Utveckla innovationsförmåga i det framväxande ekosystemet kring självkörande fordon
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Institutionen för teknikens ekonomi och organisation |
Bidrag från Vinnova | 1 818 998 kronor |
Projektets löptid | augusti 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med detta forskningsprojekt var att stödja, påverka och lära av utvecklingen av innovationsförmågor i samband med ett framväxande innovationsekosystem. Projektet har utvecklat kunskap om hur företag kan förbättra samarbeten i tidiga faser av ett ekosystems framväxt. En viktig aspekt handlade om att utveckla en förståelse för hur resurser kan delas mellan företag. Vi har också lyft fram hur ett företag kan orkestrera ett ekosystem som ett ankarföretag och därmed locka fler aktörer för att stötta dess tillkomst och framväxt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Som ett resultat av studien har chefer uttryckt en djupare förståelse för betydelsen av Innovationsekosystem. Vi har också haft djupgående diskussioner om forskningsresultaten med anställda. Många uttryckte att de länge har kämpat med relaterade utmaningar och att våra presentationer visar de utmaningar de står inför och hur de ska hantera dem. Det strukturerade och vetenskapliga sättet att presentera våra resultat har tagits emot och uppskattats. Vi arbetar också med att bearbeta resultat genom att samförfatta vetenskapliga artiklar med chefer på Volvo och Zenuity (pågående).
Upplägg och genomförande
Studien utformades som en longitudinell fallstudie för att möjliggöra en djupgående undersökning av detta samtida fenomen. På grund av fenomenets framväxande och unika natur är forskningen iterativ, mellan analys av empirisk data och teori, för att bättre förstå kontextet. Data samlades in etnografiskt genom observationer, intervjuer och sekundära källor. Vi insåg snart att ett longitudinellt perspektiv är avgörande för att förstå utvecklingen över tid vilket motiverade oss att ansöka om fortsatt finansiering (Fas II).