Utveckla framtidens utvecklare! Att stärka strategisk utvecklingskapacitet och kompetens
Diarienummer | |
Koordinator | Karolinska Institutet - Institutionen för lärande, informatik, management och etik |
Bidrag från Vinnova | 800 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - juni 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att dra nytta av lärdomar från flera projekt där angreppssätt, strategier och metodik för att stärka strategisk utvecklingskapacitet och kompetens har utvecklats och testats inom vård och omsorg. Lärdomarna rör former och upplägg för interaktiva lärande- och förändringsprocesser. Vi har i enlighet med målet utvecklat en arena med ett icke-traditionellt angreppssätt att långsiktigt och hållbart bygga organisatorisk kompetens och kapacitet för utveckling i bred bemärkelse- i samverkan mellan forskare, konsulter, och stödfunktioner för utveckling.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förväntade effekter var gemensamt lärande, spridning av lärandet inom deltagande organisationer och framtagande av ett lärandepaket tillämpbart inom olika verksamhetsområden och typer av organisationer inom välfärdssektorn. Vi har utvecklat en interaktiv lärandearena benämnd: Utveckla framtidens utveckling (UFU) En drivhusarena för organisatoriskt lärande kring innovativ utveckling inom vård och omsorg i syfte att öka utvecklares och organisationers kompetens och kapacitet att leda, stödja och skapa förutsättningar för systemövergripande innovativ utveckling.
Upplägg och genomförande
Upplägget har varit en kombination av forskarstödda lärande nätverk som arbetat med olika frågor som förberedelse till fem interaktiva 2-dagarsworkshops med omsättning av lärandet via deltagande stödfunktioner inom tre regioner och nationellt via deltagande intresseorganisation och konsulter. Workshops har arrangerats i Stockholm, i Uppsala, Skellefteå och Luleå. Den utvecklade UFU-arenan använder tre aktivitetsformer interaktiva workshops, verksamhetsförlagd tillämpning och lärande nätverk - och genomförs i tre lärandecykler över en längre tidsperiod.