Utvecklad broinfrastruktur för mer hållbara transporter
Diarienummer | |
Koordinator | STIFT SKOGSBRUKETS FORSKNINGSINSTITUT, SKOGFORSK |
Bidrag från Vinnova | 1 320 000 kronor |
Projektets löptid | december 2016 - februari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Ökad produktivitet inom transport-infrastrukturen för bättre samhällsnytta |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte är att utveckla en metodik för identifikation av broar samt ge handledning kring förvaltning, tillståndsbedömning (inspektion) samt för effektiv upphandling av åtgärd (exempelvis reinvestering, reparation eller nybyggnation). Metodiken ska provas skarpt och utvärderas hos ett par större skogsföretag. Effektmålet är att få till stånd uppdaterade broregister samt fler projekt där broar på det enskilda vägnätet åtgärdas för att få bort begränsande flaskhalsar och öka säkerheten i transportsystemet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har tagit fram följande tre handledningar i broförvaltning, som fritt kan laddas ner från https://www.skogforsk.se/produkter-och-evenemang/ Förvaltning En övergripande brohandledning Inspektion en handledning inom broförvaltning Upphandling En handledning inom broförvaltning Även studien om metodik för broidentifikation kan laddas ner från www.skogforsk.se. Studien visade att både kartdata och data från laserscanning kunde användas för att finna broar. Arbetet med laserdata var dock mer tidskrävande.
Upplägg och genomförande
Arbetet med fjärranalys har letts av Aron Davidsson, Skogforsk. Omfattande fältinventeringar gjordes för att utvärdera resultaten från metoderna. Handledningarna har tagits fram av Per Maxstadh på WSP. Dessa har testats i praktisk drift och utvecklats under projektets gång genom ett iterativt arbete med användarna.