Utveckling av användargränssnitt till optimeringsalgoritm för nationell och internationell marknadsanalys
Diarienummer | |
Koordinator | SOWNDER AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - oktober 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har i projektet utvecklat ett interaktivt användargränssnitt (GUI) som på ett illustrativt sätt visar beslutsstödets potential och funktionalitet. Gränssnittet visar på ett lättförklarligt sätt att bytestider mellan två på varandra följande operationer minimeras och samtidigt maximeras utnyttjandegrad av operationssal och kirurg. Sownder har vidareutvecklat en optimeringsmodell som schemalägger operationer och personal så att produktionen kan ökas med 30% med bibehållen personal, alternativt kan produktionen bibehållas med införande av 6-timmars arbetsdag.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekter av verktyget är att operations- och personalplanering sker synkroniserat på ett så optimalt sätt som möjligt, med möjlighet att i realtid utvärderas. Personal som planerar operationer får nu ett datastött verktyg som underlättar och effektiviserar schemaläggning. Möjlighet att i realtid övervaka kostnadseffektivitet genom att beräkna personalresurser i förhållande till produktion tillkommer med snabb uppföljning.
Upplägg och genomförande
Juni/Juli: Optimering av verktyg, anpassning av modell till lösare Juli/Augusti: Flytta operationer i ett schemaförslag genom drag-and-drop funktionalitet, Uppdatera GUI i javascript, Uppdatera och anpassa backend Augusti/September: Stöd för import av personalschema, Skapa ny sida i webverktyget, Lägga till importfunktion i backend, Utveckling av Demoverktyg. September/Oktober: Förberedelse till individuellt schema i smart phone, Importfunktion i backend, Utveckling av Demoverktyg. Projektmöten har genomförts kontinuerligt