Uppsala Product Market Fit 2018
Diarienummer | |
Koordinator | Uppsala Innovation Centre AB |
Bidrag från Vinnova | 2 230 762 kronor |
Projektets löptid | mars 2018 - juni 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Stöd till innovatörer via stödorganisationer |
Ansökningsomgång | Finansiering till er som arbetar med stöd till innovatörer |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att fler innovatörer tidigt testar sina affärsidéer. Totalt 160 ansökningar har mottagits av projektet (mål 100 st). Projektet har beviljat stöd till 46 innovatörer (mål 60 st). Andel kvinnor som fått stöd är 26%. Trots flera riktade insatser for att få fler ansökningar från kvinnor har vi inte nått målet på 50%. Totalt 59% av stödbeviljade har utover stöd från projektet fått vägledning från minst två aktörer i projektorganisationen. 67% av innovatörerna anger att de har startat eller är på väg att starta företag för att driva idén.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntades resultera i att fler innovatörer tidigt testar sina affärsidéer vilket också skett. Projektet har även lett till förstärkt samverkan inom företagsfrämjande systemet. Projektet har blivit en kontaktyta mot innovatörerna och har samtidigt lett till större förståelse for hur vi på bästa sätt kompletterar varandra for att erbjuda innovatörer bästa möjliga stöd. En långsiktig förväntad effekt som infriats ar att fler livskraftiga företag startas och utvecklas i Uppsalaregionen.
Upplägg och genomförande
Projektgruppens sammansattning av olika företagsstödjande organisationer har varit en viktig nyckel för projektets framgång. Att komplettera projektstödet med projektparternas ordinarie verksamhet i form av vägledning har varit ett effektivt och väl fungerande sätt att driva projektet. Inköp av externa tjänster för validering har inneburit att innovatörerna erbjudits experthjälp for att testa sina idéer men ocksa en stor mängd administration. Projektets administration har tagit mer tid an förvantat trots ansträngningar att minimera denna.