UNNA Baby Nutrition: Svensktillverkad ekologisk modersmjölksersättning
Diarienummer | |
Koordinator | UNNA AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - maj 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med vårt projekt var att ta fram en prototyp på en produkt inom livsmedelskategorin modersmjölksersättning för att kunna attrahera investerare. Målet var att med hjälp av externt kapital kunna finansiera produktion av vår produkt, som är kapitalintensiv, för att kunna lansera produkten på marknaden och ha betalande kunder inom 1-2.5 år.
Långsiktiga effekter som förväntas
Efter att utvecklat en prototyp och business case var vi redo att kontakta olika investorer och affärsänglar. Vi insåg ganska tidigt utmaningen med att söka kapital i ett så tidigt skede utan några betalande kunder. Efter flera steg kom vi med i TV-program och fick möjlighet att pitcha vår idé för investerare.
Upplägg och genomförande
Vi började med att anlita en kreativ byrå för att tillsammans utveckla vår varumärkesstrategi och varumärkesplattform, vidare kunde vi tillsammans påbörja arbetet med att ta fram en prototyp på förpackningsdesign för att ha något konkret att presentera för externa kontakter som investerare och framtida kunder & konsumenter. Med hjälp av extern konsult har vi fått input på vårt recept, framtaget av fabriken. Vi har även besökt fabriken för platsbesök och fysiskt möte/ plan framåt. Vi har också påbörjat arbete med hemsida och content till Q&A på hemsida.