Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Vertex Vertikala Spårväxel-en grund för ett hållbart Järnvägstransportsystem det 2.

Diarienummer
Koordinator VERTEX SWEDEN AB
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid december 2017 - november 2018
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte och mål var att utveckla och testa en prototyp för Vertex vertikala järnvägsväxel har uppfyllts, vilket skett i flera faser inom projektet: * Konstruktion av fullskalig prototyp i trä och plast för att testa det tekniska konceptet och funktionell design. * Efter utvärdering av prototypen har design och tekniska lösningar vidareutvecklats och ritningar för konstruktion av fullskalig pilotanläggning tagits fram. * Utveckling fullskalig funktionell pilotanläggning som konstruerats (i projektets del 2) på en avgränsad yta med 80 m spåranläggning i Kil i Värmland.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektets övergripande mål är åstadkomma en minskad klimatbelastningen och ökad driftssäkerhet av spårväxel genom att utveckla en ny innovativ växelkonstruktion. Pilotanläggningen utvärderas vad gäller teknisk prestanda och elförbrukning, och den kommer därefter att utvecklas ytterligare. När testerna utvärderats och godkänts vad gäller tillförlitlighet och säkerhet är det därefter möjligt att installera en växel i en spåranläggning, för pilottestning med lok och vagnar.

Upplägg och genomförande

Projektet har finansierats genom det Strategiska InnovationsProgrammet InfraSweden2030 och har genomförts i samverkan med ett antal större aktörer såsom Trafikverket, Chalmers Railway Mechanics (Charmec), RZ-gruppen, Ulricehamns betong, InfraNord AB och ÅF. Dessutom har samverkan skett med en stor mängd leveratörer av utrustning och tjänster, såsom mätutrusning, el-installationer, järnvägsvagn och teknisk expertis. Samråd har även skett med Voestalpine som är en av världens ledande växeltillverkare. Trafikverket har ställt upp med personal och mätutrustning för teknisk utvärdering, samt med kunskap om växelteknik.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 december 2017

Diarienummer 2017-05386