ValueLabeling
Diarienummer | |
Koordinator | Panprices AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - februari 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Panprices är världens första globala shoppingtjänst som erbjuder en enkel och säker one-stop-lösning för inköp av produkter från utlandet. E-handel under de senaste fem åren har förändrats massivt. Konsumtionen har ökat och med de miljöutmaningar som vi faser idag räcker det inte längre att enbart fokusera på pris. Med vårt projekt Valuelabelling tog vi utmaningen att omdesigna själva kärnan i e-handel med fokus på hållbarhet och syftade till att uppmuntra konsumenter till att göra mer hållbara köpbeslut genom att vara mer omtänksamt för miljön.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom projektet Valuelabelling hoppas vi kunna utbilda konsumenter och skapa medvetenhet kring miljöeffekterna av konsumtion samt ge dem ytterligare information utöver priset. I form av ValueLabels visualiserar vi enkelt de påverkar och belyser produkter som orsakar mindre miljöskada på grund av produktion, leveransmetoder samt längre produktlivscykler bland annat. Konsumenterna får fatta sitt köpbeslut inte bara baserat på priset utan med en mycket bredare förståelse för hur ett köp kan påverka miljön.
Upplägg och genomförande
En noggrann undersökning av effekterna av shopping och omfattande användarundersökningar har gjort det möjligt för oss att få en bättre förståelse för de nuvarande effekterna av konsumtion, vad som är möjligt att genomföra och vad konsumenterna efterfrågar. Baserat på kvantifierbarhet, effektivitet och använda preferenser har vi valt olika aspekter som ska belysas med våra ValueLabels. Från och med idag har fem Value Labels definierats och är för närvarande i testfasen med användarna. Vi ser fram emot att kontinuerligt utveckla och förbättra detta projekt.