Verifiering av restspänningar från svetsreparation
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 394 493 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
RESTORE projektets målsättning uppfylldes väl, vilket avsåg att öka kunskap kring Laser Metal Deposition Powder (LMDp) vid svetslagning av flygmotorkomponenter. Tekniken möjliggör reparation och återställning av använda komponenter. RESTORE har utrett hur restspänningar påverkas av LMDp genom kartläggning med olika mättekniker för processtegen: LMDp, Värmebehandling samt Bearbetning. Kunskapen inom projektet kommer användas i framtida guidelines och bidragit till ökad mognadsgrad.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektresultaten kommer användas som underlag till guidelines och möjliggöra etablering av tekniken för lagning av större komponenter. Införandet kommer ske på 2-5 års sikt och möjliggöra robust lagning och återställande av flygmotorkomponenter. Detta är ett viktigt område då komponenterna är dyra och svåra att tillverka idag från råmaterial. Införandet av denna typ av svetslagning kommer därför ha en direkt effekt på hållbarhet, minska materialberoendet samt kostnadsbesparing.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i tre huvudsakliga faser, i fas 1 utvecklades provmaterial hos GKN som bestod av olika substrattjocklekar och efter de olika processtegen. I fas 2 genomfördes jämförande restspänningsmätning av proverna. Resultaten jämfördes mellan teknikerna för att fastställa lämplig mätmetoden. I fas 3 genomfördes kartläggning och analys av proverna efter de olika process stegen vilket summerade i en teknisk rapport som konkluderade inverkan på restspänningar från LMDp processen.