Verktyg för planering, styrning och prediktion för samordnad och optimal ergonomi och effektivitet (SEE) Steg 2
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 3 618 479 kronor |
Projektets löptid | september 2021 - februari 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 2 samverkansprojekt |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - Steg 2 Samverkansprojekt 2021 vår |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets idé och mål är att utveckla en produkt/tjänst där verksamhetens produktionseffektivitet och arbetsmiljöförhållanden synliggörs, integreras och värderas. Det integrerade perspektivets nuläge och framtidsscenarier kan analyseras. Modellen/verktyget bygger på samverkan mellan olika funktioner i företag/organisationer och kan användas för: Daglig planering och styrning, Risk- och konsekvensanalyser, Taktisk/strategisk utveckling I projektet (steg 2) finns en fungerande produkt/tjänst, dock med behov av ytterligare utveckling inför marknadsföring.
Långsiktiga effekter som förväntas
I en iterativ process har projektets utvecklade modell/verktyg samlats i en teknisk lösning för användning i verksamheter. En affärsmodell finns. Lösningen är förankrad i de deltagande verksamheterna, anpassningsbar till olika branscher/sektorer. Projektet har medfört ökad medvetenhet kring arbetsmiljöns betydelse och hur den hänger samman med produktionsval, effektivitet och organisering. Deltagande verksamheter upplever sig ha blivit bättre på att identifiera arbetsmiljöbrister, medarbetarengagemanget har ökat och dialogen kring förbättringar har förstärkts.
Upplägg och genomförande
Fokus har varit att kartlägga behov, utmaningar, utvärdera idéer, ta fram material/underlag, utvecklingsarbete, teknisk utveckling och lösning samt test av innovationen. Bedömningsmallar/frågebatterier har utvecklats, en generell variant (ergonomi, effektivitet, organisatorisk/social arbetsmiljö) och verksamhetsanpassade varianter. Den tekniska utvecklingen har skett utifrån projektets leverabler och omfattat design, utveckling, test/utvärdering, prioritering etc. Tester av funktion, innehåll och användbarhet har genomförts i form av demomöten.