Utformning av högspänningsmotorer för återanvändning:Ökad motor cirkularitet (Circ-Plast-Motor)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Korrosion |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2024 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - hösten 2024 |
Syfte och mål
Med nya plastmaterial uppskattar vi en energibesparing på mer än 10% över elmotorns livscykel, inklusive processer vid tillverkning, kontinuerligt underhåll och återvinning. Vi planerar att: utveckla ett nytt plastmaterial som lättare kan avlägsnas, utföra inledande tester av de elektriska egenskaperna hos det nya plastmaterialet genom att bestämma den partiella urladdningsspänningen för tvinnade parprover, utföra en kort analys av återvinningsprocessen i en framtida industriell miljö.
Förväntade effekter och resultat
Detta projekt tar särskilt hänsyn till motorns värdekedja från utveckling till produktion och demontering i slutet av livscykeln för att öka hållbarheten och miljöpåverkan inom FFI:s delprogram för cirkularitet. Det är möjligt att öka återanvändningen och uppmuntra till en längre livslängd om plasten är utformad så att den lättare kan lossas vid behov av reparation. Det är tänkt att livslängden för en motor kommer att ökas med cirka 10% med genomförandet av detta projektkoncept.
Planerat upplägg och genomförande
Förutom projektkoordinering och -spridning (WP1), kommer WP2 att fokusera på formuleringen av polyolefin från Borealis i syfte att isolera elektriska motorlindningar. Chalmers och Borealis kommer att arbeta i nära kontakt med specifikationslistan från Scania.WP3 kommer att fokusera på tester som är av intresse för isolerade koppartrådar. WP4 kommer att fokusera på att öka livslängden på motorerna och hur detta bäst kan uppnås med reparation och borttagning/byte av isoleringen.