Värna - för välfärdens medarbetare
Diarienummer | |
Koordinator | Lumell Associates AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - juni 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet för projektet var att ge verktyg och kunskap till HR och chefer inom välfärden för att fånga upp och nå ut till medarbetare i behov av stöd för psykisk ohälsa till följd av riskfaktorer utifrån pandemin. Målet har uppfyllts med goda resultat. Under projektet har över 5 000 HR-experter och verksamhetsnära chefer i över 220 kommuner och samtliga 21 regioner tagit del av verktyg och kunskap kring att fånga upp och förebygga psykisk ohälsa till följd av riskfaktorer utifrån pandemin.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi förväntar oss att Värna kommer ge en positiv effekt på förmågan att förebygga och hantera psykisk ohälsa och sjukskrivning till följd av riskfaktorer som förstärkts under pandemin. Värna har baserats på aktuell forskning och paketerats på det sätt som målgrupperna önskat. Verktygen och kunskapen har fått stor spridning och erhållit positiv återkoppling från målgrupperna där de också beskrivit hur de spridit Värna vidare i respektive kommun eller region.
Upplägg och genomförande
För genomförandet har vi intervjuat och träffat ett fyrtiotal forskare, fört dialog med ett flertal kommuner och regioner om deras behov och utifrån detta paketerat verktyg och kunskap som testats och spridits till de tänkta målgrupperna: HR-experter och verksamhetsnära chefer i kommuner och regioner. Lösningen blev inte exakt som vi hade förväntat oss initialt då format och paketering anpassades till målgruppernas behov utifrån genomförda dialoger.