Utmattningsmodellering av AM titan
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 3 250 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektets syfte är att utveckla en state-of-the-art numerisk modell för prediktion av utmattningslivslängd av flygstrukturer gjorda av L-PBF AM titan Ti-6Al-4V. Modellen ska inkludera inverkan av komplex geometri och belastning, ytråhet, porositet, restspänningar och anisotropi på utmattningslivslängd.
Förväntade effekter och resultat
Förväntad utkomst av projektet är en validerad numerisk modell som kan användas av både industrin och akademin för effektiva prediktioner av utmattningslivslängd av AM titanstrukturer. Resultatet förväntas bidra till införandet av AM tekniken för lastbärande strukturer inom flyg.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet har en experimentell del där provobjekt tillverkas och testas under cyklisk belastning för att karakterisera materialets utmattningsegenskaper ur olika aspekter. Parallellt med detta sker ett modellutvecklingsarbete och testdata utnyttjas för att kalibrera modellen. Slutligen genomförs validerande strukturprovning och resultaten jämförs med modellprediktionerna. Projektet bedrivs i samarbete mellan Saab, Linköpings universitet, Mittuniversitetet och Amexi AB.