Venture Cup 2010-2011
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Venture Cup Sverige |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2010 - december 2011 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Mål/huvudområden: Verksamhet Organisation Kvalitetssäkring av processen -Jurysammansättning -Bedömningskriterier -Utbildning Kvinnors entreprenörskap Nationella arbetsområden -Varumärke, samarbete, organisation -IT-struktur -Nationell ekonomifunktion -Alumnidatabas & uppföljning -Tävlingsverktyg -Nationella träffar & benchmarking -Utveckling av tävlingskoncept -Sverigefinal -Paneldebatt -Uppföljning & kontakt med partners -PR/Press, sociala medier, grafisk profil, hemsida & marknadsföring. -Uppdatering av handbok
Långsiktiga effekter som förväntas
Utbildning 100 utbildningstillfällen 5000 deltagare 100 föreläsare Nätverk och inspirationsevenemang 40 stycken evenemang 5500 deltagare ca 1000 affärsidéer 2500 feedbacktllfällen 20 jurymöten 200 jurymedlemmar 200 inspring 12000 personer 15 forskar doktorander evenemang för 150 100 sammarbetspartners
Upplägg och genomförande
Venture Cups process är uppdelad i fyra steg. Varje steg föregås av utbildning, handlending, inspiration och nätverkande. Efter varje moment åtföljs det av feedback från juryn till deltagarna. Moment 1 Affärsidétävling Moment 2 Utkastaffärsplan Moment 3 Färdig affärsplan (regional affärsplanstävling) Moment 4 nationell affärsplanstävling