Utveckling av implementerbara skade kriterier för ryggrad, bröst och huvud för human modeller
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 6 452 590 kronor |
Projektets löptid | februari 2016 - februari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI -Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - 2015-09-15 |
Slutrapport | 2015-04864sv.pdf (pdf, 2288 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att föreslå, utvärdera och etablera skadekriterier med tillhörande gränsvärden för humanmodeller. Fokus var bröst, ländrygg och huvud. Mer specifikt var syftet att ge de industriella parterna ett verktyg som möjliggör utveckling av avancerade skyddssystem för skydd av åkande i bil för alla krock riktningar. Genom förfiningen av det gemensamma verktyget SAFER THUMS tillsam¬mans med de föreslagna skadekriterierna och gränsvärden har fordonsindustrin fått ett unikt och konkurrenskraftigt verktyg.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet från projektet är tre föreslagna skadekriterier med gränsvärden och en förfinad SAFER THUMS modell att användas för utveckling av skyddssystem. Utvecklingen av dessa skadekriterier möjliggör skattning av skaderisk på en nivå som inte är möjlig med dagens mekaniska krockdockor. Detta möjliggör också utveckling av avancerade skyddssystem som inte hade varit möjligt utan dessa nya verktyg och kriterier.
Upplägg och genomförande
Projektet var ett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola, Volvo personvagnar, Autoliv Re-search, Umeå universitet och Sahlgrenska universitetssjukhuset. Det bestod av följande arbets-paket; 1: utveckling av ett omnidirektionellt bröstskadekriterium, 2: utveckling av ett ländrygg-radsskadekrite¬rium, 3: utvärdering av ett huvudskadekriterium att användas med humanmodeller samt 4: rekonstruk¬tioner av utvalda trafikolyckor.