Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Vätgaselektrifiering av transporterbjudandet för tunga fordon

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid april 2023 - september 2023
Status Avslutat
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - hösten 2022
Slutrapport 2023-00042svenska.pdf (pdf, 718 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att ta fram ny kunskap och undersöka hur tunga vätgaselektrifierade transporter kan genomföras i praktiken, baserat på systemanalys, intervjuer och verksamhetsspecifika data samt med hänsyn till ekonomi. Finansieringen från FFI har medfört att en sådan analys har utförts vilket har lett till ökad kunskap om praktiska och ekonomiska skillnader att gå från HVO- till vätgasdrift i tunga transportuppdrag.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultaten pekar på att det är praktiskt och ekonomiskt möjligt att gå från HVO- till vätgasdrift i tunga transportuppdrag. Räckvidden för vätgaslastbilar och tankstationerna som planeras i berörda län är tillräckliga för att fortsatt utföra transportuppdrag utan märkbara rutinförändringar och chaufförernas acceptans för vätgaslastbilar är hög. Det är även ur ett ekonomiskt perspektiv relativt kort steg att gå från HVO- till vätgasdrift med ett maximalt fördyrande total ägandekostnad på 10 %. Med ett potentiellt minskat pris på vätgas blir vätgasdrift snabbt billigare.

Upplägg och genomförande

Projektet har utförts av Gustav Green (RISE) i samverkan med främst Stay Fresh Sweden AB samt andra projektparter. Två beräkningsmodeller har tagits fram inom projektet; en för beräkning av drivmedelsbehov (både HVO och vätgas) och en för beräkning av den totala ägandeskapskostnaden (TCO). Det är genom till stor del dessa modeller, samt intervjuer, som praktiska och ekonomiska aspekter har analyserats. Projektets resultat har spridits i olika forum och genom branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 juni 2024

Diarienummer 2023-00042