombinera den med trafiksäkerhetsdata från oberoende mopedbud och elskotrar. En skalbar modell för att göra trafiksäkerhetsdata (ZeZo score data) tillgänglig från taxibilar för städer och myndigheter och för att kunna kombinera den med aggregerad data från elskotrar och elmopeder. Förbereda underlag för skalbara affärsmodeller med ansvars-, kostnads- och intäktsfördelning för hantering av trafiksäkerhetsdata.
Förväntade effekter och resultat
Bättre underlag för att synliggöra, bedöma men också styra yrkestrafikens trafiksäkerhetspåverkan. Möjlighet att förfina arbetet med att försöka hitta nya mått på trafiksäkerhet för förebyggande arbete. Involvera branscher i trafiksäkerhetsarbetet och i arbetet med nollvisionen på nya sätt. Aktualisera frågor om trafiksäkerhetsdatans värde, hur ansvarsfördelningen skall se ut mellan yrkestrafik, samhälle och teknikleverantörer med en snabb utveckling mot lågprismodeller baserade på abonnemang.
Planerat upplägg och genomförande
Koppla samman data från minst 50 taxibilar (546 000 körda mil per år) med motsvarande data från elsparkcyklar och elmopeder. Kombinera aggregerad och helt anonymiserad data från VIASAFETY-projektet med fordonsspecifik data från taxi för en förfinad bild av riskzoner. Synliggöra beteendeförändringar hos taxiförare under projektets gång (minst 10 förare ges ett individuellt program för förbättring).