USEIT - Interaktioner av lågtrycksturbin med bakre turbinstativ i en ultrakort flygmotor
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP - Internationell samverkan |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation genom internationell samverkan |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att fylla kunskapsluckan som finns i gränssnittsområdet LPT till OGV för att designa en framtida kortare turbofläktmotor i samarbete med den internationella partnern Pratt and Whitney. Målet är att mäta statiskt tryck i LPT-OGV-gränssnittet, analysera interaktioner mellan LPT-skivans kavitet och OGV, samla in värmeöverföringsmätningar i LE av OGV, möjliggöra ny transientmätning av värmeöverföring och validera den senare mot traditionell teknik.
Förväntade effekter och resultat
De förväntade resultaten förväntas fylla den nuvarande kunskapsluckan i förhållande till flödesbeteende och värmeöverföringsfysik i gränssnittsvolymen mellan LPT och OGV. Värmeöverföringsmätningarna med olika och innovativa tekniker i navändväggen och OGV LE-området tillsammans med de statiska tryckmätningarna mellan LPT och OGV kommer att fylla gapet som finns gällande flödesbeteende och möjliggöra en mer aggressiv och effektiv design av nästa generation flygmotor.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet startade den 4 november och kommer att mätas: 1) statiskt tryck i LPT-OGV-gränssnittet, 2) analysera interaktioner mellan LPT-skivans kavitet och OGV, 3) samla in värmeöverföringsmätningar i LE av OGV, 4) möjliggöra ny värmeöverföring transientmätning och 5) validera den senare mot traditionell teknik. Dessa mätningar kommer att vara möjliga med uppdateringar av LPT-OGV-riggen för att möjliggöra åtkomst av instrumenteringen till de nödvändiga områdena.