Växel med vertikalt rörlig korsningsspets för spårburen stadstrafik
Diarienummer | |
Koordinator | Ve´rtex Sweden AB - Vertex Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 582 225 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - augusti 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för snabbare utveckling av transportinfrastrukturen |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet är att i första hand minimera de ljudproblem som uppstår vid pendeltågens överfart i korsningsväxeln. Målet är att medborgarnas hälsa förbättras, med ökad livskvalitet. Tillkommande mål är att bereda möjligheten att öka bebyggelsen intill lokaltrafiken i möjligaste mån för att nyttja pendeltågen. Dessa syfte och mål har inte kunnat uppfyllas.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat har inte levererats till fullo, de förväntade effekterna har uteblivit. Slutligt resultat ej levererat beroende av bristande ekonomiska resurser.
Upplägg och genomförande
Något genomförande är i dagens läge inte möjligt då tillfrågad finansiering från SL och Infra Sweden inte har kunnat genomföras. SL har inte kunnat möta de erbjudanden som Vinnova och Vertex föreslagit. Den officiella förklaringen hos SL är betydande ekonomiska brister, SL vill lägga projektet på framtiden i avvaktan av ett bättre ekonomiskt perspektiv av lönsamhet i deras verksamhet.