Validering av fabriceringsprocess för bi-metalliska flygmotorkomponenter i superlegeringar
Diarienummer | |
Koordinator | GKN AEROSPACE SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 3 775 874 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har lyckats uppnå alla föreslagna mål. Den planerade doktorsexamen i hållfasthetslära erhölls. Modelleringen och simuleringen av den varmformande proceduren för en dubbelböjd komponent i legeringen 718 och Haynes 282 utfördes. Motsvarande valideringstestformningstester genomfördes framgångsrikt. De involverade svenska SMF:s har förbättrat sin kunskap och erfarenhet för att producera önskade plåtkomponenter i kommersiellt intressanta superlegeringar för flygindustrin.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den predikterade återfjädring efter varmformning av legeringen 718 överensstämmer väl med de experimentella testerna. Hålltid och stressavspänningsdata är nyckeln för att exakt prediktera restspänningar och återfjädring i en varmformningssimulering. En högre formningstemperatur behövs i Haynes 282 för att uppnå en liknande mängd predikterad återfjädring över delen. Industrin kan dra nytta av den presenterade FE-metoden för att utveckla framtida tillverkningsprocesser för lätta konstruktioner.
Upplägg och genomförande
Forskningsaktiviteterna samt experimentella och validerande varmformningstester utfördes i legering 718 och Haynes 282 enligt de olika arbetspaketen i projektet. Projektverksamheten har avslutats med framgång genom att kombinera avancerade termomekaniska FE-analyser tillsammans med projektpartners kompetenser och utrustning. Användningen av stressavspänningsdata i de varmformade simuleringarna förutspådde den slutliga geometrin för den önskade komponenten inom tolerans för produktion för GKN.