Vad är klockan?
Diarienummer | |
Koordinator | Netnod AB |
Bidrag från Vinnova | 1 400 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2021 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Cybersäkerhet för avancerad industriell digitalisering |
Viktiga resultat som projektet gav
Många internetanslutna enheter vet inte vad klockan är när de startar vilket omöjliggör säker kommunikation över internet. Målet med projektet ”vad är klockan” är att låta en internetansluten enhet få tid på ett säkert sätt under uppstart. Detta har lyckats och kan nu redovisas. Tillsammans med Mpya har vi arrangerat event med studenter från KTH där vi presenterar projektet. Under våren 2023, Q1, har intresse vuxit från hårdvaruleverantörer och sensorindustrin för lösningen. Diskussioner fortsätter för att se hur detta skulle kunna utvecklas och produktifieras på sikt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har genomförts i samarbete med studenter från Örebro universitet. Flera olika alternativ för algoritmer och metoder för att lösa problemet har analyserats och en har valts ut. Det finns fungerande implementationer publicerade som öppen källkod. Netnod har satt upp och driftar nödvändig serverinfrastruktur. Förhoppningsvis så kommer andra att börja använda det och även bidra med förbättringar. Genom att få ett intresse från hårdvaruleverantörer finns det möjlighet att fortsätta arbeta med Roughtime och vad är klockan som en möjlig framtida tjänst.
Upplägg och genomförande
För implementationsdelen av har vi valt att göra två implementationer. En implementation i Python vars mål är att vara lätt att förstå. Vi har utgått från en befintlig implementation av Roughtime-protokollet som heter "pyroughtime" av Marcus Dansarie. En andra implementation i C vars mål är att vara liten, kompakt, säker och som ska gå att använda på många internetanslutna enheter. Dessa implementationer behöver sedan lite klisterkod för att köra på den målplattform man har valt. Vi har valt två st till att börja med, det bör vara enkelt att porta koden till andra plattformar.