Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

VErifikationsmetoder för Robust Driver Assist System prestanda (VERDAS)

Diarienummer
Koordinator AstaZero AB
Bidrag från Vinnova 3 373 500 kronor
Projektets löptid maj 2024 - maj 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2024

Syfte och mål

Målet med projektet är att stödja väsentligt förbättrad trafiksäkerhet för automatiserade fordon genom att utveckla fysiska och virtuella verifieringsmetoder för effektiv utveckling av förarassistanssystem för att ta hand om en större del av alla olycksscenarier och att säkerhetsfunktionens prestanda ska vara robust i verkliga olycksscenarier. Även om retrospektiva studier visar minskning av allvarligt skadade och dödade visar det fortfarande funktionsbegränsningar trots många års utveckling av förarassistanssystem och verifieringsmetoder t.ex. i Euro NCAP.

Förväntade effekter och resultat

Euro NCAP har identifierat dessa funktionsbegränsningar i Vision 2030. Den första introduktionen av verifieringsmetoder för robusta förarassistanssystem kommer att introduceras i Euro NCAP 2026. För att möjliggöra verifiering av ett större antal av alla olycksscenarier krävs virtuella tester som komplement till fysiska tester. Rating 2026 kommer ha större omfattning av verkliga olyckstestscenarier och perceptionslager med tex trafikmiljöer och andra trafikanter. VERDAS stödjer Euro NCAP´s utveckling med ett specifikt fokus på olycksscenarier med utsatta trafikanter.

Planerat upplägg och genomförande

AstaZero AB kommer att leda projektet och partners är If Insurance, Folksam, Trafikverket, Volvo Car Corporation, Toyota, Zenseact, Aptiv, Terranet Tech AB och Viscando AB. Projektet kommer att genomföras under maj 2024 - maj 2025 och kommer att innehålla olika arbetspaket med Fältdataanalys, Definition av Robusthetstestscenarier, Definition av Robustnesstestmetoder och utveckling av Perceptionslager, Virtuella verifieringsmetoder, Verifieringstester på provbana av robusthetstestmetoder samt Fysiska/Virtuella testprotokoll, allt i dialog med Euro NCAP.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 augusti 2024

Diarienummer 2024-00812