Utvärdering av effektiv metod för att detektera skada i svetsfog hos flygmotorkomponenter
Diarienummer | |
Koordinator | RISE IVF AB - Avdelning Tillverkning, Olofström |
Bidrag från Vinnova | 305 475 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovair/SMF |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att utvärdera om NAW(R)-metoden som genom olinjär analys av respons från ultraljud kunde vara ett effektivt sätt att mäta skada och defekter i detaljer med kritiska svetsar. Dagens metod innebär att varje detaljindivid måste genomgå tidskrävande och kostsam inspektion och projektet har demonstrerat NAW(R)-metodens potential för att sortera ut detaljer som kan anses godkända och detaljer som behöver genomgå vidare inspektion. Pga pandemin kunde mätningar i produktion inte genomföras vilket blir ett framtida steg för att identifiera gränser för skadevärden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har påvisat att NAW(R)-metoden indikerar kraftigt förhöjda skadevärden i områden där inneslutningar och porer identifierats med CT-referensmätningar. Metoden är effektiv och kan automatiseras för tillämpning vid produktion och sortering av detaljer som innehåller svetsar med kritisk funktion så att merparten av detaljerna inte behöver genomgå dagens kostsamma inspektion av samtliga detaljindivider. Ytterligare mätprov krävs på plats i produktion för att avgöra lämplig skadenivå för identifierad produktionsdetalj, vilket kan ske vid senare tillfälle.
Upplägg och genomförande
Arbetet i projektet har genomförts enligt projektplanen inom de olika aktiviteterna. Prov för att dektektera skada har genomförts och potentialen med metoden har undersökts för de specifika detaljer och produktionsförhållanden som gäller hos Brogren Industries. Tyvärr uteblev några referensmätninger med CT-metoden för fall 2, pga sjukdom hos CT Center Sweden. Utvalda resultat presenterades vid IGEday 2021 som genomfördes online vid RISE i Olofström.