Utveckla 3D scanningsteknologier för urbana miljöer
Diarienummer | |
Koordinator | QUIXEL AB |
Bidrag från Vinnova | 1 656 720 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - mars 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att ta fram och utveckla skanningsteknologier och databehandlingsalgoritmer anpassade för urbana material och miljöer för att skapa en 3D-objekt- och materialdatabas för 3D-grafiker inom film-, spel-, arkitekturvisualisering- och designindustrin. Projektet har med god marginal överträffat utsatta mål. Vi har forskat fram, utvecklat, testat och satt i produktion ny hårdvara för skanning av urbana miljöer som inneburit signifikanta förbättringar mot våra tidigare processer och varit avgörande för bolaget att accelerera tillväxten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Produktionens effektivitet har ökat tiofaldigt. Hårdvaran som utvecklats är nu också extremt smidigt och portabel och ryms i en ryggsäck samt går som handbagage på samtliga flygplatser världen över. Vi kommer kunna exponentiellt växa vårt team av skanningsoperatörer världen över. Tillskotten av urbana material i biblioteket har medfört att våra intäkter ökat med 250% sedan utvecklingens start. Projektet har lagt grunden till en enorm tillväxt samt mycket uppmärksamhet för bolaget som teknikledare inom sitt fält.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i tre arbetspaket som varit uppdelat på hårdvaruutveckling, utveckling av programvara och databehandlingsprocesser samt kategorisering och taggning av metadata. Med hjälp av medfinansiering från Vinnova har bolaget kunnat avsätta extra resurser av personal och köpa in ny hårdvara vilket gjort att man i samtliga arbetspaket kunnat accelerera utvecklingen och lyckats nå och överträffa de utsatta målen för varje paket inom utsatt tid och budgetram.